Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@22:10:43 GMT

شبیه‌سازی چهره ترسناک مردی ۲۸هزار ساله

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۴۲۴۵

شبیه‌سازی چهره ترسناک مردی ۲۸هزار ساله

دانش > فناوری‌ - همشهری آنلاین:
دانشمندان توانسته‌اند چهره بهت‌زده یکی از اجداد انسان که درحدود ۲۸ هزار سال پیش در زمین سکونت داشته را شبیه‌سازی کنند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين،‌ صورت اين مرد كه به انسان كرومانون يا Cro-Magnon شهرت دارد، پوشيده‌ از غده‌هاي بزرگ و متورم است كه بزرگترن آنها روي پيشاني‌اش قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان معتقدند اين غده‌ها تومورهايي خوش‌خيم بوده‌اند كه به واسطه نوعي بيماري ژنتيكي به نام نوروفيبروماتوسيس به وجود مي‌آيد.

اسکلت اين مرد 150 سال پيش،‌در سال 1868 ميلادي در يك پناهگاه سنگي واقع در جنوب غرب فرانسه كشف شده و به موزه انسان‌شناسي در فرانسه منتقل شد. 

در محل پیشانی و در قسمت راست جمجمۀ این اسکلت که گمان می‌رود به مردی چهل ساله تعلق دارد، ضایعه‌ای حلقه‌ای شکل به اندازۀ 37 در 27 میلیمتر دیده می‌شد. وجود این ضایعه برای محققان موضوعی شگفت‌انگیز محسوب می‌شد اما کسی قادر به توضیح آن نبود.

فرضيه‌هاي براي توضيح وجود این حفره مطرح شده‌اند از جمله تغییرات احتمالی در استخوان پس از مرگ به دلیل نوع خاک، ابتلای مرد به نرمی استخوان، ابتلا به اکتینومیکوز، ابتلا به هيستوسيتوز سلول لانگرهانس استخوان جمجمه و درنهایت افتادن تدریجی قطره‌های آب در غار روی جمجمه که به مرور زمان باعث ایجاد حفره‌ایی در آن شده است.

این جمجمه پس از سال‌های طولانی بار دیگر به مناسبت سالگرد کشف آن مورد بررسی قرار گرفت تا دلیل ایجاد چنین آسیبی در پیشانی مشخص گردد. سرانجام فیلیپ شارلیه، آسیب شناس و متخصص پزشکی قانونی در فرانسه به همراه تیم پژوهش خود موفق شد چهرۀ مرد را به کمک فناوری‌های نوین پزشکی از جمله اسکن‌های پیشرفته بازسازی کند.

با بازسازی چهره او مشخص شد که این مرد کرومانون به دلیل یک بیماری ژنتیکی از یک ضایعۀ پوستی رنج می‌برده است. در واقع تمام صورت مرد از غده‌هايي پوشانده شده‌بود که ناشي از نوعي بیماری‌ بودند که تومورهایی در زیر پوست و در مسیر اعصاب محیطی بوجود مي‌آورد. در فک بالا و پايين و در کانال داخلی گوش چپ این مرد نیز غده‌هاي مشابهي ديده مي‌شوند.

در غار محل کشف این اسکلت، در مجموع 5 اسکلت کشف شده‌است که گمان می‌رود دو اسکلت به کودکان و سه اسكلت به بزرگسالان تعلق دارند و به گفته محققان باوجود ابتلاي مرد به اين بيماري ناخوشايند، او از جامعه طرد نشده بود و با دیگران در غار زندگي كرده و در كنار آنها دفن شده‌است.

در همین زمینه: پروانه‌ها در آغاز با گل رفیق نبودند کشف بازدم ۱.۶ میلیارد ساله حیات در زمین افزایش ۱۰۰ میلیون ساله قدمت گیاهان زمینی کشف قدیمی‌ترین فسیل انسان در خارج از آفریقا کشف فسیل پروانه‌ای ۲۰۰ میلیون ساله در آلمان کشف جمجمه آخرین تک‌شاخ جهان کشف خزنده ۱۵۰ میلیون ساله گوشتخوار در قطب جنوب

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۴۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش دانش آموزان تویسرکانی در هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد آقامحمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران با شعار «یادگیری، آینده درخشان» در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی به میزبانی واحد علوم و تحقیقات با حضور بیش از یک هزار و ۸۰۰ شرکت کننده در ۳۰۰ تیم حائز شرایط از مدارس و دانشگاه‌های کشور و حضور ۹ تیم خارجی از ۵ کشور برگزار گردید که آقایان امیرعلی محمد صالحی و ابوالفضل محمد صالحی دانش آموزان پژوهش سرای تویسرکان موفق به کسب عنوان (سوپر تیم RT-TOY) شدند.

آقامحمدی افزود: شرکت کنندگان در هجدهمین دوره مسابقات ملی ربوکاپ آزاد ایران در لیگ‌های فوتبالیست دانش‌آموزی، امدادگر دانش‌آموزی لاین، امدادگر دانش‌آموزی ماز، نمایش ربات‌های دانش‌آموزی، ساخت و طراحی، دمو دانش‌آموزی، دمو دانشجویی، شبیه‌سازی فوتبالیست دو بعدی، شبیه‌ساز امدادگر دانش‌آموزی، شبیه‌ساز فوتبالیست دانش‌آموزی، سرویس‌رسان در کار، خودرو خودران و پرنده به رقابت پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه رویدادها، زمینه جریان سازی علمی و مهارتی در حوزه‌های هوش مصنوعی، رباتیک، بینایی ماشینی، مکاترونیک و یادگیری ماشین در کشور، جذب و جهت‌دهی استعدادها به سمت نیازهای حال و آینده کشور است. گفتنی است سخنگوی دولت آقای بهادری جهرمی از این رویداد بازدید به عمل آورد.

کد خبر 6084846

دیگر خبرها

  • تصویر عجیب از مردی که زمانی همه زنان دنیا عاشقش بودند!
  • نظارت رهبر کره‌شمالی بر اولین مانور تاکتیکی شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای
  • کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد
  • زمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای در کره شمالی
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • درخشش دانش آموزان تویسرکانی در هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • شبیه‌سازی جنگ ایران و آمریکا
  • اغفال دختر بالاشهری توسط مرد الکلی | فرار دختر ۱۸ ساله با مردی که می‌خواست او را به خارج ببرد
  • پاسخی بر یک کلیپ زرد و تأسف‌ برانگیز