Web Analytics Made Easy - Statcounter

نام روستا هوش از سر مردم ساکن شهرها می‌برد، در خیالشان تنها سرسبزی و آب زلال چشمه‌ها را تصور می‌کنند اما لحظه‌ای زندگی پر درد و رنج اهالی روستاها را هم نمی‌توانند تصور کنند. ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، با وجود گذشت سالها از انقلاب اسلامی و فعالیت‌های چشمگیری در حوزه محرومیت‌زدایی در استان چهارمحال و بختیاری اما باز هم کمیت مسئولان در این حوزه لنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این گزارش در ابتدا بیان مشکلات دانش‌آموزان مدرسه سرتنگ لیمه بود اما پس از مصاحبه با فرماندار شهرستان اردل 7 روستای محروم در این شهرستان عنوان که تقریبا شرایط همه آنها یکسان است.

روستاهای بادره سمی، دم آب، سرقلعه، دهدلی، لیمه، سرتنگ و زرد لیمه 7 روستای محروم اردل هستند که عرض برخی از راه ارتباطی آنها به پهنای یک کتاب است.

هر ساله برنامه‌هایی در حوزه محرومیت‌زدایی مصوب می‌شود اما از مجموع این 7 روستا تنها یک روستا دارای آب آشامیدنی لوله‌کشی است، هیچ یک از روستاها گازکشی نشده‌اند، حتی هیچکدام جاده دسترسی هم ندارند به همین علت کمتر کسی قادر به رفت و آمد به این روستاها است. 

علت این مشکلات را از فرماندار شهرستان اردل جوی شدیم.

مدارس 4 روستا استیجاری است

رحم‌خدا صفری، فرماندار اردل در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نماینده بنیاد برکت برای بررسی وضعیت و امکانات 7 روستای صعب‌العبور بادره سمی، دم آب، سرقلعه، دهدلی، لیمه، سرتنگ و زرد لیمه برگزار شد.

وی افزود: این روستاها دارای تلفن سیار و همچنین پنل خورشیدی برای تأمین روشنایی نیز هستند. همچنین این روستاها فاقد جاده هستند که در فصل پاییز و زمستان و در مواقع اضطرار بیماران با بالگرد به بیمارستا‌های استان اعزام می‌شوند.

فرماندار اردل بیان کرد: روستای بادره سمی دارای خانه بهداشت و مدرسه کانکسی، دهلی مدرسه کانکسی و روستای زردلیمه نیز سال گذشته مدرسه کانکسی در آن مستقر شده که براساس هماهنگی‌هایی که با بنیاد برکت و اداره کل نوسازی مدارس استان انجام شده قرار بر این است که در 4 روستای دیگر که مدرسه آنها استیجاری است نیز مدرسه ساخته شود.

توزیع اقلام آموزشی توسط خیران در بین دانش‌آموزان

آب 6 روستا از چشمه تأمین می‌شود

صفری با اشاره به وضعیت گازرسانی در این روستاها خاطرنشان کرد: روستاها به علت صعب‌العبور بودن امکان گازرسانی به آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی در این روستاها تصریح کرد: روستای بادره دارای آب لوله‌کشی است اما آب آشامیدنی مابقی روستاها از چشمه تأمین می‌شود که بهداشت نیز مرتبا به این چشمه‌ها سرکشی می‌کند.

فرماندار اردل ادامه داد: براساس طرحی پیشنهاد شده شهرکی با عنوان شترخوس یا بختیاری احداث و اهالی این روستاها در این شهرک مستقر شوند.

صفری با اشاره به راه ارتباطی این روستاها گفت: برای سهولت در رفت و آمد پیشنهاد شده است جاده‌ای از سرتنگ به سمت دیناران به طول نزدیک به 80 کیلومتر احداث و همچنین در طرح دیگری پل کابلی از روستای دهلی به سمت استان خوزستان احداث می‌شود. اعتبارش مشخص شده است.

وی ادامه داد: روستای بادره‌سمی دارای چشمه‌ای با 3 هزار لیتر بر ثانیه دبی است که براساس طرحی 1200 لیتر از آن به روستای دیناران که دارای 8 هزار هکتار زمین قابل کشت است و تنها هزار هکتار از این مجموع آبی کشت می‌شود اختصاص می‌یابد.

وضعیت مدرسه سرتنگ لیمه را از مدیر آموزش و پرورش اردل جوی شدیم.

اتاقک استیجاری مدرسه سرتنگ لیمه هم مدرسه و هم محل اسکان معلم روستا است

قربانعلی بهرامی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردل در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برای رفتن به روستای سرتنگ لیمه باید با ماشین کمک‌دار در فصل‌های غیر از بارندگی به روستای بادره رفته و چون روستا جاده ماشین‌رو ندارد باید 6 ساعت برای رسیده به روستای سرتنگ لیمه پیاده‌روی کرد. در فصل بارندگی نیز مسیر روستا مسدود است.

وی با اشاره به وضعیت مدرسه روستا افزود: تا سال گذشته روستا فاقد مدرسه بود که امسال اتاقی که از خشت و سنگ است اجاره شده و معلم نیز در روستا مستقر شده است. این اتاق هم مدرسه و هم محل اسکان معلم روستا است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردل با بیان اینکه روستا دارای 13 دانش‌آموز در مقطع تحصیلی اول و دوم ابتدایی هستند بیان کرد: این روستا فاقد جاده است به همین دلیل امکان بردن مصالح ساختمانی برای ساخت مدرسه وجود ندارد و باید مدرسه از پیش‌ساخته برای این روستا برده شود.

انتهای پیام/م

R41350/P1486/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۱۹۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب بیش از ۱۰۰۰معلم در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار مهر، افشین امیریان صبح پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هفته معلم فرصتی است برای تقدیر از همکارانی که مجاهدانه در راه علم و تربیت می‌کوشند تا نسلی پرتوان را تحویل جامعه دهند.

وی با اشاره به اینکه «همه مدیون توایم» شعار امسال هفته معلم است گفت: ایران قوی و مدرسه‌ای قوی از شاخصه‌های اصلی هفته معلم است.

امیریان ادامه داد: زمانی ایران قوی داریم که مدرسه قوی داشته باشیم و مدرسه قوی زمانی پیش می‌آید که معلم قوی داشته باشیم.

وی با اذعان بر اینکه معلمان این استان جز بهترین معلمان در سطح کشور هستند گفت: یکی از اتفاقات مثبت در چند وقت اخیر معرفی دو معلم نمونه کشوری «جعفر عالی پور معلم متوسطه اول و سلمان رستمی آموزگار ابتدایی» بوده است که افتخاری بالا برای این استان است.

امیریان به بحث استخدامی نیروهای آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک هزار و ۱۴۴ سهمیه و در سال جاری طی برگزاری ۸ آزمون تعداد یک هزار و ۵۸۳ نیرو جذب آموزش و پرورش استان خواهند شد و مشکل کمبود نیرو حل می‌شود.

وی یادآور شد: کمبودهای در حوزه آموزش و پرورش جدی است اما حرکت دولت به سمت تجهیز کردن امکانات در مدارس بسیار جدی‌تر است.

کد خبر 6095007

دیگر خبرها

  • رئیس و دادستان عمومی مجموعه قضایی شهرستان اردل معرفی شد
  • برگزاری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی با رقابت ۱۴۷ داوطلب در شهرکرد
  • بیشترین بارش چهارمحال و بختیاری در اردل با ۱۸ میلیمتر به ثبت رسید
  • جذب بیش از ۱۰۰۰معلم در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری
  • جذب بیش از یک هزار نفر معلم در آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری از طرح های محرومیت زدایی در دهدلی شهرستان اردل
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس