Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
مطالعه جدید نشان می‌دهد، استعمال سیگارهای الکترونیکی ممکن است منجر به تجمع چربی در کبد شود.

به گزارش مهر، دکتر تئودور فریدمن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه چارلز لس آنجلس، در این باره می‌گوید: «سیگارهای الکترونیک حاوی نيکوتین هستند و نیکوتین هم با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گفته محققان، هنوز تاثیرات بلندمدت سیگارهای الکترونیک بر بیماری کبد، دیابت، بیماری قلبی یا سکته ناشناخته است.

محققان در یک مطالعه ۱۲ هفته ای موش های فاقد ژن "آپولیپوپروتئین E" را مورد بررسی قرار دادند. فقدان این ژن موجب می‌شود موش‌ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و چربی درون کبد قرار گیرند.

تمام موش‌ها با رژیم غذایی نسبتا پرچرب و حاوی کلسترول بالا تغذیه شدند.

یک گروه از موش‌ها در محفظه ای در معرض اسپری سیگار الکترونیکی قرار گرفتند از اینرو میزان نیکوتین خون شان بسیار شبیه با افراد سیگاری و افراد مصرف کننده سیگار الکترونیکی بود. گروه دوم در معرض اسپری نمک قرار گرفتند.

محققان نمونه کبد را جمع آوری کردند و ژن‌های موجود در کبد را که تحت تاثیر سیگار الکترونیکی بودند با تکنیک موسوم به آنالیز توالی RNA بررسی کردند. آنها به تغییر در ۴۳۳ ژن پی بردند که با ابتلا و پیشرفت کبد چرب در موش‌های قرارگرفته در معرض سیگار الکترونیکی مرتبط بود.

محققان همچنین دریافتند ژن‌های مرتبط با ریتم شبانه روزی بدن (ساعت بدن) در موش‌های قرارگرفته در معرض سیگار الکترونیکی تغییر کرد. اختلال در ریتم شبانه روزی موجب تسریع ابتلا به بیماری کبدی از جمله بیماری‌های کبد چرب می‌شود.

در همین زمینه: ارتباط استعمال سیگار الکترونیکی با افزایش ریسک ذات الریه سیگار الکترونیکی ممکن است خطر سرطان را بالا ببرد سیگار الکترونیکی به رگ‌ها آسیب می‌زند

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در روز‌های آفتابی و به ویژه گرم سال، آنچه در استان خوزستان و به خصوص اهواز نایاب می‌شود، سایه‌ای برای در امان ماندن از تابش مستقیم خورشید و اشعه‌های مضر آن است.

نور آفتاب همه طول موج‌ها را در خود دارد، طول موج‌هایی که به راحتی به قسمت‌های مختلف چشم آسیب می‌رسانند.

دکتر خاتمی نیا، متخصص بیماری‌های چشمی در اهواز می‌گوید: نور آفتاب علاوه بر ایجاد آب مروارید، می‌تواند به قرنیه و حتی شبکیه چشم آسیب بزند.

وی ناخنک را یکی از بیماری‌های شایع در استان خوزستان عنوان کرد و افزود: این بیماری به علت نور شدید آفتاب بروز می‌کند.

دکتر خاتمی نیا ادامه داد: اگر با هر وسیله محافظتی که در اختیارمان قرار دارد بتوانیم شدت نور آفتاب و اشعه خورشید را کم کرده و در حد متعادل نگه داریم، می‌توان از عوارض یادشده جلوگیری کنیم.

در استان خوزستان که شدت نور آفتاب زیاد است، استفاده از چتر می‌تواند یک فرهنگسازی مناسب و مهم در حوزه سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های پوستی، چشمی و ... باشد.

دکتر پازیار، متخصص پوست و مو می‌گوید: امواج نامرئی آفتاب در تابستان آسیب جدی به پوست می‌زند و باعث التهاب پوست، قرمزی، ایجاد تاول و... می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی، می‌توان از چتر‌های که اثر مهاری روی امواج مضر نور خورشید دارند، استفاده کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون