Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-دبیر ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی گفت: توسعه ابزارها و زیرساخت‌های شناختی جهت مداخله و تعامل با مغز، سلامت شناختی آحاد جامعه، توسعه و بهبود آموزش، دفاع و امنیت ملی و همچنین بهره‌گیری از علوم شناختی در حل مشکلات کشور از اولویت برنامه‌های این ستاد در سال جاری است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید کمال خرازی در تبیین فعالیت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در سال جدید اظهار کرد: تداوم فعالیت های تحقیقاتی و علمی در امر ایمپلنت ها و رابط های مغزی (Brain Implants & Interfaces)، نگاشت مغز و ابزار رابط مغز–ماشین (NeuroImaging & BMI Tool)، ربات ها و ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Robots)، ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Evaluation Tools) از فعالیت های ستاد در سال جاری در حوزه پیشبرد پروژه های ساخت ابزارهای شناختی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**حمایت از استانداردسازی تست های سنجش شناختی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ادامه داد: در حوزه سلامت شناختی آحاد جامعه، حمایت از استانداردسازی تست های سنجش شناختی، تمرکز بر ایجاد و راه اندازی سیستم ملی آزمون های معتبر شناختی و در حوزه توسعه و بهبود آموزش، ترویج آموزش های شناختی از طریق ایجاد رشته ها و دروس انتخابی جدید، ترجمه و تالیف کتب حوزه شناختی جهت غنی کردن ادبیات تحقیق در زبان فارسی برای دانشجویان و اساتید و سایر علاقمندان، از برنامه های ستاد در امر گسترش حوزه های علوم شناختی در کشور خواهد بود.
وی با اشاره به این که علوم شناختی، ماهیتی بین رشته‌ای داشته و می‌تواند در امر غنای سایر علوم ایفای نقش کند، گفت: رشته هایی همچون مدیریت شناختی، اقتصاد شناختی، رسانه، علوم سیاسی و سایر رشته ها می ‌توانند از آموزه‌ های شناختی بهره برند. تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، ایجاد رشته های جدید علوم شناختی رسانه و علوم شناختی مطالعات نظری هنر، ایجاد دروس و کارگاه های اختصاصی در برخی دانشگاه های برتر کشور، حمایت از ترجمه و تالیف کتاب و تولیدات علمی، تشکیل گروه های پیشرو در موسسات دانشگاهی و پژوهشی و کمک به ارتقای امنیت ملی به کمک علوم و فناوری های شناختی در عرصه های ملی و بین المللی از دیگر اولویت های جدی در برنامه های ستاد است.

**مدل سازی آموزش و پرورش شناختی و ترویج آن
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی درباره فعالیت های ستاد در حوزه آموزش و پرورش شناختی ابراز کرد: در مدل سازی آموزش و پرورش شناختی و ترویج آن جهت کمک به آموزش و پرورش کشور در امر مهم و کلیدی پرورش نسل های آینده، حمایت از پروژه های مرتبط با کاربست آموزه های شناختی در حل مسائل کلان ملی، کمک به پروژه هایی با تاثیرات گسترده اجتماعی و فرهنگی همچون تاثیر بر فرهنگ و باور عمومی جامعه جهت کاهش مصرف برق در زمان های پیک مصرف تابستان از دیگر برنامه های این ستاد در امر ترویج، ارتقا و گسترش علوم شناختی در کشور است.

**مهاجرت استعدادهای برتر به رشته های مرتبط با علوم شناختی
خرازی همچنین بیان کرد: ترویج علوم شناختی در سطح عموم مردم و در سطح مدارس و دانشگاه ها، مهاجرت استعدادهای برتر به رشته های مرتبط با علوم شناختی و گسترش همکاری با محققان برجسته ایرانی درسطوح بین المللی در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، این ستاد در راستای توسعه همکاری های بین المللی، زمینه تعاملات بین المللی با برخی از کشورهای از جمله برزیل، چین و سوییس را تقویت کرده و دامنه فعالیت های مشترک را گسترش داده است؛ در سال جاری نیز اجرای برنامه های علمی و تحقیقاتی با مراکز تخصصی این کشورها و نیز برخی دیگر از کشورهای جهان ادامه می یابد.
خرازی با بیان اینکه خط مشی ستاد توسعه علوم شناختی، توسعه علمی با استانداردهای بین المللی و گسترش ارتباطات با پژوهشگران و دانشگاه های معتبر بین المللی است، همچنین یادآورشد: توسعه فن آوری و خدمات شناختی و اولویت داشتن حل معضلات اجتماعی، گسترش بخش خصوصی، فعالیت در حوزه های بین بخشی و میان رشته ای و نیز ارتقای رقابت مندی و ورود به بازارهای بین المللی بخشی دیگر از تلاش های ستاد علوم شناختی در سال جاری را تشکیل می دهد.

**تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص
وی تمرکز فعالیت های ستاد را در حوزه تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: تمرکز بر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص و همچنین آماده سازی ابزارها و زیرساخت های مورد نیاز حوزه علوم شناختی، ضرورتی است که ستاد به آن پرداخته است و از این رهگذر، در بخش آموزش به هدایت هدفمند بورسیه ها به حوزه های اولویت دار، اعطای بورسیه به شماری از متخصصان، جلب همکاری فارغ التحصیلان خارج کشور، فراهم کردن حمایت از فرصت های مطالعاتی، دعوت از اساتید برجسته بین المللی، برگزاری دوره ها و دروس انتخابی در دانشگاه های کشور و تربیت کارشناسان آزمایشگاه ها مبادرت کرده است و به اقدامات و فعالیت های خود در این زمینه ها همچنان ادامه می دهد.
دبیر ستاد علوم شناختی در ادامه اظهار کرد: ستاد توسعه علوم شناختی در بخش ترویج، نقش حمایتی داشته و از انتشار کتاب، مقالات علمی- ترویجی، برنامه ‌های ترویجی مختص دانش‌آموزان و دانشجویان، ارائه مقالات، تولید محتواهای رسانه‌ای و به ویژه برنامه‌هایی در شبکه ‌های مختلف صدا و سیما، برگزاری کارگاه‌ ها، سمینارها و کنگره‌ ها و برنامه های اجتماعی حمایت می کند.
وی با اشاره به اینکه توانمندی در تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز ارائه‌کنندگان خدمات شناختی یکی از الزامات موفقیت برنامه‌ های توسعه و تعالی ارائه خدمات شناختی کشور است، گفت: کمک به ارتقای امنیت ملی با استفاده از علوم و فن آوری‌های شناختی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، یکی از اولویت‌های جدی ستاد است و به واسطه حمایت های ستاد علوم شناختی ، بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح های تحقیقاتی و علمی در داخل کشور ساخته و تامین شده است و تلاش های گسترده در این زمینه همچنان ادامه دارد. خرازی با بیان این که کمک به حوزه های آموزش و پرورش و همچنین ارتقای شیوه های تربیت به کمک آموزه های شناختی، همواره به عنوان یکی از اولویت های جدی کشور و تاثیرگذار در آینده ایران مطرح است؛ افزود: در این راستا، ستاد علوم شناختی علاوه بر حمایت از پروژه های پژوهشی که به تبیین اصول و شیوه های آموزش و پرورش شناختی می پردازد، با کمک وزارت آموزش و پرورش، نسبت به طراحی سیستمی که بتواند به ارتقا و بهبود مستمر مدارس اقدام کرده و به حمایت خود از اجرای این سیاست ادامه می دهد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان اینکه فعالیت در حوزه علوم شناختی به تخصص های مختلف وحرکت های جمعی نیاز دارد، افزود: فرهنگ کارگروهی و ایجاد شبکه های ارتباطی به تحول در دانشگاه ها و مراکز علمی منجر می شود و برای پویایی این فرهنگ می بایست دانشجویان به حضور و فعالیت در این زمینه تشویق شوند. شناسایی استعداد ها و انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف آموزشی و علمی یک امر لازم و اساسی در حوزه علوم شناختی برای ترویج و توسعه این دانش در داخل کشور است.
علمی**9031**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي فناوري هاي شناختي زيرساخت هاي شناختي آموزش و سلامت شناختي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حجت الله اسماعیلی بعد از ظهر یکشنبه در یادواره شهدای معلم و دانش آموز قرچک طی سخنانی اظهار داشت: مقام و رسالت معلم یک موضوع بسیار مقدس است به همین جهت پیامبر اکرم (ص) مقام آموزگاران را از دانشمند والاتر دانسته چراکه معلم دل‌ها را باز می‌کند، می‌سوزد تا به دیگران بیاموزد.

وی اضافه کرد: شهادت معلم اسوه، شهید دانش و بینش عاملی شد تا این روز را به نام معلم نامگذاری کنند چراکه شهید مطهری معلم دین و دانش در راه خدا بود، نتیجه معلمی با دیدگاه الهی، هدایت و سعادت جامعه است چراکه معلم رهبر افکار و رفتار نسل مستعد است.

امام جمعه قرچک گفت: سعی کنیم برای فرهنگ سازی و سعادت دنیا و آخرت خودمان تأثیرگذار باشیم، تأثیرگذاری وظیفه همه افراد در جامعه است و این موضوع در بین معلمین، بسیجیان، مدیران، مسئولین اهمیت بیشتری دارد.

کد خبر 6097603

دیگر خبرها

  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • تاثیرگذاری فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است
  • ریشه پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه در نمایش علم توسط دانشگاه است
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما