Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@10:13:30 GMT

سیزده بدر، حافظ طبیعت باشیم

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۰۹۵۸۱

سیزده بدر، حافظ طبیعت باشیم

به گزارش ایرنا، هر ساله با فرا رسیدن روز طبیعت مردم کشورمان به دل کوه، دامان طبیعت و صحرا و دشت زده و در کنار یکدیگر روز خوب و خوشی را سپری می کنند.
سیزده بدر روز طبیعت است اما اگر روز چهاردهم فروردین سری به بوستان ها و یا فضای سبز اطراف شهرها و روستاها بزنید متوجه خواهید شد که در سیزدهم فروردین چه واقعه ناگواری در طبیعت رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه در این زمینه موجب نگرانی دوستداران محیط زیست و طبیعت شده است، برخی رفتارهای نامناسب در این روز با طبیعت است که موجب ایجاد تخریب بالایی در سطح طبیعت می شود.
سرپرست فرمانداری کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کار بستن توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
خیرالله خزایی تصریح کرد: احترام به محیط زیست، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل های آینده است.
وی، روز انس با طبیعت را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی ایجاب می کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه های زیست محیطی به خوبی سپری شود.
خزایی ادامه داد: منطقه گردشگری سراب های فش، قره گزلو، باباعلی، ماران و کبوترلانه، طبیعت بکر و زیبای خزل غربی و جاذبه های طبیعی دامنه کوه امروله و... از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان کنگاور محسوب می شوند که در روز طبیعت مسافران فراوانی را در خود جای می دهند.

**توزیع کیسه های زباله قابل بازیافت در بین مردم
رئیس اداره محیط زیست کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بهار، فصل رویش، سرزندگی، طراوت و سرسبزی مجدد طبیعت است و طبیعت در این فصل از سال مردم را به سوی خود فرا می‌خواند و لازم است گردشگران با احترام به طبیعت، محیط زیست را در حفظ و حراست از دشت و دمن یاری دهند.
مهرداد شهبازی، وظیفه و رسالت اداره محیط زیست در حفظ و حراست از طبیعت را مهم و سنگین خواند و اظهار کرد: عوامل محیط زیست در روز سیزده بدر، برای حفاظت از طبیعت ضمن آماده باش کامل، مناطق را به دقت رصد خواهند کرد تا به طبیعت و حیات وحش کنگاور آسیب وارد نشود.
وی افزود: گشت های سیار این اداره برای حفظ و حراست از مناطق طبیعی و نریختن زباله در طبیعت در روز سیزده بدر از سوی گردشگران، علاوه بردستکش، بسته های فرهنگی و آموزشی زیست محیطی در قالب دفترک های راهنما به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف پلاستیک، کیسه های پلاستیکی زباله قابل بازیافت نیز به صورت رایگان توزیع خواهند کرد تا افراد هنگام بازگشت، زباله ها را بازگردانده و در محل هایی که از سوی شهرداری در مبادی ورودی و خروجی شهر برای جمع آوری زباله در نظرگرفته شده قرار دهند.
شهردار کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: منابع طبیعی ثروتی همگانی است که برای نگهداری از آن نیاز به بسیج همه خانواده هاست و نباید همه داشته ها در یک روز از بین برود.
رامین صادقی گفت: ماشین آلات خدمات شهری و فضای سبز شهرداری نیز در این روز برای جمع آوری سبزه ها در خروجی های این شهر مستقر می شوند.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شهروندان در خصوص اهمیت جمع آوری زباله ها، استقرار ایستگاه های آتش نشانی، نظافت بوستان ها و آماده باش نیروهای خدماتی در این روز از جمله اقدام های شهرداری در روز طبیعت خواهد بود.
مسئول تنها انجمن زیست محیطی شرق استان کرمانشاه (نسیم سراب آناهیتا) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گیاهان و درختان به عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهمی بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند، اظهار کرد: تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی های فراوان آنهاست.
محمد نیک نگر خطاب به تفرجگران سیزده نوروز افزود: با توجه به فصل گل دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
مسئول انجمن زیست محیطی نسیم سراب آناهیتا با بیان اینکه در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند، گفت: در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند.
نیک نگر از مسافران خواست کیسه های مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مستقر تحویل دهند و زباله های خود را در سراب ها، رودخانه ها، کنار چشمه های آب، مناطق کوهستانی و دره ها رها نکنند.
وی ادامه داد: هموطنان، به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
مسئول انجمن زیست محیطی نسیم سراب آناهیتا در پایان از تفرجگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجه شدن با هرگونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است و دروازه ورودی این استان غربیست.
8066/7447
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال آموزه های دینی پلاستیک جاذبه های طبیعی شهرداری طبیعت موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۰۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارسال با مشارکت بیش از پنج هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان های مردم نهاد و گروه های خودجوش مردمی، از این سطح اراضی استان حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

  مهدی اله پور افزود: با توجه به همه‌ گیری و فراگیر بودن مسائل محیط زیستی و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، مردم در حفظ محیط زیست نقش پر رنگی دارند، چرا که محیط زیست میراث آیندگان است و همه مردم متعهد به حفظ آن هستند.   وی با اشاره به فرهنگ سازی و مشارکت آگاهانه مردم در حفظ محیط زیست بیان کرد: در همین راستا پویش « مسیر سبز- ایران پاک» با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد که این اداره کل با مشارکت شهرداریها، دهیاری‌ ها، بخشداری‌ ها، هلال احمر، بسیج، سازمانهای مردم نهاد و غیره نسبت به اجرای این طرح در استان اقدام کرد.   اله پور گفت: استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی و توزیع پلاستیک های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران از جمله اقدامات در این زمینه است.   وی ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌ سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌ آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌ های قرمز در استخر پارک های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مسیر سبز - ایران پاک است.     اجرای طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در ۳۱ استان کشور   این مسئول اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، امسال اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرحهای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه‌ اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.   اله پور گفت: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.   وی تاکید کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ ها است.   مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.   خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.   حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.   بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک گونه‌های شاخص حیات وحش این استان را تشکیل می دهند.

دیگر خبرها

  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک