Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@20:39:30 GMT

۴ اثر تغییر ساعت بر بدن

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۲۲۴۷۷

۴ اثر تغییر ساعت بر بدن

به گزارش الف اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید، باید این کمبود خواب یا اختلال خواب را با خوابیدن بیشتر در طول یکی‌دو روز جبران کنید. در ادامه ۴ اثر تغییر ساعت بر بدن را می‌خوانید.

۱. اثرات بر سلامت روان‌

مطالعات نشان می‌دهند که بیشتر مردم جهان در اولین هفته پس از تغییر ساعت تابستانی، احساس شادی کمتری در زندگی خودشان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌علاوه، گزارش‌های مجله Epidemiology نشان می‌دهند که بازگشت به ساعت استاندارد در فصل پاییز هم میزان مراجعه افراد بابت بیماریافسردگی را ۸ درصد افزایش می‌دهد. 
محققان دقیقا نمی‌دانند که کدام عوامل محرک در چنین تغییری نقش دارند،‌ اما معتقدند که تغییر ساعت تابستانی با افزایش ساعت تاریکی همراه است و همین مساله می‌تواند در سلامت روان انسان‌ها نقش منفی داشته باشد. 

۲. اثرات بر شانس حمله قلبی و سکته مغزی 

اضافه شدن یا کم شدن ناگهانی یک ساعت در ساعات شبانه‌روز به ریتم شبانه‌روزی بدن آسیب می‌رساند. همین ریتم شبانه‌روزی بدن است که با عنوان ساعت داخلی بدن نیز شناخته می‌شود و وضعیت خواب و انرژی را کنترل می‌کند. در همین راستا، مطالعات نشان می‌دهند که در اولین روز پس از تغییر ساعت، شانس مواجهه با حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند و در دومین روز پس از این تغییر نیز شانس مواجهه با سکته مغزیبیشتر می‌شود.

۳. اثرات بر توانایی باروری 

محققان دانشگاه پزشکی بوستون در مطالعات اخیرشان متوجه شده‌اند که تغییر ساعت، نرخ سقط جنین در افرادی که از روش IVF برای بارداری استفاده می‌کنند را افزایش می‌دهند. آنان می‌گویند که برای تایید این یافته‌های اولیه هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارند و البته نمی‌دانند که تغییر ساعت دارای چه اثراتی برای زنانی است که قصد دارند به‌صورت طبیعی باردار شوند. علی‌رغم همه این مسائل، محققان می‌گویند که یافته‌های حاصل‌شده را باید جدی گرفت.  

۴. اثرات بر خواب

یافته‌های علمی نشان‌دهنده آن هستند که در اولین هفته پس از تغییر ساعت، خوابیدن طبیعی سخت‌تر می‌شود و بسیاری از افراد نمی‌توانند ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه مطلوب داشته باشند. بنابراین، اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید، باید این کمبود خواب یا اختلال خواب را با خوابیدن بیشتر در طول یکی‌دو روز جبران کنید. 

منبع:سلامتیسم

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۲۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار مبادله ای چند؟

آفتاب‌‌نیوز :

هر اسکناس دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت حواله دلار آمریکا نیز با نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۶۴ تومانی به ۴۶ هزار و ۳۶۹ تومان و حواله آن با افزایش ۶۰ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۲۶۲ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۶۸ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • بازگشت «بسته پیشنهادی» با عابدزاده و «پرویز خان»/ ساعت تغییر کرد
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • قیمت دلار مبادله ای چند؟
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • برگزاری مانور امداد و نجات در کوهستان شبانه به همت هلال احمر آذربایجان غربی