Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@14:09:08 GMT

۱۰ راه طبیعی و ساده برای درمان کم خونی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۱۹۲۴۵

دو میلیون نفر در سرتاسر جهان از کم خونی رنج می‌برند.به گزارش بلاغ، دو میلیون نفر در سرتاسر جهان از کم خونی رنج می‌برند. در حالیکه هر فرد به طور میانگین با توجه به جنسیت و سن به هشت تا هجده میلی گرم آهن نیاز دارد، آهن یکی از سخت هضم‌ترین غذاهاست. اگر فکر می‌کنید از کمبود آهن رنج می‌برید ده راه پیشنهادی که در ادامه می‌آوریم را ببینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گوشت قرمز بیشتر بخورید

آهن موجود در گوشت قرمز، مرغ و ماهی آهن‌های خانگی هستند که سیستم گوارشی راحت‌تر می‌تواند آن‌ها را هضم کند. اگر فکر می‌کنید کمبود آهن دارید به منوی روزانه‌ی خود مقداری گوشت قرمز اضافه کنید. به یاد داشته باشید سبزیجات آهن دار فراوان مانند سویا، اسفناج و سایر سبزیجات برگ تیره وجود دارند و این آهن‌های خانگی بسیار بهتر قابل هضم هستند.

سبزیجات را بخار پز کنید

بخارپز کردن سبزیجات باعث می‌شود آهن موجود در آن بهتر آزاد و جذب بدن شود. اما مواظب باشید زیاد سبزیجات را نپزید، زیرا موجب می‌شود مواد مغذی موجود در آن از بین برود.

ویتامین سی مصرف کنید

آسکوربیک اسید یا همان ویتامین سی معروف جذب آهن در بدن را بیشتر می‌کند. خوردن غذا‌هایی که ویتامین سی بالایی دارند همراه با خوراکی‌های آهن دار، جذب آن را بیشتر کرده و کمبود آهن را برطرف می‌کند. سعی کنید از فلفل‌های قرمز و زرد شیرین که پروتئین بالا و اسید آسکوربیک بیشتری دارند استفاده کنید. می‌توانید مواد حاوی ویتامین سی را قبل و یا بعد مواد آهن دار مصرف کنید تا جذب آهن را در بدن افزایش دهید.

ویتامین B. بیشتری مصرف کنید

فولیک اسید یا ب. ۹ و کوبالامین یا همان ب. ۱۲، از بروز کم خونی جلوگیری می‌کنند. ویتامین ب. دوازده را می‌توانید از مصرف ماهی، ماکیان و گوشت قرمز که منبع مهم آهن هستند دریافت کنید. ویتامین ب. ۹ نیز در سبزیجات مانند آووکادو، پرتقال، سبزیجات برگ تیره و سبزیجات پر آهن دیگر وجود دارند.

مواظب بازدارنده‌ها باشید

با وجود خوراکی‌های بسیاری که برای جذب و هضم بهتر آهن وجود دارند، اما موادی هستند که مانع جذب این آهن در بدن می‌شوند. مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، زینک کاملا مانع جذب آهن در بدن می‌شوند. فتیک اسید موجود در بقولات، ماکیان و سبزیجات وجود دارد آهن را محصور کرده و مواد قابل هضم را غیر قابل هضم می‌کنند. همچنین غذا‌هایی که فیبر زیادی دارند موجب می‌شود تا آهن بدون جذب شدن از روده‌ها خارج شود. بازدارنده‌ی دیگر نیز تانیک اسید است که در آبجو و شراب و نوشیدنی‌های سبک وجود دارد.

از مصرف داروی ضد اسید معده جلوگیری کنید

کلسیم و منیزیم موجود در این قرص یا دارو کاملا مانع جذب آهن در بدن می‌گردد. برای جذب کامل آهن از غذا‌های آهن دار، سعی کنید بعد از مصرف آن‌ها این دارو را مصرف نکنید.

از مصرف سیگار دوری کنید

مضرات مصرف سیگار بر هیچ کسی پوشیده نیست. ترک سیگار نه تنها جذب آن را بیشتر می‌کند، بلکه سایر بیماری‌های ناشی از آن را نیز برطرف می‌کند. به یاد داشته باشید که بوی سیگاری که از دود بقیه استنشاق می‌کنید بسیار بدتر از مصرف سیگار است.

سیستم گوارش خود را درمان کنید

آهن از موادی است که به سختی هضم می‌گردد و هیدروکلریک اسید زیادی برای تحلیل آن نیاز دارد. همان طور که قبلا گفتیم، حتی اگر سیستم گوارشی تان کاملا سالم باشد سیستم گوارش کمتر از بیست درصد از آهن موجود در غذا‌ها را جذب می‌کند. اگر سیستم گوارش تان ضعیف شود این عمل جذب آهن نیز کمتر می‌شود.

از شهد بلک استرپ استفاده کنید

این شهد یک داروی خانگی طبیعی بسیار معروف برای جذب آهن است. این شهد نه تنها سرشار از آهن است بلکه دارای ویتامین سی و بی است که به جذب بالای آهن کمک فراوانی می‌کند.

در آشپزی تان از غذا‌های پر آهن استفاده کنید

پختن غذا‌هایی با مواد آهن دار می‌تواند آهن زیادی را به بدن تان وارد کند. می‌توانید خوراکی‌های اسیددار مانند سیب زمینی، روغن زیتون، پنیر و سایر محصولات لبنی مصرف کنید. هرچه غذا بیشتر پخته شود آهن آن نیز بیشتر از بین می‌رود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

 

به گزارش تابناک، برای رشد و تکامل عضلات وجود سطح کافی از ویتامین D اهمیت دارد. نبود مقادیر لازم از ویتامین D در بدن می تواند منجر به ضعیفی شود که فرد را مستعد ابتلا به بیماری، شکنندگی استخوان ها و سایر مشکلات جسمی دیگر می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمزآو ایندیا، اما این پرسش مطرح است که وقتی سطح ویتامین D در بدن از میزان طبیعی خود فراتر رود چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش سطح کلسیم خون: از آنجایی‌که ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطح بالای این ویتامین به طور خودکار منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می شود. سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نشان داده می شود. سرگیجه، توهم، بی اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری های قلبی از دیگر علائم بالا بودن سطح کلسیم به حساب می آیند.

تغییر وضعیت روانی: از آنجایی‌که بالا بودن سطح کلسیم پیامد مستقیم وجود سطح بالایی از ویتامین D است، می تواند به تغییر وضعیت ذهنی و روانی منجر شود که با حالت گیجی، روان پریشی و افسردگی خود را نشان می‌دهد.

مشکلات کلیوی: مسمومیت با ویتامین D می تواند منجر به آسیب کلیه یا گاهی اوقات نارسایی آن شود. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از افزایش سطح ویتامین D منجر به از دست دادن آب بدن از طریق تکرر ادرار و انباشت کلسیم در کلیه ها می شود.

مشکلات گوارشی: علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی همگی از پیامدهای افزایش سطح کلسیم خون هستند و این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. داشتن علائم گوارشی نشانه مسمومیت احتمالی ویتامین D است.

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • راه های افزایش گلبول های قرمز