Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@16:50:00 GMT

هشدار واشنگتن‌پست درباره عواقب خروج آمریکا از برجام

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۳۴۲۹

روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی نوشت: کارشناسان آمریکایی مخالف توافق هسته ای ایران علی رغم انتقادات فراوان از این توافق، خروج ترامپ از برجام را به صلاح نمی دانند. توافق هسته ای ایران در قبال رفع تحریم های بین المللی محدودیت های بسیاری بر برنامه هسته ای این کشور اعمال کرد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: وجود انتقادات فراوان علیه توافق هسته ای ایران به این معنی نیست که ترامپ باید در ماه مه از برجام خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر وی از این توافق کنار بکشد، تنها آمریکا است که از برجام خارج شده است و هیچ کدام از متحدان اروپایی با وی همراهی نخواهند کرد.

 

اما آلمان، فرانسه و انگلیس پیشتر اعلام کردند به منظور رفع نگرانی های ترامپ مجددا با ایران درخصوص مسائلی از قبیل برنامه موشکی و «نفوذ» گسترده این کشور در خاورمیانه مذاکره می کنند؛ اما اگر ترامپ از توافق هسته ای خارج شود، تمامی این تلاش ها نیز پایان خواهد یافت و همه چیز تمام خواهد شد. در واقع خروج از برجام آمریکا را منزوی خواهد کرد نه ایران را. کشورهای اروپایی به هیچ وجه تمایل ندارند توافق هسته ای به دست آمده با ایران را لغو کنند.

 

واشنگتن پست افزود: در حال حاضر تهران اعلام کرده است در صورت لغو توافق هسته ای قادر است به سرعت به مراحل غنی سازی اورانیوم باز گردد و بدون هیچ گونه محدودیتی برنامه های هسته ای خود را پیش ببرد. همین امر موجب شده است اروپایی ها تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای به کار ببرند.

 

برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند با اعمال تحریم های ثانویه علیه شرکت های اروپایی، می توان از معاملات این شرکت ها با تهران جلوگیری کرد. با این حال، تجربه نشان داده است اروپایی ها همواره در قبال اعمال چنین تحریم هایی از خود مقاومت نشان داده اند و با توجه به بدنامی ترامپ در میان مردم اروپا، کشورهای کمی تهدیدات واشنگتن را جدی خواهند گرفت.

 

در ادامه این مطلب آمده است: البته بسیاری از بانک ها و موسسات مالی اروپایی از بیم اعمال جریمه از سوی واشنگتن، با تهران معامله نمی کنند. در واقع این ترس در حال حاضر نیز وجود دارد و نیازی به خروج ترامپ از برجام نیست. افزون بر این، آمریکا به بهانه های مختلف از جمله حقوق بشر و تروریسم تحریم های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است و می تواند در آینده نیز به همین بهانه ها تحریم های جدیدی را به تصویب برساند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ فکر می کند خروج وی از برجام نشان دهنده مواضع سرسختانه وی در قبال تهران خواهد بود. اما باید گفت چنین نیست. این اقدام، ایرانی ها را پیروز میدان معرفی خواهد کرد. تهران می داند واشنگتن در این خصوص تنها است و در واقع هیچ اهرم فشاری برای متوقف کردن نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه وجود ندارد.

 

در انتهای این مطلب ادعا شده است: شاید بهترین راه برای حل و فصل نواقص توافق هسته ای و تقویت قدرت بازدارندگی واشنگتن، عکس العمل نشان دادن به اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه است. توافق هسته ای ایران برای حل و فصل مساله هسته ای این کشور زمان خریداری کرده است و اکنون هنگام خارج شدن از این توافق نیست.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید

ناوچه هلندی «ترومپ» پس از گذران یک ماه در دریای سرخ، این منطقه را ترک کرد و وارد بندر بمبئی در هند شد.

به نوشته روزنامه ایندین اکسپرس، این ناوچه هلندی برای چهار روز در آب‌های هند لنگر انداخت و در ۲۸ آوریل به سمت شرق آسیا روانه شد.

«ترومپ» یک ناوچه فرماندهی و دفاع هوایی است که توسط نیروی دریایی سلطنتی هلند مستقر شده و هدف آن «ارائه مسیری امن برای کشتی‌های باری که از منطقه دریای سرخ عبور می‌کنند» اعلام شده است.

این خبر در حالی منتشر شده که حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین درگیری میان نیروی دریایی یمن و کشتی‌های جنگی ائتلاف آمریکا و اروپا در منطقه شدت گرفته است.

پیش از هلند، فرانسه و آلمان نیز کشتی‌های جنگی خود را از منطقه خارج کرده بودند.

روز جمعه هم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

دریاسالار «اچ. اچ. هرولد» این ناوچه هلندی گفت: «هلند یک کشور تجاری است و ما به تجارت آزاد برای رفاه کشور خود وابسته هستیم. تا به امروز، ۷۰ درصد از تجارت ما از طریق منطقه هند-پاسیفیک انجام می‌شود برای همین حفظ آزادی حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر‌های تجاری بی طرف در دریا، بسیار مهم است.»

گفته شده این ناوچه مجهز به تسلیحات مدرن و سیستم‌های سنسور مانند سیستم پرتاب عمودی، نیزه، پرتابه‌های اژدر و سیستم پرتاب طعمه است که در آوریل ۲۰۰۱ وارد نیروی دریایی سلطنتی هلند شد و در مارس ۲۰۰۳ به ماموریت رفت.

افسر فرماندهی این ناوچه نیز گفت «تهدید حوثی‌ها (انصارالله) از دریای سرخ آغاز می‌شود و تا خلیج عدن ادامه دارد که دریا را با اقیانوس هند متصل می‌کند».

وی افزود: «ما برای یک ماه در دریای سرخ بودیم و تهدید حوثی‌ها از دریای سرخ تا خلیج عدن است. حوثی‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند و علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل عملیات انجام می‌دهند.»

این ناوچه به سنگاپور، هاوایی و جزایر کارائیب می‌رود و بعد از طریق کانال پاناما به هلند بازمی‌گردد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟
  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!