Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@18:56:55 GMT

خطرات مصرف خوراکی های سرد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۱۴۶۲۴

یک متخصص طب سنتی گفت: مصرف غذاهای سرد مثل ماست و ترشی در افراد سرد موجب ابتلا به بیماری‌های نظیر درد استخوان‌ها یا ضعف و بی‌حالی می‌شود. ناطقان: احمد میرحافظ متخصص طب سنتی در خصوص استفاده بیش از حد مواد غذایی با طبع سرد و مضرات آن اظهار کرد: کسانی که بدنی با طبع سرد دارند بهتر است مراقب خورد و خوراک خود باشند، دقت به خواص سردی و گرمی غذا یکی از مسائل مهمی است که باعث ادامه بهتر زندگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد گرم مزاج به مصرف مواد غذای سرد تمایل دارند گفت: در صورت مصرف بیش از اندازه غذا‌های گرم مثل شکلات، عسل و خرما بدن دچار التهاب و گر گرفتگی می‌شود.
وی ادامه داد: بدن افرادی که سرد مزاج هستند، با مصرف غذا‌های سرد مثل ماست و ترشی دچار بیماری‌هایی نظیر درد استخوان‌ها یا ضعف و بی‌حالی می‌شود و به همین دلیل باید در مصرف مواد غذایی حد تعادل را رعایت کنند.
میر حافظ با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه غذا‌های سرد و خشک مضر است، بیان کرد: مواد غذایی سرد مانند گوشت گاو، غذا‌های مانده و کنسرو شده و همچنین عدس به دلیل طبع سرد و خشک آن مضر است و توصیه می‌شود در کنار مواد غذایی سرد چاشنی‌هایی با طبع گرم هم استفاده شود، مصرف عدسی به همراه گلپر و دارچین موجب تعادل خون می‌شود.
علائم مصرف بیش از حد غذا‌های گرم
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف متعادل غذا‌های گرم باعث بهبود جریان خون و نگهداری گرمای بدن می‌شوند افزود: از علائم مصرف بیش از حد غذا‌های گرم می‌توان به جوش، تب، یبوست، بالا رفتن فشارخون، عطش زیاد، افسردگی، سردرد، بی‌قراری و سرگیجه اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد غذا‌های سرد، باعث به وجود آمدن برخی بیماری‌ها در بدن می‌شود عنوان کرد: مصرف زیاد غذا‌های سرد باعث ورم مفصل، تکرر ادرار، گرفتگی عضله، ترشح زیاد بزاق، دل درد، نفخ شکم، روماتیسم، اسهال، اضطراب، خستگی و درد ماهیچه می‌شود.
میر حافظ با بر تصریح اینکه اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها طبع سرد و غذا‌های با منشأ حیوانی طبع گرم‌تری دارند گفت: برخی افراد طبیعت سرد دارند و با خوردن بیش از حد مواد غذایی سرد مثل ماهی، بدن آن‌ها ضعف می‌کند و دچار سستی مفاصل، کندی حرکت، خواب آلودگی یا کم حوصلگی می‌شود.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه هر ماده غذایی که وارد بدن می‌شود بسته به مزاج فرد، موجب تولید اخلاط چهارگانه (صفرا، دم، بلغم و سودا) می‌شود گفت: باید مشخص شود بدن افراد در کدام یک از مزاج‌های چهارگانه صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی قرار دارد و برای این کار لازم است بدانند علائم هر یک از این مزاج‌ها چیست و بیشتر علائم کدام یک از این مزاج‌ها با آن‌ها تطابق دارد.
تغییر رنگ صورت بیان کننده نوع مزاج افراد
وی با اشاره به اینکه در تشخیص مزاج افراد تغییر رنگ صورت آن‌ها بیان کننده نوع مزاج است تصریح کرد: مزاج افراد دم، گرم و‌تر و رنگ چهره آن‌ها قرمز و پرخون است، مزاج بلغمی سرد و‌تر چهره این افراد سفید و پوست آن‌ها نرم و سرد است، مزاج صفراوی گرم و خشک است و سفیدی چشم آنان به زردی می‌زند، مزاج افراد سودا سرد و خشک است و رنگ پوست آن‌ها تیره و سفیدی چشم آن‌ها سفید تیره است.
میرحافظ یادآور شد: در ارتباط با چهار مزاج اصلی لازم است بدانیم که غذا‌های چرب و شیرین صفرا را زیاد می‌کنند، غذا‌های مانده، شور و بیات، نمک سود، سودا را زیاد می‌کنند و غذا‌های سردی‌بخش مثل لبنیات، ترشی و سرکه بلغم را زیاد می‌کنند که رعایت سردی و گرمی غذا‌ها برای افراد با توجه به طبع سرد یا گرم آن‌ها اهمیت دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: طب سنتی ، خوراکی های سرد ، بی حالی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: طب سنتی خوراکی های سرد بی حالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اکوایران، در فروردین ۱۴۰۳، کالا‌های غیرخوراکی در کل کشور تاثیر بیش‌تری بر افزایش تورم ماهانه نسبت به کالا‌های خوراکی گذاشته‌اند. این در حالی است که اگر به بررسی دهک‌های هزینه‌ای به صورت مجزا بپردازیم نتایج متفاوتی حاصل می‌شود و در برخی دهک‌ها کالا‌های خوراکی نقش جدی‌تری در افزایش تورم ماهانه آن دهک ایفا کرده‌اند.

به بیان دیگر، هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های غنی حرکت کنیم، سهم کالا‌های خوراکی در تورم ماهانه آن دهک کاهش می‌یابد و در مقابل سهم کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بیش‌تر می‌شود. بر این اساس، کالا‌های خوراکی بیشترین سهم از تورم ماهانه را در دهک اول داشته‌اند. در مقابل، بیشترین اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در تورم ماهانه در دهک دهم دیده شده است.

سهم ۵۰ درصدی خوراکی‌ها در تورم فقرا

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۳، خوراکی‌ها ۳۶ درصد از تورم ماهانه کل کشور را ایجاد کرده‌اند. به بیان دیگر، اگر قیمت کالا‌های خوراکی در فروردین افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه کل کشور به جای ۲.۶۳ درصد، ۱.۶۷ درصد برآورد می‌شد.

از میان هر ۱۰ دهک هزینه‌ای، خوراکی‌ها بیش‌ترین اثرگذاری را در تورم دهک اول داشته‌اند. به عبارت دیگر، تورم ماهانه این دهک در فروردین امسال ۲.۴۴ درصد بوده و ۵۰ درصد آن ناشی از افزایش قیمت مواد خوراکی بوده است. یعنی اگر خوراکی‌ها افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد، تورم ماهانه دهک اول تقریبا ۱.۲۲ واحد درصد کمتر از رقم فعلی می‌شد.

هر چه به سمت دهک‌های ثروتمند نزدیک‌تر شویم، سهم کالا‌های خوراکی از تورم ماهانه کم می‌شود. برای مثال، این کالا‌ها در دهک هفتم ۴۲.۵ درصد از تورم ماهانه را ایجاد کرده‌اند. این کاهش تا جایی ادامه می‌یابد که در دهک دهم، اثرگذاری کالا‌های خوراکی روی تورم ماهانه تنها ۲۷ درصد بود. یعنی اگر در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت خوراکی‌ها، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷ درصد، ۲.۰۲ درصد برآورد می‌شد.

سهم ۷۵ درصدی غیرخوراکی‌ها در تورم سبد ثروتمندان

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از تورم ماهانه کل کشور در فروردین سال جاری ناشی از افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات بود. هر چه از سمت دهک‌های فقیر به سمت دهک‌های ثروتمند حرکت کنیم، سهم کالا‌های غیرخوراکی از تورم بالاتر می‌رود. برای مثال، در دهک اول تنها ۴۹.۶ درصد از تورم ماهانه دهک مربوط به افزایش قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات است.

این در حالی است که با نزدیک‌شدن به دهک دهم و افزایش سطح درآمد خانوارها، اثرگذاری کالا‌های غیرخوراکی روی تورم افزایش یافته به طوری که ۷۳.۳ درصد از تورم ماهانه دهک سوم متاثر از این دسته کالا‌ها ایجاد شده است. برای مثال، اگر قیمت کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در فروردین تغییری نمی‌کرد، تورم دهک دهم به جای ۲.۷۷  درصد، تنها ۰.۷۴ درصد برآورد می‌شد.

به نظر می‌رسد علت این رفتار متفاوت کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها به ترکیب سبد مصرف خانوار‌های فقیر و ثروتمند مربوط باشد. خانوار‌های فقیر به دلیل درآمد محدود بیش‌تر در پی تامین نیاز‌های خوراکی هستند و بخش کمی از درآمد آن‌ها برای خرید کالا‌های غیرخوراکی باقی می‌ماند به همین علت تغییر قیمت این کالا‌ها تاثیر چندانی بر تورم ماهانه آن‌ها نمی‌گذارد.

 

دیگر خبرها

  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • افراد زودجوش این دمنوش را مصرف کنند