Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-نشست آنکارا که در ادامه مذاکرات آستانه و سوچي براي حل بحران سوريه برگزار مي شود؛ با توجه به عدم حضور نيروهاي فرامنطقه اي و همچنين فروپاشي داعش، مي تواند تسهيل گر روند ايجاد صلح و ثبات و کاهش تنش و خشونت در سوريه باشد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين «حسن روحاني» رييس جمهوري، به دعوت رسمي رييس جمهوري ترکيه و به منظور شرکت در دور دوم گفت و گو هاي سه جانبه با روسيه، به آنکارا سفر مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر روحاني علاوه بر سخنراني در اين نشست سه جانبه، با روساي جمهوري ترکيه و روسيه نيز ديدارهايي دوجانبه خواهد داشت که قرار است در اين ديدارها؛ مسائل مربوط به روابط و همکارهاي منطقه اي و بين المللي بررسي شود.
اين نشست، ادامه مذاکرات سه جانبه ايران، ترکيه و روسيه است که به منظور گفت و گو و همکاري درباره مسائل سوريه و در قالب مذاکرات آستانه در سوچي برگزار شد.
تداوم همکاري در سوريه به ويژه آنچه در آستانه مورد بررسي وتاکيد قرار گرفته بود؛ موضوعي است که روساي جمهوري سه کشور در سوچي بر آن تاکيد کردند.
نشست سوچي پس از آن برگزار شد که سردار قاسم سليماني در نامه اي به محضر رهبر معظم انقلاب ؛ پايان سيطره داعش و پيروزي جبهه مقاومت اسلامي عراق و سوريه بر فتنه تروريسم تکفيري را رسما اعلام کرد.
اکنون و در آستانه برگزاري نشستي ديگر از گفت و گوهاي سه جانبه روساي جمهوري ايران، ترکيه و روسيه با موضوع سوريه، انتظار مي رود تلاش ها و همکاري هاي سه کشور براي حل بحران سوريه نتيجه دهد و با پايان درگيري و جنگ، آرامش و ثبات به اين کشور بازگردد.
**ايران؛ پرچمدار مبارزه با تروريسم در منطقه
اگر چه در سلسله نشست هاي برگزار شده با موضوع سوريه؛ نمي توان نقش و اهميت تلاش ها و همکاري هاي چند جانبه جمهوري اسلامي ايران، ترکيه و روسيه براي حل بحران سوريه را ناديده گرفت، اما ايران با توجه به موقعيت استراتژيک و همچنين ديپلماسي تنش زدا و مبتني بر صلح و ثبات خود، از جايگاه ويژه اي در ايجاد تعادل در منطقه برخوردار بوده و نقش کليدي را در مبارزه با تروريسم به ويژه پسروي و شکست داعش در عراق وسوريه ايفا کرده است.
جمهوري اسلامي ايران به ويژه در سال هاي اخير و به رغم جنگ و آشوب طلبي برخي نظام ها و رژيم هاي سلطه طلب منطقه بر حفظ تعادل، ثبات و امنيت با حضور بازيگران منطقه اي تاکيد داشته و بر همين اساس نيز راهبرد تنش زدايي را در سياست خارجي خود و در ارتباط با همسايگان و کشورهاي منطقه دنبال کرده است.
در موضوع بحران سوريه؛ حفظ تماميت ارضي و احترام به حاکميت ملي اين کشور همواره مورد تاکيد جمهوري اسلامي ايران بوده است، حضور جدي و تلاش هاي ايران در مذاکرات آستانه و سوچي، حسن نيت ايران براي حل مناقشه در سوريه و حل بحران جنگ، آشوب و تروريسم در منطقه را نشان مي دهد.
** حل بحران سوريه؛ از آستانه تا آنکارا
جنگ و بحران سوريه که با جنگ داخلي آغاز شد و با دخالت بيگانگان و حضور تروريسم تکفيري پيچيده و سخت شد، از موضوعات مهم و چالش برانگيز موجود در منطقه و جهان است و سختي، پيچيدگي و شدت اين مساله باعث شده است که علاوه بر دولت و معارضان سوري، کشورهاي ايران، ترکيه و روسيه با هدف همکاري هاي سه جانبه براي حل اين بحران و پايان دادن به مناقشات اين کشور سلسله نشست ها و مذاکراتي را برگزار کنند.
نشست آنکارا که با حضور دکتر روحاني، اردوغان و پوتين برگزار مي شود؛ در ادامه نشست سوچي و سلسله نشست هايي است که با حضور طرف هاي سوري و کشورهاي درگير و تاثير گذار منطقه اي و فرامنطقه اي براي حل اين بحران تشکيل شده است.
نخستين نشست از سلسله مذاکرات آستانه در چهارم و پنجم بهمن 95 (23 و 24 ژانويه 2017) با حضور هيات نمايندگان ايران، روسيه ترکيه و نماينده سازمان ملل، هيات نمايندگي سوريه به رياست «بشار الجعفري» و هياتي از مخالفان بشار اسد در پايتخت قزاقستان برگزار شد که تفکيک تروريست هاي داعش و «جبهه النصره» از ديگر معارضان و نظارت بر طرفين آتش بس با نمايندگي سازمان ملل و تاکيد طرف هاي درگير بر تثبيت آتش بس، از مهمترين محورهاي اين دور از مذاکرات بود.
در نشست آستانه 2 نيز که 28 بهمن همان سال تشکيل شد؛ تثبيت آتش بس و توافق هيات هاي ايران، روسيه و ترکيه براي تشکيل کميته عملياتي نظارت بر اجراي آتش بس به عنوان دستاوردهاي اين نشست مطرح شد.
نشست سوم آستانه نيز در تاريخ 25 اسفند 95 بدون نتيجه پايان يافت.
در نشست چهارم نيز معارضان سوري حاضر در قزاقستان بيانيه اي منتشر و شرط هايي را براي ادامه مذاکرات مطرح کردند که ديگر نمايندگان گروه هاي افراطي با عدم پذيرش اين شروط، حضور خود را در اين نشست ها به حالت تعليق درآورده و به اين ترتيب مذاکرات بدون مشارکت گروه هاي مسلح و با تاکيد بر تعيين نقاط تنش خاتمه پيدا کرد.
در نشست آستانه 5 به تاريخ 13 و 14 96، علي رغم توافق بر سر مناطق کاهش تنش در منطقه غوطه شرقي و شمال حمص، درباره چگونگي برقراري آتش بس و همچنين اداره مناطق ادلب و درعا، اختلاف وجود داشت.
نشست آستانه 6 به نوعي موفقيت آميز بود به طوري که با مشارکت هيات هايي از ترکيه، روسيه و ايران و همچنين گروه هايي از معارضان سوري؛ تا اندازه اي مواضع طرف هاي درگير تعديل شد.
در هفتمين دور از مذاکرات آستانه؛ ايران، ترکيه و روسيه به عنوان کشورهاي ضامن آتش بي کشورهاي ضامن آتش بس در بيانيه اي تاکيد کردند که بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و بايد از طريق فرآيند سياسي و بر اساس قطعنامه 2254 سازمان ملل حل و فصل شود. هشتمين دوره مذاکرات آستانه نيز با تاکيد بر مبارزه با تروريسم و با حضور کشورهاي ضامن آتش بس و گروه هاي درگير در 30 آذر و يکم دي ماه96 (12 و 22 دسامبر2017) تشکيل شد، ايران، روسيه و ترکيه دو سند در مورد اقدامات مين‌زدايي بشر دوستانه در سوريه شامل اماکن ميراث فرهنگي مندرج در فهرست يونسکو و مقررات مربوط به گروه کاري آزادسازي بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و تحويل اجساد و همچنين شناسايي مفقودين منتشر کردند.
در نشست سوچي روسيه ؛ روساي جمهوري سه کشور ايران، ترکيه و روسيه در بيانيه اي ضمن تاکيد بر موفقيت آميز بودن نشست هاي آستانه؛ تعهد به حاکميت استقلال و وحدت و تماميت ارضي سوريه و تجزيه ناپذيري آن؛ تداوم همکاري براي شکست نهايي تروريست ها و کاهش خشونت در سوريه را ضروري دانسته و مورد تاکيد قرار دادند.
اکنون نشست آنکارا دور ديگري از مذاکرات سه جانبه ايران، ترکيه و روسيه با هدف همکاري براي حل بحران سوريه است که با حضور روساي جمهوري سه کشور در ترکيه برگزار مي شود؛ در اين نشسيت نقش و ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر حفظ تماميت ارضي سوريه و همچنين ادامه گفت و گوهاي سوري- سوري و تحت حمايت و نظارت سازمان ملل متحد غير قابل انکار است.
ايران به عنوان کشوري با ديپلماسي فعال در منطقه همواره سياست تنش زدايي و حفظ و ايجاد صلح و ثبات را در منطقه دنبال کرده است و به رغم ادعاهايي که از سوي رژيم ها و نظام هاي سلطه طلب منطقه اي در باره کشورمان به عنوان عامل بي ثباتي در منطقه و دخالت در امور همسايگان صورت مي گيرد؛ ايران همواره و به ويژه در مذاکراتي که براي حل بحران سوريه تاکنون انجام گرفته ، حامي ثبات و صلح و با حضور و مشارکت طرف هاي سوري- سوري تاکيد کرده است.
بنابر ديدگاه کارشناسان، بحران سوريه به جهت حضور نيروهاي نظامي ترکيه در عفرين پيچيده تر شده است؛ اما نشست آنکارا از آنجا که بدون حضور گروه هاي فرامنطقه اي برگزار مي شود، داراي اهميت بسياري است و با توجه به دستاورد نشست هاي پيشين و همچنين فروپاشي داعش در منطقه، همکاري هاي سه جانبه کشورهاي ضامن؛ مي تواند تسهيل کننده روند ايجاد صلح و ثبات و کاهش تنش و خشونت در بحران سوريه باشد.
پژوهشم**3050**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران

آفتاب‌‌نیوز :

محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند.

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد.

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز ۱۷ الی ۱۹ اردیبهشت ماهدر شهر اصفهان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • آمادگی شهرداری زلنودولسک روسیه برای ایجاد مرکز تجاری ایران
  • رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • امیرعبداللهیان: نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در بحران غزه در تاریخ ثبت می‌شود
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • وزیر امور خارجه در پانزدهمین نشست سران اسلامی: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟