Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال محمودزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با بیان اینکه دولت به طور شفاف و واقعی از احیای دریاچه ارومیه حمایت نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته از اعتبارات چند 10 میلیاردی که قرار بود به منظور احیاء دریاچه در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد تنها 300 میلیون تومان اختصاص داده شد که باید گفت برخلاف شعارهایی که داده ‌شد، سال گذشته در واقع هیچ اعتباری برای احیای این دریاچه تخصیص داده نشد، که واقعا جای تاسف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این مبلغ تنها 5 درصد از کل اعتباری بود که مقرر شده بود برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شود و باید گفت 95 درصد آن تخصیص داده نشد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه احیای دریاچه ارومیه مربوط به صندوق توسعه ملی است که طبق قانون، برداشت اعتبار از این صندوق با نظارت مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد که در خصوص دریاچه ارومیه رهبر معظم انقلاب مجوزهای لازم را نسبت به پرداخت اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه از این صندوق را صادر فرموده و هیچ منع قانونی در این رابطه وجود ندارد اما متاسفانه این دولت است که با وجود وخامت اوضاع در این راه هیچ اقدام مناسبی را صورت نداده است.

محمودزاده خاطر نشان کرد: آب موجود در دریاچه ارومیه، مربوط به بارندگی‌های اخیر در استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی است و ربطی به اقدامات دولت ندارد.

وی یادآور شد: برخی گمان می‌کنند که هزینه‌ای که باید صرف احیای دریاچه ارومیه شود مختص به خود این دریاچه است، اما واقعیت این است که اختصاص هر میزان مبلغی برای احیای دریاچه ارومیه مربوط به حوضه آبریز آن است که در همین خصوص بخشی از طرح احیای دریاچه ارومیه مربوط به تغییر آبیاری سنتی به مدرن در مزارع و باغات اکثر شهرهای آذربایجان‌غربی است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص گفت: در حال حاضر 12 هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغات مهاباد باید تحت پوشش طرح آبیاری نوین قرار گیرد که متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت از مالکان این زمین‌ها و باغات نسبت به پرداخت اجرای هزینه‌های این طرح، بخش وسیعی از این زمین‌ها همچنان به شیوه آبیاری سنتی یا غرق‌آبی، آبیاری می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح‌های آبیاری سنتی 70 درصد از آب مصرفی هدر می‌رود که در سیستم آبیاری مدرن این میزان هدر رفت به 30 درصد می‌رسد و در واقع می‌توان گفت اگر دولت قصد احیای دریاچه ارومیه را دارد باید با اختصاص بودجه لازم، تمامی زمین‌های کشاورزی منطقه را به سیستم آبیاری مدرن، تبدیل کند.

محمودزاده خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد از آب موجود در سدهای آذربایجان‌غربی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در صورتی که دولت بتواند سیستم آبیاری مدرن را در زمین‌های کشاورزی این استان به اجرا درآورد، در حدود 40 درصد صرفه جویی آب خواهیم داشت که این میزان برای احیای دریاچه ارومیه مطلوب است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: هزینه تجهیز هر هکتار از زمین کشاورزی به آبیاری مدرن در حدود 18 تا 20 میلیون تومان است که براساس قانون هزینه تبدیل آبیار سنتی به مدرن در قسمت زمین‌های حوضه دریاچه ارومیه تماما برعهده دولت است و دولت باید پرداخت این هزینه را تقبل کند.

وی همچنین افزود: میزان آب مورد نیاز آبیاری سنتی کشاورزان و باغداران دشت مهاباد سالانه در حدود 110 میلیون متر مکعب است که با تبدیل این نوع آبیاری به حالت مدرن، نیاز این دشت به آب، به 50 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت و درواقع باید گفت که 60 میلیون متر مکعب آب در این منطقه صرفه‌جویی خواهد شد که این میزان برای احیای دریاچه ارومیه بسیار باارزش خواهد بود.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۴۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» و در پاسخ به تذکر محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلا به اشتباه گفته می‌شد که مالیات بر سوداگری به دنبال گرفتن مالیات از ۹۰ درصد مردم است حال این‌که این مالیات سوداگران را دنبال می‌کند.

وی توضیح داد: سوداگر کسی است که با نیت سوءاستفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا مثلا سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته تا سود ببرد این قانون مانع از این کار می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی که مالیات نمی‌دهند و فقط سود هنگفت برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در تذکر خود گفت: کمیسیون اقتصادی به جای رفع ایرادات شورای نگهبان عملا قانون‌گذاری جدیدی کرده است حداقل به ما نمایندگان توضیح دهید که به چه مواردی رای می‌دهید.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در پاسخ به تذکر زنگنه اظهار کرد: قانون مالیات بر سوداگری از مهم‌ترین قوانین ما در مجلس یازدهم است که باعث تضعیف سوداگری و رساندن آن به کمترین میزان و تشویق بخش واقعی اقتصاد می‌شود هدف این است که بخش غیرواقعی و سوداگری در چهار بازار سکه، طلا، ارز، خودرو و املاک کم و جمع شود.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات هم تذکری درباره روند بررسی ایرادات شورای نگهبان داشت که قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شورای نگهبان ۱۸ ماده را مورد اشکال قرار داد از مواد ۱۸ تا ۲۹ کمیسیون موارد دیگری را اضافه کرده چون همزمان با بررسی‌ها در این ایام قانون بانک مرکزیT تسهیل مودیان و تامین مالی تولید هم دائمی شد و باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • فقط نیم درصد از مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • کمتر از نیم درصد مردم مشمول «قانون مالیات بر سوداگری» می‌شوند
  • کمتر از نیم درصد جمعیت مشمول قانون مالیات بر سوداگری هستند
  • قانون مالیات بر سوداگری منجر به تشویق بخش واقعی اقتصاد می‌شود
  • بانک مرکزی به تعهدات خود درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • ۷۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان ایلام پرداخت شد
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • جذب اعتبارات مورد نیاز طرح‌های آبرسانی البرز ویژه پیگیری می‌شود