Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@07:16:48 GMT

راه حل اختلال خواب در بارداري

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۴۹۷۸

راه حل اختلال خواب در بارداري

خبرگزاري آريا -
احساس خستگي يکي از شايع‌ترين شکايت‌هاي خانم‌هاي باردار در3 ماهه نخست و پاياني بارداري است
بارداري يکي از مهم‌ترين دور‌ه‌هاي زندگي هر زني است، چرا که او موجودي را در وجودش دارد که بايد آن را سالم به اين دنيا بياورد و قطعا براي او اميد‌ها و آرزوهاي زيادي نيز دارد اما تحمل 9 ماه بارداري کار آساني نيست و قطعا مشکلاتي براي خانم‌هاي باردار ايجامي‌کند که يکي از آنها بي‌خوابي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين گفت‌وگو دکتر محمدرضا خدايي، روان‌پزشک مي‌گويد چرا بي‌خوابي در اين دوران افسردگي و رنجور شدن مادر را به دنبال دارد.
به نظر شما چه سني بهترين سن براي بارداري يک خانم است؟
همان‌طور که مي‌دانيد يکي از دلايل مهم براي ازدواج فرزندآوري و بزرگ کردن فرزندان است و از آن طرف يکي از مراحل زندگي هر خانمي بارداري او است. به همين علت بهتر است خانم‌هاي متاهل قبل از اينکه سنشان بالا برود، سعي کنند فرزند خود را به دنيا بياورند و بهترين سن هم براي باروري بين 20 تا 38 سالگي است. اين را هم بايد بگويم که دوران بارداري فراز و نشيب‌هاي خود را دارد و باعث ايجاد اختلال‌هاي مختلفي در خانم‌هاي باردار مي‌شود؛ از افسردگي و فشارخون گرفته تا بي‌خوابي‌ها و معده‌درد. به همين دليل يک خانم باردار بايد حتما شيوه زندگي خود را تغيير دهد و بهداشت خواب و تغذيه خود را متناسب با وضعيتي که دارد ،قرار بدهد.
چرا خانم‌هاي باردار در زمان بارداري احساس خستگي دارند؟
احساس خستگي يکي از شايع‌ترين شکايت‌هاي خانم‌هاي باردار در3 ماهه نخست و پاياني بارداري است، با اين حال آگاهي از برخي موارد کليدي و رعايت نکاتي ساده مي‌تواند به بهبود خواب خانم‌هاي باردار کمک شاياني کند. احساس خستگي و کوفتگي در 3 ماهه نخست بارداري حالتي است که تقريبا براي بسياري از خانم‌هاي باردار ايجاد مي‌‌شود. از آن گذشته بايد حالت تهوع هفته‌هاي اول بارداري را نيز مورد توجه قرار داد که تاثير بسزايي بر تشديد خستگي عمومي بدن دارد.
يک خانم باردار بهتر است چند ساعت در روز استراحت کند؟
به طور کلي دو جنبه اساسي در خواب از اهميت برخوردار است؛ ميزان و کيفيت آن. بارداري نه‌ تنها ميزان ساعاتي که زن به طور طبيعي مي‌خوابد را دستخوش تغييرات اساسي مي‌کند، بلکه بر کيفيت آن نيز تاثير مي‌گذارد. همزمان با تغيير فيزيولوژيکي بدن خانم باردار، خوابيدن و برخاستن براي او سخت‌تر از قبل مي‌شود. با اين حال توصيه مي‌شود يک خانم باردار در طول بارداري روزانه حداقل 8 ساعت در بستر بخوابد تا حداقل 7 ساعت از آن را بتوان خواب مفيد به حساب آورد. نداشتن خواب کافي تبعات زيادي براي خانم باردار دارد به‌ طوري‌که متخصصان زنان و زايمان احساس خستگي مزمن در طول روز، بي‌قراري و ناآرامي و ناتواني در برقراري ارتباط مناسب با اطرافيان را از جمله آثار منفي نداشتن خواب مناسب و باکيفيت در طول بارداري دانست.

بارداري بر کيفيت خواب زن باردار تاثير مي گذارد
آيا هورمون پروژسترون در بي‌خوابي خانم‌هاي باردار اهميتي دارد؟
پروژسترون هورموني است که در زنان، مردان و کودکان به ميزان‌هاي متفاوت وجود دارد و از آن به‌عنوان يکي از حياتي‌ترين هورمون‌هاي بدن ياد مي‌کنند. جالب است بدانيد ارتباط چشمگير ميان ميزان اين هورمون و خستگي در افراد به‌ويژه خانم‌هاي باردار وجود دارد. با اين حال تنها اين هورمون‌ها و از همه مهم‌تر پروژسترون نيست که با خستگي خانم باردار در ارتباط هستند. به جز تغييرات هورموني، تغييرات فيزيولوژيکي مثل بزرگ‌تر شدن رحم و رشد جنين نيز در خستگي هر چه بيشتر تاثيرگذار است. وقتي به اين عوامل مواردي مثل افزايش وزن و انباشت توده‌هاي مايع درون بدن را اضافه مي‌کنيم تقريبا به دلايلي قطعي درخصوص علت خستگي مزمن خانم‌هاي باردار دست مي‌يابيم. اين تغييرات به معناي آن هستند که بدن به شدت و سختي زيادي در حال فعاليت است و همزمان نيز که جفت شکل مي‌گيرد تا جنين در رحم به خوبي از آن تغذيه شود، جريان خود در بدن خانم باردار نيز افزايش چشمگيري مي‌يابد. همچنين نبايد فراموش کنيد در اين وضعيت قلب نيز با شدت بيشتري مي‌تپد، اما باز هم مي‌توان عوامل ديگري را براي خستگي مزمن در دوران بارداري در نظر گرفت و آن عوامل احساسي و عاطفي است. خانمي که براي 9 ماه باردار است در واقع نه‌تنها هيجان هميشگي دارد، بلکه همواره در حال انتظار کشيدن است. در همين حال به روزها و هفته‌هاي آينده فکر مي‌کند که بايد پس از به دنيا آوردن نوزاد، براي او مادري کند و کنار همسر، به بزرگ کردن و تربيت او مشغول شود. اين تفکرات موجي از نگراني و اضطراب پنهان را نيز به دنبال دارد. در عين حال خانم باردار به روزهاي باقي‌مانده تا وضع حمل هم فکر مي‌کند. او بايد نوزاد را سالم به دنيا بياورد. همين فکر و خيال‌ها فشار رواني زيادي به او وارد مي‌کند که در نتيجه خستگي بيشتري را متحمل مي‌شود.
خيلي از خانم‌هاي باردار از کم‌آب شدن بدنشان هراس دارند. به همين دليل مصرف نوشيدني را زياد مي‌کنند. اين روش چقدر درست است؟
در 3 ماه نخست بارداري، هورمون‌هايي که روانه مثانه مي‌شوند به نوعي تنبل مي‌شوند که در نتيجه آن توليد ادرار افزايش مي‌يابد. چنين تغييري در عملکرد هورمون‌ها مي‌تواند خانم باردار را براي برخاستن از خواب و رفتن به دستشويي تحريک کند. اين اتفاق در طول يک شب براي بارهاي متوالي روي خواهد داد، فرايندي که کاملا طبيعي است. با اين حال براي کاهش تعداد دفعات آن مي‌توان کارهاي ساده‌اي انجام داد. مصرف کمتر مايعات در بعدازظهر يکي از اين راه‌هاست. هرچند توصيه مي‌شود اين کاهش مصرف به کل روز تعميم داده نشود و تنها به غروب و شب‌هنگام مربوط شود، در غير اين صورت ممکن است بدن خانم باردار دچار کم‌آبي شود. از آن گذشته کم‌آب شدن بدن مي‌تواند به بروز ناراحتي‌هاي معده و روده منجر شود که مهم‌ترين آنها بروز مشکلاتي در فرايند هضم هرچه بهتر غذاست.
حالت تهوع داشتن چقدر در بروز بي‌خوابي موثر است؟
اتفاقا يکي از عوامل مهمي که به اختلال خواب در خانم باردار منجر مي‌شود حالت تهوع است که احتمال بروز آن در هر موقعي از روز، حتي شب نيز ممکن است. با هر بار برخاستن از خواب که ناشي از اين حالت باشد، چرخه خواب خانم باردار به هم مي‌خورد و در نتيجه در طول روز خستگي شديد به خوبي احساس مي‌شود. خوردن غلات در صبح و پيش از برخاستن از تختخواب يکي از راه‌هاي ساده اما تاثيرگذار در بسياري از خانم‌ها براي جلوگيري از تهوع است. تحقيقات پزشکي نشان مي‌دهد براي افزايش سطح سوخت و ساز بدن، خانم باردار حين خواب ممکن است احساس گرما يا سرما کند که اين عامل هم به نوعي در تحريک او براي رفتن به دستشويي موثر است.
بسياري از خانم‌ها از سوزش سر معده شکايت دارند و اين موضوع را عاملي براي کم‌خواب شدنشان مي‌دانند. لطفا در اين‌باره توضيح دهيد.
سوزش معده يکي ديگر از عواملي است که موجب مي‌شود خانم‌هاي باردار نتوانند در شب خواب راحتي را تجربه کنند. همزمان با ادامه بارداري و بزرگ‌تر شدن تدريجي رحم، فشار وارد آمده بر معده افزايش مي‌يابد که در نتيجه آن مايعات سوزناک بيشتري از اين ناحيه تحت فشار قرار مي‌گيرد و راهي مري مي‌شود. براي خانم‌هاي بارداري که از اين عارضه رنج مي‌برند، خوابيدن به پهلو درحالي که زانوها تاحدي جمع شده‌اند بهترين شيوه استراحت کردن است. همچنين برخي خانم‌ها براي جلوگيري از پيشروي اسيده معده به سوي دهان چند بالش زير سر مي‌گذارند يا در صورت امکان قسمت متحرک تخت در زير سر را کمي بالا مي‌آورند.
اما متاسفانه اغلب خانم‌ها مدام در کلنجارند و در ماه‌هاي آخر هم خواب درستي ندارند. توصبه شما در اين مورد چيست؟
کاملا درست است. .بسياري از مطالعات پزشکي نشان مي‌دهد خانم‌هاي باردار در مقايسه با زماني که باردار نيستند آنچه را که در خواب مي‌بينند بهتر به ياد مي‌آورند که اين حالت مي‌تواند نشان از دفعات بيشتر پريدن از خواب در دوران بارداري به‌ويژه در 3 ماهه نخست و پاياني بارداري باشد. همزمان با بزرگ‌تر شدن جنين و متورم شدن شکم، خوابيدن براي خانم باردار مشکل‌تر از هر زمان ديگري مي‌شود.
در اين شرايط تلاش مي‌کند در هر وضعيت ممکن اندکي بخوابد! خانم باردار در چنين وضعيت تقلاي شديدي مي‌کند تا بهترين حالت بدن براي خواب راحت را پيدا کند. با اين حال خوابيدن به پشت هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود زيرا در روزهاي پاياني بارداري، وزن جنين به ميزان قابل‌توجهي افزايش يافته که در صورت خوابيدن به پشت به ستون فقرات، نخاع و رگ‌هاي اصلي حامل خون به اندام‌هاي تحتاني و قلب فشار زيادي وارد مي‌شود. بنياد ملي خواب آمريکا به خانم‌ها در هفته‌هاي پاياني بارداري توصيه مي‌کند به پهلوي چپ بخوابند که در اين صورت جريان خون افزايش يافته و در نتيجه رسيدن مواد مغذي و سازنده به جنين به راحتي انجام مي‌گيرد. همچنين بهتر است بالشي بين دو زانو و يکي هم زير شکم گذاشته شود.
منبع: هفته نامه سلامت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۴۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

محمد توحیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

او افزود: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه‌های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی بیان کرد: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است تاکید کرد: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص‌ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین‌تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود اظهار کرد: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتار‌های غیرمعمول کودک خود نظیر رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ببینید | علت خواب رفتن پا‌ چیست؟
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟