Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاخ سرهنگ آباد بخش زواره دچار حریق شد، اما دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امروز خبری از آتش گرفتن کاخی که سال قبل بعد از پیگیری‌های مکرر تا حدودی بازسازی شده بود، منتشر شد. کاخ سرهنگ آباد زواره به کوشک یا شکارگاه نیز معروف است و در روستای سرهنگ آباد توابع از دهستان سفلای بخش زواره و در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این عمارت در دامنه کوهستان با طراوت واقع شده است و این امر باعث شده که از دیرباز به عنوان منطقه‌ای ییلاق‌نشین در شهرستان باشد.

کاخ سرهنگ آباد توسط سهام‌السلطنه عرب عامری در حدود سال ۱۲۹۹ قمری مصادف با دوره ناصرالدین‌شاه قاجار برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجاری ساخته‌شده است.

این کاخ که شباهت زیادی به چهل‌ستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز دارد، مجموعه کاملی از یک بنای شاهانه است و برای شکارگاه نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه مورد قرار می‌گرفت.

* دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست

در همین راستا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردستان اظهار داشت: صبح امروز کاخ سرهنگ آباد بخش زواره دچار حریق شد، اما دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: پس از اطلاع از حریق این کاخ چهل‌ستون، یگان حفاظت میراث و نیرو‌های آتش‌نشانی و ستاد بحران شهرستان در محل حاضر شدند، اما قسمت‌هایی از این کاخ که سال گذشته تعمیر شده بود، دچار حریق شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: قسمت‌های چوبی از این کاخ که دچار حریق شده و قابل‌بازسازی است، در آینده مرمت خواهد شد.

وی افزود: به دلیل شدت حریق و آتش‌سوزی عملیات اطفاء حریق با کمک نیرو‌های آتش‌نشانی شهر اردستان و زواره حدود ۶ ساعت به طول انجامید و حریق اطفا شد.

صدوقی درباره علت آتش‌سوزی گفت: قرار بر آن شده است که کارشناسان میراث استان اصفهان به همراه مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در منطقه کاخ سرهنگ آباد زواره حضور یابند تا علت این آتش‌سوزی مشخص شود.

گفتنی است، این عمارت زیباترین کاخ تاریخی کویر باقی‌مانده از دوران قاجار است که دارای سقف‌های چوبی و تزئینات سنگی شبیه به آنچه در عالی‌قاپو و چهل‌ستون مشاهده می‌شود، کاخ در مساحتی حدود ۶۰۰ مترمربع احداث‌شده و کوشک اصلی آن ۳ طبقه و ۱۵۰۰ متر زیربنا دارد.

کاخ شامل تالار کاخ با ترکیبی از سازه‌های خشتی، آجری و چوبی و تزیینات نقاشی، آیینه‌کاری و نقاشی پشت شیشه و قراول خانه، حمام، برج‌های دیده‌بانی، اسطبل، آسیاب است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین

رضا معروفی افسرکشیک سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: طی تماس مردمی با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی قزوین در ساعت ۱:۳٠ دقیقه بامداد جمعه ۷ اردیبهشت از آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی واقع در خیابان شهدای قزوین خبر داده شد، که بلافاصله ستادفرماندهی این سازمان ۱ اکیپ اطفاء حریق از ایستگاه ۳مولوی این سازمان در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شدند.

معروفی اضافه کرد: آتش نشانان با سرعت عمل با ورود به داخل مغازه و شناسایی کانون حریق نسبت به خاموش کردن آتش با کمترین خسارت ممکن و تخلیه دود از مغازه اقدام کرده و محل حادثه را ایمن سازی کردند.

وی افزود: علت بروز آتش سوزی از سوی کارشناسان علل حریق سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین در دست بررسی می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • از توقیف خودرو ۱۷ میلیارد ریالی قاچاق تا دستگیری عامل آتش سوزی عمدی منزل در فارس
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • نتایج بررسی آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری قزوین چه بود؟
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم