Web Analytics Made Easy - Statcounter



به گزارش خبرنگار ایکنا، هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی را پدر افسانه‌های نو خوانده‌اند. مادر او در خانه‌ها رخت‌شویی می‌کرد و پدرش کفش‌دوز بود، اما به هانس توجه ویژه‌ای داشتند. چندان‌که مادر بیشتر اوقات فراغتش را با پسرش که شیفته و عاشق او بود، می‌گذرانید و روزهای یکشنبه در فصل زمستان با کاغذ اسباب‌بازی درست می‌کرد و با صدای بلند از کتاب‌های «هزار و یک شب»، قصه‌های لافونتن و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برایش می‌خواند.
هانس در کودکی آثار شکسپیر را حفظ بود و با استفاده از عروسک‌های چوبی برای خود صحنه‌ای چون تئاتر می‌ساخت. او مدتی شاگرد خیاط شد، اما پس از چندی وارد تئاتر شد و خوش درخشید. لیکن تغییر صدایش به واسطه بلوغ مانع از همکاریش با تئاتر شد.
او از سال 1823 میلادی شروع به نوشتن کرد و در این وادی متوجه داستان‌های عامیانه ای شد که پیش از او توسط افرادی چون «شارل پرو»، شاعر فرانسوی و برادران آلمانی «گریم»(یاکوب و ویلهلم) جمع‌آوری شده بودند. اما وی بر خلاف اسلاف خود به جمع‌آوری داستان‌ها و افسانه‌های کهن بسنده نکرد و دست به کار خلق و آفرینش آثار خود شد.
اندرسن توانست با جمع معیارهای زیباشناختی و قدرت آفرینش‌گری و خلاقیت خود، حقایق عام زندگی را با قدرت خیال در آمیزد و در قالب داستان‌هایش عرضه کند و گامی بلند در دگردیسی کارکرد ادبیات کودک بردارد. پیش از وی این داستان‌های کهن و عامیانه و افسانه‌های پریان بودند که براساس تخیل جمعی شکل گرفته بودند. اما هانس کریستین اندرسن با استفاده از همین افسانه‌های عامیانه شکل جدیدی از افسانه‌ها را خلق کرد که مولف دارند و مهمتر از همه تخیل فردی را در آنها وارد کرد.
آثار اندرسن برش‌هایی بودند از زندگی واقعی که با تخیل فردی او به نگارش درآمده بودند.از این رو با وجود دارا بودن تلخی‌های گاه گزنده، زیبا بودند. او خود بر این باور بود که «زندگی هر انسانی قصه‌ای است که با دستان خداوند نوشته شده است و زندگی به تنهایی زیباترین قصه است.»
داستان‌های اندرسن با زندگی‌اش گره خورده بود. چندان که او در پاسخ به پرسش یک منتقد ادبی که پرسید: «آیا روزی داستان زندگی خودش را خواهد نوشت؟» پاسخ داد: «من قبلا آن را نوشته‌ام، نام آن جوجه اردک زشت است».
او در سال 1875 و پس از یک عارضه جسمی که در اثر افتادن از تخت گریبانش را گرفته بود؛ با جهان فانی وداع گفت. وی پیش از این در مورد موزیک مراسم تدفین خود گفته بود: «بیشتر کسانی که در مراسم تدفین مرا بدرقه خواهند کرد، کودکان خواهند بود. ضربات موسیقی را برای قدم‌های کوچکشان هماهنگ کنید». این همان هنری بود که خود او در حوزه ادبیات و داستان‌هایی که برای کودکان نوشته بود، به نمایش گذاشته بود.
از مهم‌ترین آثار هانس می‌توان به «پری دریایی کوچولو»، «بند انگشتی»، «جوجه اردک زشت»، «زندگی من»، «ملکه برفی»، «دخترک کبریت فروش»، «لباس جدید امپراطور»، «سرباز سربی» و... اشاره کرد. داستان‌هایی که اگر چه در حوزه ادبیات کودک مطرح می‎شوند، اما حاوی مضامینی هستند که بزرگسالان از آن بی‌نصیب نمی‌مانند. اندرسن در این مورد گفته است: «افکار من برای بزرگسالان است، ولی داستان‌هایم را برای بچه‌ها می‌گویم. چون خوب می‌دانم زمانی که برای بچه‌ها قصه می‌گویند، پدر و مادرها هم به آن گوش می‌دهند و بدین ترتیب چیزی خواهند داشت که در موردش فکر کنند».
دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY)، دوم آوریل زادروز «هانس کریستین اندرسن» را روز جهانی کتاب کودک نام نهاده است.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۸۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خدای مهربانم سلام» نوشته سنا ثقفی به‌تازگی با تصویرگری تهمینه سلیمانی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب روایتگر پنج داستان آم وزنده برای بیان رحمت و مهربانی پروردگار مناسب کودکان گروه سنی ب (دانش‌آموزان اول تا سوم دبستان) است. راوی قصه‌های این کتاب خود، کودک است. او هر داستان را با سلام به خدای مهربان آغاز می‌کند و در پایان از خدای توانا یک درخواست دارد. هریک از داستان‌ها براساس نیکوترین نام‌ها و صفات خداوند همچون؛ «یا جابِر»، «یا واهب العَطایا»، «یا خَیر المَرغوبین»، «یا اراف مِن کل رووف» نوشته شده است.

کتاب «خدای مهربانم سلام» طرحی ساده دارد و در قالب نامه نگاری یک کودک، نمونه‌ای از ارتباط ساده بچه‌ها با خداوند را به تصویر کشیده. در هر داستان می‌بینیم که کودک شخصیت قهرمان داستان، در تعدادی نامه، ماجراهایی را طی چند روز برای خداوند می‌نویسد که هر کدام پیرنگ و خط داستانی متفاوتی را دنبال می‌کند. در طول این داستان‌ها علاوه‌بر اینکه کودک ماجراهایی را دنبال می‌کند، با اسامی خداوند هم آشنا می‌شود که هر کدام از این اسامی برگرفته از اسامی خداوند در دعای جوشن کبیر است.

این کتاب با ۳۲ صفحه مصور و قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6084279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • احیای حساب ۱۰۰ امام(ره) گامی بلند در محرومیت زدایی روستاها
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد