Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: مستند مسابقه «کوچ» از تولیدات سیمای جهان بین، زیبایی‌های کوچ عشایر و بخش‌هایی از آداب و رسوم و فرهنگ بومی محلی را به تصویر می‌کشد. ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات

مهرداد عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد اظهار داشت: مسابقه «کوچ» شکل مستند دارد و شرکت کنندگان در آن اعضای دو خانواده هستند که دو روز و یک شب با یکدیگر رقابت می‌کنند و در این مدت باید خورد و خوراک خودشان را مدیریت کنند چون رابطه مستقیم با امتیازشان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مجموعه بیان روایتی خاصی دارد و محتوای آن در ارتباط با فرهنگ فولکلور، آداب و رسوم و فرهنگ روستایی و عشایری است و مخاطب را با جغرافیا و تاریخ و همچنین زندگی عشایری آشنا می‌سازد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بخش‌های این مسابقه به دو قسمت در مسیر و ثابت تقسیم می‌شود و گروه‌ها در حال کوچ نمادین هستند، روز اول شروع از مبدأ و حرکت است که شرکت کنندگان آیتم‌های در مسیر را در راه کوچ تا رسیدن به اتراق انجام می‌دهند.

عظیمی خاطرنشان کرد: مقداری از زمان روز اول به آیتم‌های اتراق که آیتم‌های ثابت هستند اختصاص پیدا می‌کند سپس صبح روز بعد گروه‌ها بعد از درست کردن صبحانه که خود یکی از بخش‌های مسابقه است و میل کردن صبحانه اتراق را به قصد مقصد ترک می‌کنند و در راه حرکت به سمت مقصد نیز تعدادی آیتم‌های در مسیر را انجام می‌دهند.

وی گفت: رنگ رزی خامه، چهارگرد، پره ریسی، قالی بافی، خشت چینی، روشن کردن چراغ‌های توری، پی سوز، کاربیت، مرکبی و لامپا، نان پختن، مشک زدن و کره گرفتن، شاهنامه خوانی و لالایی، مجسمه سازی، کشاورزی شامل درو و آسیاب کردن گندم، علف چیدن، بارکردن علوفه و علف دادن به چهارپایان، کاشت نهال و بیل زدن، سؤال و پیدا کردن توشه، جمع کردن اسباب و وسایل، عبور از دره به وسیله جره، بازی محلی، مشک و رد شدن از رودخانه و مسابقه الاغ سواری از دیگر بخش‌های مسابقه «کوچ» هستند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری  تصریح کرد: پس از رسیدن به مقصد باید چادرها بنا شوند و داخل آنها چیدمان شود که این آیتم پایانی مسابقه خواهد بود، امتیاز گروه‌ها در طول مسابقه با خط سیاقی که کاملاً فراموش شده است، ثبت می‌شود و در پایان مجموع سیاقی دو گروه محاسبه و برنده مشخص می‌شود و جایزه خودشان را که از صنایع دستی استان است دریافت می‌کنند.

عظیمی ادامه داد: مسابقه «کوچ» توسط دو مجری که در طول مسیر گروه‌ها را همراهی می‌کنند اجرا می‌شود، مجری مرد شخصیتی میانسال، شاداب و پر انرژی است که همراه گروه‌ها از مبدأ تا مقصد خواهد بود و بیشتر آیتم‌ها را داوری می‌کند و مجری زن نیز شخصیتی میانسال و با تجربه است و در قسمت آیتم‌های ثابت مربوط به خانم‌ها از جمله صنایع دستی عشایری آنها را همراهی می‌کند و امتیاز این آیتم‌ها را بین دو گروه تقسیم می‌کند.

وی گفت: مستند مسابقه «کوچ» به تهیه کنندگی و نویسندگی جهانبخش زمانی، کارگردانی فرزاد زمانی و اجرای رحمن تقی پور و فروزنده یوسفی در سال جدید هر شب ساعت 22 در 26 قسمت 60 دقیقه‌ای از سیمای جهان بین پخش می‌شود.

انتهای پیام/م

R41350/P1486/S6,54/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین برق طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: در این نشست که در سالن جلسات شرکت توزیع برق برگزار شد، اعتبار لازم برای اجرای این طرح به میزان ۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شد.
حیدری افزود: این تفاهم نامه مربوط به ایجاد زیرساخت‌های برق در سایت‌های نهضت ملی مسکن است که تاکنون تأمین زمین شده است.

دیگر خبرها

  • آسمان چهارمحال و بختیاری صاف تا قسمتی ابری
  • اجرای نمایش فراتر از صداقت در شهرکرد
  • تأمین برق طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه جهادی در چهارمحال و بختیاری
  • مردمی شدن روز شهرکرد موجب ماندگاری آن می‌شود
  • اهتزار پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در جوار شهدای گمنام بام ایران
  • لغزندگی محور‌های مواصلاتی در چهارمحال و بختیاری
  • وقوع حادثه رانندگی در قطب صنعتی شهرکرد با یک جان باخته و سه مصدوم
  • کلنگ‌زنی و افتتاح ۴ طرح بزرگ کشاورزی و دامپروری در چهارمحال و بختیاری
  • ۳۰۰ ثانیه با خبر چهارمحال و بختیاری+فیلم