Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@03:35:34 GMT

قدردانی از حافظ نونهال میراث فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۲۱۲۴۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، فاطمه تشانی دانش آموز شهر کنگان هنگام بازدید از دره تاریخی لیر در بندر سیراف سنگ نگاره تاریخی پیدا کرد که مربوط به قبر یکی از بزرگان این بندر در دوران اسلامی است.

او این سنگ نگاره را به موزه سیراف داد تا از آن نگهداری شود.

به پاس این کار ارزشمند، از این دانش آموز قدردانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندر سیراف در 240 کیلومتری جنوب شرقی استان بوشهر قرار دارد و از توابع شهرستان کنگان است.

قرارگرفتن این شهر میان کوه و دریا جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

این شهر باستانی به گواه مورخان در عصر ساسانی ایجاد شد و در قرن‌های سوم و چهارم هجری از نظر قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی مهمترین بندر ایران در خلیج فارس به شمار می‌رفته است.

دریانوردان و بازرگانان سیرافی نه تنها با بندرهای پررونق خلیج فارس بلکه با هندوستان، چین و شرق آفریقا نیز تجارت داشتند.

بر اثر زلزله هولناک سال 366 هجری قمری شهر پرشکوه سیراف به کلی ویران شد و مردمانش در دل خاک مدفون شدند.

 آنچه از سیراف بازمانده، حفره‌های سنگی کنده شده بر شیب تپه‌های سنگی، چاه‌های سنگی، آبگیرها، سنگ‌فرش‌ها و غارهایی شبیه آتشگاه است.

بندر سیراف با شماره 13485 و آبگیر دره لیر این بندر با شماره ثبت 23328در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه

علیرضا برشاهی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت اماکن تاریخی و موزه‌های کرمانشاه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت : هرساله در ایام نوروز و پیک سفر بالاترین آمار بازدید از اماکن تاریخی استان متعلق به مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان است که امسال هم تلاش شده تا با افزایش ساعت کاری زمینه بازدید گردشگران بیشتری را از آن فراهم کنیم.

وی ادامه داد: به این منظور ساعت کاری محوطه فرهنگی تاریخی تاق بستان در ایام نوروز از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب خواهد بود.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: همچنین دیگر اماکن تاریخی پربازدید استان همچون معبد آناهیتا، مجموعه جهانی بیستون، تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک هم از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ شب بلیط فروشی خواهند داشت.

وی هزینه ورودی برای هر گردشگر در تاق بستان و مجموعه جهانی بیستون را پنج هزار تومان و برای سایر اماکن تاریخی و موزه‌های استان را چهار هزار تومان اعلام کرد.

برشاهی در ادامه با بیان اینکه در سطح چهار شهرستان استان موزه‌هایی برای بازدید عموم مردم تحت نظر اداره کل میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: این موزه‌ها شامل موزه پارینه سنگی و خط و کتابت در تکیه بیگلربیگی، موزه مردم شناسی در تکیه معاون الملک، موزه سنگ در تاق بستان، موزه مردم شناسی در دالاهو، سنقر و کلیایی و پاوه هستند.

به گفته این مسئول، ساعت فعالیت موزه‌های مردم شناسی در شهرستان‌های دالاهو، سنقرو کلیایی و پاوه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر این موزه، تعدادی موزه مربوط به بخش خصوصی در سطح شهرستان‌های استان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موزه میراث ناملموس در روستای زردویی پاوه، موزه عروسک‌ها در روستای کانی کچگینه روانسر، موزه منبت در شهر کرمانشاه، موزه‌های تنبور، مردم شناسی و هنر و طبیعت در شهر کرندغرب اشاره کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۱۸ بوستان و اردوگاه نوروزی آماده شب‌مانی گردشگران نوروزی
  • سرپرست جدید برج آزادی معرفی شد/ قدردانی از فرزاد هوشیار
  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان  
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • سنگ نگاره‌های ۴هزار ساله‌ی جربت
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی در صدر است
  • بزرگترین تک بنای سنگی ایران را در این شهر ببینید
  • ثبت ملی زبان ترکی خلجی در استان مرکزی
  • بندر گناوه‌ همچنان بدون پایگاه امداد دریایی