Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:07:05 GMT

چرخش تدریجی کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد سوریه

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۲۹۴۵

چرخش تدریجی کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد سوریه

تهران - ایرنا - کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از یک سال پیش به این سو، 'چرخش تدریجی' در موضع گیری های خود در مورد تحولات سوریه را آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، این تغییر در مواضع کشورهای حوزه خلیج فارس در 15 مرداد سال 96 شکل علنی به خود گرفت و طی آن یک منبع مخالف سوری اعلام کرد که 'عادل الجبیر' وزیر خارجه سعودی در ریاض به هیات عالی مخالفان سوری مورد حمایت عربستان گفته است که 'بشار اسد' در قدرت باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که گروه های تروریستی در سوریه و حامیان غربی و عربی شان و در راس آنها مقامات سعودی به ویژه الجبیر در همه مصاحبه های خود بر لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط مذاکرات با دمشق پافشاری می کردند.
در واقع پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه به همراه نیروهای همپیمان در مناطق مرزی سوریه با لبنان و عراق و آزادسازی کامل شهر راهبردی 'حلب' و اخیرا پاکسازی کامل منطقه 'غوطه شرقی' در حومه 'دمشق' از وجود تروریست ها، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در تغییر رویکرد حامیان عربی و غربی تروریست ها در سوریه به شمار می رود.
در همین راستا 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد که قصد دارد نیروهای کشورش را از سوریه خارج کند. تحلیل گران نیز معتقدند که با شکست گروه تروریستی 'داعش' در عراق و سوریه دیگر دلیل قابل توجیهی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این دو کشور باقی نمی ماند و واشنگتن به همان دلیلی که از عراق خارج شد، پس از تحمل تلفات سنگین جانی و مالی مجبور است به حضور نظامی اش در سوریه نیز پایان دهد و این همان واقعیتی است که ترامپ نیز به آن اشاره کرده و فاش کرد که ' آمریکا در خاورمیانه بدون دستیابی به دستاورد خاصی میلیاردها دلار متحمل متضرر شده است'.
از سوی دیگر، 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در سفر اخیرش به آمریکا در گفت وگو با روزنامه 'تایم' در یک اظهار نظر غیرمنتظره گفت که 'بشار اسد در قدرت باقی می ماند'. البته بن سلمان در عین حال از آمریکا خواست تا نیروهایش را به طور میان مدت در سوریه نگه دارد.
در همین رابطه با توجه به این واقعیت که بحرین در زمینه سیاست خارجه دنباله رو عربستان است، 'عبدالله بن محمد آل خلیفه' نوه شاه بحرین نیز یک روز پس از اظهارنظر ولیعهد سعودی در مورد رئیس جمهوری سوریه بر این مطلب صحه گذاشت.
وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، پیروزی سوریه بر تروریست ها در غوطه را به ملت و ارتش این کشور تبریک گفت.
به گزارش تارنمای روزنامه 'رأی الیوم' چاپ لندن، عبدالله بن محمد آل خلیفه در توئیت دیگری فاش کرد که ' روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با سوریه به تدریج و در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد و سفارتخانه ها در دمشق بازگشایی می شود'.
خاورم ** 1487 **1651
گزارش از : قاسم غضبانپور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه عربستان بحرين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است

علی باستین در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر در تدوین سند ملی توسعه دریامحور نقش مهمی دارد و سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است.

وی نام خلیج فارس را همیشگی و ابدی دانست و اضافه کرد: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر استفاده از مزیت‌های خلیج فارس در ابعاد گوناگون است و در تلاش هستیم که از اقتصاد دریایی و مزیت این سرمایه مهم در استان بوشهر بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بیشتر استفاده شود.

وی استفاده از حوزه اقتصادی خلیج فارس را مایه اقتدار و توانمندی دانست و بیان کرد: اکنون از خلیج فارس استفاده حداقلی می‌شود و در زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن ظرفیت مهمی در این عرصه فراهم است که باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

باستین تجارت دریایی و گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های خلیج فارس دانست و خاطرنشان کرد: استفاده گردشگری از مزیت‌های با ارزش خلیج فارس محسوب می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته و در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر، بهره‌برداری از ظرفیت شیلات، پرورش آبزیان، معادن، نفت، گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده خلیج فارس شمرد و افزود: در راستای استفاده بیشتر از خلیج فارس، معاون اول ریاست جمهوری تدوین سند ملی توسعه دریامحور را مورد تأکید قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم