Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@11:01:47 GMT

نتایج اجرای طرح‌های کتابخوانی در سال ۹۶

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۸۱۰۸

نتایج اجرای طرح‌های کتابخوانی در سال ۹۶

به گزارش الف کتاب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب  برای کتابخوانی  در سطح کشور در سال ۹۶ برگزار شد در هریک از این طرح ها کتابفروشی هایی مشارکت کردند و نتایجی به همراه داشت.در این گزارش به آمار ها و نتایج این طرح ها در سال ۹۶ اشاره می کنیم.

طرح عیدانه کتاب در سال ۹۶ اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برطبق آمار ارائه شده توسط موسسه خانه کتاب استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، همدان، کردستان و لرستان در صدر پرفروش‌ترین استان‌ها در طرح عیدانه کتاب هستند.

کتابفروشی‌ دانشجو(همدان)، مهرگان(اصفهان)، دنیای زبان(لرستان)، فرازمند رشت(گیلان)، نمایشگاه و فرهنگسرای اصفهان( اصفهان)، کتاب هانیوان(فارس)، انتشارات طاعتی(گیلان)، کتابسرای قلم (سنندج)، انتشارات طاعتی (رشت) و شهرکتاب (خرم‌آباد، لرستان) از جمله پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها در طرح عیدانه کتاب به شمار می‌روند.

طرح تابستانه کتاب با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» که با استقبال پرشور و درخواست مشارکت ۹۳۶کتابفروشی از سراسر کشور همراه بود، با تایید ثبت نام ۸۲۸ کتابفروشی از 15 مرداد آغاز شد. از بین ۸۲۸ کتابفروشی تاییده شده در طرح تابستانه کتاب، ۶۳۱ کتابفروشی از مراکز استان‌ها و ۱۹۷کتابفروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند.

در طرح تابستانه کتاب، استان تهران با ۱۵۱ کتابفروشی، اصفهان با ۹۸ کتابفروشی و قم با 94 کتابفروشی بیشترین مشارکت را داشته‌اند که در مقایسه با طرح های مشابه، افزایش استقبال کتابفروشی‌ها از این طرح را نشان می‌دهد.

طرح پاییزه کتاب با شعار «هر ورقش دفتریست...» از (دوم آذر ماه) با تخفیف ۳۰ و ۳۵ درصدی ویژه چهارمین دوره کتابگردی در ۷۶۳ کتابفروشی ۳۱ استان سراسر کشور اجرا شد.

در دومین دوره پاییزه کتاب، تادوم آذر ماه ۹۶ ،۸۲۳ کتابفروشی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد صلاحیت ۷۶۳ کتابفروشی برای حضور در طرح تایید شده است و استان‌های تهران با ۱۳۲ کتابفروشی،اصفهان با ۹۸ کتابفروشی و قم با ۷۹ کتابفروشی پیشتاز طرح هستند.

اپلیکیشن کتاب فروشی به منظور تسهیل در دسترسی به کتابفروشی‌های سراسر کشور طراحی و اجرا شده است. با استفاده از این اپلیکیشن کاربران می‌توانند کتابفروشی‌های سطح شهر را بر روی نقشه مشاهده و بهترین مسیر برای رسیدن به آن را پیدا کنند. همچنین این اپلیکیشن با امکان بروزرسانی خودکار ،‌ شماره تماس و آدرس تمامی کتابفروشی‌های دارای مجوز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آنها را برای رسیدن به مقصد راهنمایی خواهد کرد.

طرح پاییزه کتاب با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی از دوم آذرماه در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور آغاز و تا ۲۲ آذرماه در مراکز استان‌ها و ۲ دی در شهرستان‌ها اجرا شد.

ماحصل تمام طرح هایی که با عناوین عیدانه،تابستانه و پاییزه کتاب در سطح کشور برگزار شد به قرار زیر است در طرح عیدانه کتاب ۹۶، ۴۲۷ هزار و ۵۴۸ نسخه کتاب از سوی ۱۷۷ هزار و ۴۴۴ نفر خریداری شده است. این درحالی است که در طرح عیدانه کتاب سال گذشته در بازه زمانی یک ماه، ۲۸۶ هزار و ۷۴۴ نسخه کتاب از سوی ۱۰۳هزار و ۱۶۸ نفر خریداری شده بود.

استان تهران با «۸۴۲۴۵» نسخه کتاب تاکنون در صدر پرفروش‌ترین استان بر اساس تعداد کتاب‌های فروخته شده قرار دارد و استان‌های خراسان رضوی با «۵۰۷۲۶»، اصفهان با «۴۴۳۶۳»، قم با «‌۳۱۳۰۳»، خوزستان با «‌۲۸۸۸۸»، فارس با «‌۲۱۴۴۸»، آذربایجان شرقی با «‌۲۱۱۷۳»، گیلان با «‌۱۸۴۱۳»، مازندران با «‌۱۷۰۶۷»، یزد با «‌۱۲۶۴۳»، کرمانشاه با «۱۱۹۳۰»، کرمان با «‌۱۰۴۵۲»، همدان «‌۱۰۱۳۴» و کردستان «۹۹۵۶» به ترتیب رتبه‌های بعدی پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب‌های به فروش رسیده در سطح کشور را از آن خود کرده‌اند.

با باقی ماندن ۱۰ روز تا پایان طرح عیدانه کتاب استان‌های تهران با «۳۲۵۱۹» خریدار، خراسان رضوی با «۱۸۸۴۲»، اصفهان با «۱۸۵۴۸»، قم با «۱۴۸۴۶»، آذربایجان شرقی با «۱۰۱۹۰»، گیلان با «۹۵۸۰»، خوزستان با «۹۴۲۱»، فارس با «۸۵۸۷» و مازندران با «۶۷۵۹» جزو پُرخریدارترین استان‌ها قرار گرفته‌اند.

در طرح «عیدانه کتاب» تاکنون داستان‌های فارسی و آمریکایی جزو موضوعات پرفروش قرار گرفته‌اند و شعر فارسی‌، داستان‌های انگلیسی ، داستان‌های فرانسه، شعر کودک و نوجوان و داستان‌های کوتاه فارسی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

.طرح «تابستانه کتاب» از پانزدهم مردادماه تا سیزدهم شهریور در شهرستان‌ها و تا سوم شهریور در مراکز استان‌ها برگزار شد که ۸۱۳ کتابفروشی از سراسر کشور در این دوره مشارکت کردند و توانستند ۴۹۸ هزار و ۷۴۹ نسخه کتاب را به ۲۰۳ هزار و ۷۶۱ نفر بفروشند. از بین ۸۱۳ کتابفروشی فعال در طرح تابستانه کتاب، ۶۱۸ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۹۵ کتابفروشی در شهرستان‌ها کتاب‌های بخش کودک و نوجوان را با ۲۵درصد تخفیف و کتاب‌های بخش عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کردند.

طرح پاییزه کتاب در سال 96 رکورد دار میزان فروش کتاب در این میان این طرح ها شد.در حالی که تنها ۹ روز از طرح «پاییزه کتاب» فرصت باقی مانده بود، ۴۳۵هزار و ۵۷ نسخه کتاب به فروش رسیده که در مقایسه با طرح «تابستانه کتاب» افزایش قابل توجهی داشته است.

این کتاب‌ها از سوی ۱۶۹ هزار و ۷۱ نفر خریداری شده است. در این طرح، استان تهران با ۱۱۸ کتاب‌فروشی توانست با بیش از ۸۰ هزار نسخه کتاب، رتبه اول پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس کتاب را به خود اختصاص دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۸۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی ظهر سه‌شنبه در نخستین نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم با دستور کار برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی اظهار داشت: در راستای برگزاری این مسابقه بزرگ، اداره آموزش و پرورش از طریق مدیران مدارس تبلیغات لازم را به‌وسیله فضای مجازی به جهت معرفی مسابقه بزرگ کتابخوانی بین دانش آموزان انجام دهند.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دیلم بیان داشت: امکان سنجی ایجاد کتابخانه مشارکتی یا پیشخوان کتاب در کمپ ترک اعتیاد بویرات در اسرع وقت و تحت نظارت اداره بهزیستی صورت گیرد.

فرماندار دیلم افزود: دهیاری ها بخشی از بودجه فرهنگی خود را صرف خرید کتب مسابقه کنند و آنها را در اختیار اهالی روستا جهت شرکت در مسابقه قرار دهند.

کد خبر 6093133

دیگر خبرها

  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد