Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ریاضت از خطبای مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه حوزه اندیشه‌ای در سال 96 در جایگاه خودش قرار نگرفت،‌ گفت: حوزه اندیشه با حوادث سیاسی که رخ داد، بیشتر سیاست­‌زده شد یعنی از کارکرد اصلیِ خودش خارج شد.

وی افزود: امروز مشکلی که ما در حوزه آیین و اندیشه به خصوص در عرصه جوانان و چالش­‌هایی که امروز ما در گروه نوجوانان چه دختر و چه پسر و علی‌الخصوص در گروه بانوان داریم، این است که متأسفانه کرکره عقل پایین است؛ یعنی اندیشه­‌ورزی، خردورزی و اندیشیدن جایی ندارد، چون همه چیز تحت تأثیر جریان‌ها و حوادث سیاسی قرار گرفته و سیاست­‌زده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام ریاضت بیان داشت: آفت بزرگ حوزه آیین و اندیشه این است که سیاست­‌زده شود، البته این به این معنا نیست که حوزه اندیشه نباید سیاسی باشد، بلکه به تعبیر رهبری کار سیاسی با سیاسی­‌کاری متفاوت است، ما می­‌توانیم در حوزه آیین و اندیشه کار سیاسی انجام دهیم، اما متأسفانه این عرصه دچار سیاسی­‌کاری شده است و به خاطر همین نتوانسته کارکرد خودش را درست ایفا کند.

وی ادامه داد: در یک جاهایی می­‌بینیم کارکرد خودش را درست انجام داده است؛ یعنی در یک مواقعی می­‌بینیم بصیرت­‌افزایی و معرفت­‌افزایی­‌اش بسیار خوب بوده و در همان عرصه درست عمل کرده است، در همین عرصه خانواده‌‌های مدافع حرم را در سال 96 را داشتیم، در حوادثی که دشمنان برای ما رقم زدند می‌بینیم جوانان و نوجوانان از آنجایی که درست برای آن‌ها تبیین و معرفت­‌افزایی شده تا پایان جان، پای عقیده­‌شان، پای اندیشه و تفکر انقلابی‌شان می­‌ایستند.

این استاد اخلاق ابراز داشت: همان طور که رهبری فرمودند: الان هم اگر اتفاقی بیفتد نسل امروز از نسل قبل عقب­‌تر نیست، بلکه جلوتر است، اما این بر می­‌گردد به اینکه ما در آن حوزه بتوانیم درست عمل کنیم؛ یعنی این حوزه را پالایش کنیم، به نظر می­‌رسد یک دختر نباید بتواند عرصه حجاب را در کشور 80 میلیونی ما از آن طرف آب با یک پیام تحت­‌الاشعاع قرار دهد، اینکه حوزه اندیشه، خرد و آیین ما آن قدر قوی و منطقی عمل کند که مثلاً با یک فرد منحرفی که از آن طرف آب یک سخنانی را می­‌گوید نباید اینجا جوان­‌ها و نوجوان­‌های ما تحت­‌ شعاع قرار بگیرند.

وی گفت: اگر هم تحت­ شعاع قرار می­‌گیرند به خاطر کم­‌کاری است که در حوزه آیین و اندیشه صورت گرفته است؛ یعنی اگر جوان ما اندیشیدن را یاد می­‌گرفت هیچ وقت تحت تأثیر تبلیغات ماهواره­‌ای یا فضای مجازی که از آن طرف آب هدایت می­‌شود قرار نمی­‌گرفت، اگر هم می­‌شود، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمود در جنگ نرم درست کار نکردیم؛ یعنی درست فکر نکردیم، درست نیندیشیدیم، درست در این حوزه عمل نکردیم، اگر عمل می­‌کردیم به مراتب آسیب­‌ها کمتر بود و شاید آسیب نمی­‌دیدیم.

حجت‌الاسلام ریاضت خاطرنشان کرد: بالاخره جوانان تحت تأثیر احساسات هستند و این احساسات اگر مدیریت نشود و در مسیر صحیح نیفتد، این احساسات و عواطف عقلانی و اندیشه‌ورز نشود، به انحراف کشیده می­‌شود، گاهی اوقات برخی افراد از احساسات مذهبی، علاقه و محبت مردم به اهل بیت(ع) سوءاستفاده می­‌کنند؛ یعنی مسیر محبان اهل­ بیت(ع) را منحرف می‌کنند و در مسیری برخلاف هدفی که اهل­ بیت(ع) تبیین کردند این احساسات و عواطف را هدایت می­‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که اگر ما در حوزه آیین و اندیشه درست عمل می‌کردیم؛ هیچ وقت جوانان مذهبی و هیأتی ما توسط آن عده­‌ای که دارند جوانان را منحرف می­­‌کنند و مجالس را بر خلاف هدف اهل­ بیت(ع) جهت می‌دهند، تحت تأثیر قرار نمی­‌گرفتند، این به خاطر این است که ما از عنصر اصلی و حیاتی این بخش خصوصاً جوانان، نوجوانان و بانوان که بحث غلیان احساسات، عواطف و هیجان است، درست عمل نکردیم.

این خطیب تهرانی اظهار داشت: جوانانی که احساسات و عواطف­شان در مسیر درست افتاده و مبنای عقلی پیدا کرده است، مدافع حرم می­‌شوند، عامل مقابله با دشمنانی که می­‌خواهند افکار و جریات فکری را جهت دهند، می­‌شوند، اینها درست عمل می­‌کنند و مقابل آن‌ها می­‌ایستند و به هدف خودشان هم که شهادت در راه خدا است، می­‌رسند، امیدوارم در سال 97 این نقاط ضعف جبران شود و این چالش­‌ها پر شود، إن‌شاءالله گام­‌های بلندتری را در حوزه آیین، اندیشه و خردورزی داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر

ایسنا/بوشهر ۱۹ شبکه رسانه  بین‌المللی در گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر حضور خواهند داشت.

اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر افزود: رسانه‌های مهم  کشورهای ترکیه، افغانستان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، امارات متحده عربی، قطر،انگلیس و آمریکا در آیین بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس در روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بوشهر حضور خواهند داشت.
وی همچنین از حضور مدیران فرهنگی، نویسندگان و شاعران مطرح ایرانی و مدیران شبکه‌ها و خبرگزاری  داخلی و نیز چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی کشور از جمله العالم، پرس‌تی وی، خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، دانشجو در این برنامه‌ها خبرداد.
وی اضافه کرد: روز یکشنبه بازدید از مکان‌های رویدادهای تاریخ مقاومت از کنسولگری سابق انگلیس در بوشهر آغاز و سپس عمارت امیریه، مجلسی ومسجدآل عصفور، قبرژنرال انگلیسی، گورستان انگلیسی‌ها در بوشهر، ساحل ریشهر(محل نبرداحمد خان تنگستانی با انگلیسی‌ها) و همچنین موزه ملی خلیج‌فارس (دوره عیلامیان پیش از اسلام در بوشهر) خاتمه پیدا می‌کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر، برنامه روز دوشنبه را شامل حضور در عرشه شناور نظامی با حضور معاون رئیس جمهور، دو تن از وزیران و دو نفر از وزارت امورخارجه عنوان کرد.
وی تصریح کرد: برنامه‌های دیگر  شامل شرح دفاع مقدس در خلیج‌فارس، نقش مقاومت شهید نادرمهدوی، تاریخ مقاومت و موزه تاریخ اسلام  در این دو روزه توسط چهره‌های مطرح کشور اجرا می‌شود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری