Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@12:21:37 GMT

سبزه آرایی بهانه ای برای شادی مسافران نوروزی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۲۱۴۳۹

سبزه آرایی بهانه ای برای شادی مسافران نوروزی

به گزارش ایرنا، بانوان خوش ذوق ملایری پنج سال است که در کنار خانه تکانی ها و برو و بیای نوروز، هنر خود را برای شرکت در مسابقه سبزه آرایی، هفت سین نوروزی و پخت شیرینی محلی به نمایش می گذارند.
این تلاش بانوان ملایری در نوع خود بی نظیر است، برو و بیایی که از نیمه اسفند دست به کار می شوند تا در ایام نوروز آداب و رسوم و فرهنگ این خطه کهن را به هموطنان خود معرفی کنند و سهمی در ایجاد فضایی شاد و مفرح برای مسافران نوروزی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از دیرباز زنان ملایری در پخت شیرینی خانگی مهارت خاصی داشته اند و تاکنون این سنت نوروزی نسل به نسل منتقل شده و امروز گویای ذوق و سلیقه هر زن ملایری است که در کنار پخت شیرینی خانگی، یکدیگر را در سبزه آرایی و هفت سین نوروزی را نیز به چالش بکشند و با استقبالی گرم و شیرین از مسافران و گردشگران نوروزی، باز هم اثبات کنند که در میهمان نوازی در پله نخست هستند.
ملایری ها همواره در ایام مختلف سال بویژه نوروز، فرش قرمز خود را زیر پای مسافران پهن می کنند، اما پنج سال است که فرشی از جنس سبزه مخملین تزئین می کنند و با چیدمان هفت سین های سنتی نوروزی، سنت کهن و فرهنگ غنی خود را به هموطنان معرفی و با پخت شیرینی خانگی، کام مسافران نوروزی را شیرین می کنند تا شوقشان برای سفر به ملایر در نوروزی دیگر، صد چندان شود.
میزبان این رسم دیرینه عمارت مصدقی است، بنایی تاریخی که چندین سال با آغوش باز پذیرای هنرمندان و علاقه مندان به این سنت دیرینه و فرهنگ غنی ملایر است و با زیبایی به یادگار مانده از نیاکان مان به ارزش این جشنواره می افزاید.
اقدامی اثرگذار از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان که معاون برنامه‌ ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر برگزاری اینگونه جشنواره ها در بناهای تاریخی را در معرفی آثار تاریخی و آداب و رسوم کهن ایرانی بسیار تاثیرگذار عنوان می کند و معتقد است که باید آداب و رسوم و سنت‌های زیبای ایرانی و کهن ما حفظ و به نسل‌های آینده منتقل شود.
محمد حامدی نژاد اظهار کرد: یکی از راه های حفظ آداب و رسوم بویژه در نوروز، برگزاری جشنواره‌های مختلف است که در ملایر به خوبی به سنت های نوروزی پرداخته می شود.
وی با بیان اینکه نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: قابلیت های زیادی در این کشور وجود دارد که می توانند ثبت جهانی شوند و لازمه این کار زنده نگه ‌داشتن و برگزاری جشنواره‌های مختلف در این زمینه است.
حامدی نژاد رویداد همدان 2018 را فرصتی مغتنم برای جذب گردشگران و معرفی فرهنگ غنی و آداب و رسوم کهن پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دانست و گفت: در جریان برگزاری این رویداد بین المللی باید بتوانیم آثار و ظرفیت‌های خوب ملایر را بیشتر به جهانیان معرفی کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف بویژه در ایام نوروز و رویداد همدان 2018، علاوه بر حفظ آداب و سنن گذشتگان، بتوانیم محیطی شاد و مفرح را برای مردم و گردشگران مهیا کنیم و این ظرفیت در ملایر بسیار بالا است.
معاون فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه آثار تاریخی و آداب و رسوم کهن ایران در جهان بی نظیر است، اظهار کرد: در این راستا مبل و منبت یکی از ظرفیت های ویژه است که سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته، ملایر به‌ عنوان شهر ملی مبل منبت ثبت شد.
حامدی نژاد ادامه داد: به طور قطع ثبت ملی منبت ملایر می تواند موجب شکوفا شدن اقتصاد منطقه و حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در این شهرستان شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز گفت: جشنواره سبزه آرایی، هفت سین و پخت شیرینی محلی برای پنجمین سال است که همزمان با ایام نوروز و در قالب نوروزگاه در این شهر برگزار شد.
ابراهیم جلیلی بیان کرد: در کنار مسابقه سبزه آرایی، هفت سین نوروزی و پخت شیرینی خانگی به عنوان یکی از آداب و رسوم ملایری ها، نمایش های آیینی همچون عمو نوروز و کوسه گلین نیز در این شهرستان اجرا شد.
وی یادآور شد: برگزاری این نمایش های آیینی علاوه بر ایجاد فضایی شاد و با نشاط برای مسافران نوروزی، می تواند موجب حفظ و انتقال این فرهنگ و سنن قدیمی ملایر به نسل های دیگر شود.
جلیلی برگزاری نمایشگاه سوغات و صنایع دستی در عمارت مصدقی، پخت آش محلی، اجرای موسیقی سنتی زنده و نقاشی روی صورت کودکان را از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره عنوان کرد و افزود: حضور پرشور شهروندان، مسافران نوروزی و مسئولان شهرستان در این جشنواره قابل تقدیر است.
به گزارش ایرنا، پنجمین دوره جشنواره سبزه آرایی، هفت سین نوروزی و پخت شیرینی خانگی در عمارت مصدقی ملایر برگزار شد و در پایان به سه شرکت کننده برتر در سه بخش سبزه آرایی، چیدمان هفت سین و شیرینی محلی و در مجموع به 9 شرکت کننده جوایز ارزنده ای از صنایع دستی ملایر اهدا شد.
تاکنون 340 اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد حدود 200 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که عمارت مصدقی از جمله این آثار و بناهای تاریخی است و هر سال در ایام نوروز میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال جهان سوغات شادی مسافران نوروزی نقاشی موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۱۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • قرعه کشی جشنواره نوروزی ۱۴۰۳ پاکشوما برگزار شد
  • آمار نهایی فوتی‌ها و مصدومان تصادفات در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»