Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، علیرضا زمانی (فعال گردشگری) این مطلب را در نشست «بررسی نقش رویداد‌های گردشگری ورزشی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان با نگاهی بر جام جهانی روسیه۲۰۱۸» مطرح کرد.

او با بیان گوشه‌ای از تاریخچه مسابقات ورزشی در جهان گفت: به عقیده مورخان اولین مسابقات ورزشی تحت عنوان المپیک در یونان باستان به انجام می‌رسیده که در اواخر قرن ۱۹ میلادی از نو مجدد احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تاریخچه جام جهانی به سال ۱۹۳۰ برمی‌گردد، افزود: مسابقات حرفه‌ای فوتبال در ردهٔ مردان و بین اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (fifa) تا کنون ۲۰بار هر ۴ سال یکبار برگزار و تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت وقوع جنگ جهانی انجام نشده است.

ورزش و گردشگری

این فعال گردشگری، بالا‌ترین جایگاه گردشگری ورزشی را جام جهانی فوتبال دانست که با برگزاری این رویداد بسیاری از کشور‌ها برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری خود از آن بهره می‌برند.

او با بیان اینکه آفریقای جنوبی مصداق بارز این نوع سیاست اقتصادی و اجتماعی است، تصریح کرد: چین در المپیک پکن بسیاری از مراکز اقامتی خود را به بهانه میزبانی این مسابقات راه‌اندازی و پس از اتمام رویداد از آن در زمینه میزبانی گردشگران استفاده کرد.

وی خاطرنشان ساخت: مجموعه بزرگ آزادی نیز در سال ۱۳۵۲ برای میزبانی مسابقات آسیایی ساخته شد.

اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی

زمانی با اشاره به برخی اثرات اقتصادی و اجتماعی رویدادهای ورزشی گفت: براساس مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگریِ برخاسته از آن انجام گرفته است از این رویداد‌ها به عنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.

او تصریح کرد: بدیهی است گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشور‌ها، منبع مهمی برای فعالیت‌های تجاری، کسب درآمد، اشتغال‌زایی، ارزآوری، مبادلات خارجی و رونق مناطق مختلف محسوب می‌شود.

به گفته این فعال گردشگری، با برگزاری رویدادهای ورزشی گردشگران با فرهنگ، قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور میزبان آشنا می‌شوند و این موضوع باعث تبادل فرهنگی میان کشورهای مختلف می‌شود.

زمانی تأکید کرد: مطالعات انجام‌گرفته در ۳۲سال اخیر نشان می‌دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی سود اقتصادی زیادی برای جامعه میزبان دارد.

جابجایی میهمان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی!

او در ادامه با اشاره به موضوع جابجایی می‌ه‌مان و میزبان در رویدادهای گردشگری ورزشی گفت: شکی نیست که مسابقات جام جهانی پر بازدید‌ترین و جذاب‌ترین رویداد ورزشی دنیاست، فوتبال ورزشی است که از ابعاد جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی حائز اهمیت است.

وی گفت: اینجا نیز همانند گردشگران که از آن‌ها به عنوان صادرات یاد می‌شود؛ این هواداران تیمهای ملی کشور‌ها هستند که با هزینه کرد و صرف حضور خود موجب افزایش ضریب امنیت در ابعاد مختلف از جمله سرمایه گذاری می‌شوند.

زمانی با اشاره به بیت «صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن مزه دارد» افزود: بر عکس سایر محصولات که ارائه کننده به دنبال خریدار است، این خریداران هستند که به دنبال عرضه کنندگان هستند.

او تصریح کرد: ۶ عامل؛ توسعه زیرساخت و مدیریت، اقتصادی، سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقا، همدلی و رفاقت و توسعه فرهنگی به عنوان مؤلفه‌های مؤثر در برگزاری رویدادهای ورزشی شناسایی شدند.

این فعال گردشگری اظهار داشت: در مقیاس پنج ارزشی لیکرت، میزان اهمیت عامل‌ها از دیدگاه آزمودنی‌ها بررسی شد که عامل توسعه زیرساخت و مدیریت با میانگین و انحراف معیار (۴۳/۰±۱۷/۴) با اهمیت­‌ترین عامل و عامل توسعه اقتصادی با میانگین و انحراف معیار (۵۰/۰±۸۸/۳) کم­ اهمیت­‌ترین عامل مشخص شد.

وی با بیان اینکه گسترش شیوه‌های توسعه پایدار در تمامی بخش‌های صنعت گردشگری انگیزشی و فشاری بوده افزود: این تمرکز جدید شامل اتخاذ یک رویکرد جامع برای رسیدن به پایداری، نه تنها در ابعاد اجتماعی و اقتصادی (که قبلا مورد بحث قرار گرفت) بلکه با درنظر گرفتن نیروهای طبیعی مانند تغییرات آب و هوا که به نوبه خود تاثیرات بلند مدتی بر روی فعالیت‌های گردشگری ورزشی می‌گذارد مهم است.

اثرات مثبت و منفی اقتصادی گردشگری ورزشی

او در ادامه افزایش سطح اشتغال و درآمد، ایجاد کسب و کار و فرصت‌های شغلی جدید، افزایش فرصت برای کارآفرینان جامعه و افزایش استانداردهای زندگی و قدرت خرید مردم را اثرات مثبت اقتصادی گردشگری ورزشی اعلام کرد.

زمانی گفت: از اثرات منفی اقتصادی گردشگری ورزشی می‌توان به ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد ورزشی و بیکاری پس از اتمام رویداد، هزینه بالای توسعه امکانات و زیرساخت‌ها برای گردشگری ورزشی و افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن و مراکز اقامتی اشاره کرد.

این فعال گردشگری در پایان با اشاره به اهمیت حضور ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: جالب است بدانید پس از قرعه کشی جام جهانی و قرار گرفتن ایران در گروه مرگ، توجه جهانیان از ۳۵ درصد به ۷۳ درصد نسبت به کشورمان افزایش پیدا کرد و این مهم با وجود دغدغه‌های فنی می‌تواند به فرصتی برای جذب گردشگران تبدیل شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جام جهانی 2018

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کندوان؛ پنجمین روستای پربازدید ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی گفت: روستای تاریخی کندوان در شهرستات اسکو در تعطیات نوروزی و عید فطر پنجمین روستای پربازدید کشور بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، احمد حمزه‌زاده ظهر امروز _سه شنبه بیست و هشتم فروردین_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کندوان پس از روستاهای سهیلی قشم، جواهرده رامسر، پالنگان کردستان و التپه بهشهر در رده پنجم پربازدیدترین ها در کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار ثبت روستای کندوان در فهرست بهترین روستاهای گردشگری جهان در سال گذشته، افزود: بر همین اساس و از نیمه دوم پارسال شاهد حضور رو به افزایش گردشگران داخلی و خارجی به این روستای تاریخی هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی استقبال زیبایی‌ها و مناظر منحصر به فرد روستای کندوان را یکی از مزیت‌های بسیار مهم و اصلی جهانی شدن آن دانست و با بیان اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برنامه‌های بسیار متنوع و مختلفی را برای آشنایی و افزایش بازدیدها از آن تدارک دیده است، خاطرنشان کرد: استقبال از این روستا در جریان موج سوم مسافرت‌ها در تعطیلات عید فطر بسیار قابل توجه بود.

حمزه‌زاده از افزایش ۳۰ درصدی گردشگران ورودی به آذربایجان شرقی در ایام عید فطر خبر داد و اضافه کرد: در این ایام یک میلیون و ۹۳۲ هزار گردشگر وارد آذربایجان‌شرقی شدند که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در این ایام تعداد ۶۹۲ هزار و ۸۱۷ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند که از این نظر افزایش یازده درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تعداد بازدید از موزه‌های آذربایجان‌شرقی را ۴۴ هزار و ۳۲۵ نفر با رشد ۱۳ درصدی در تعطیلات عید فطر نسبت به سال گذشته اعلام و اضافه کرد: تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در موزه‌ها و اماکن گردشگری آذربایجان‌شرقی تأثیر بسزایی در روند افزایش این بازدیدها داشته است.

حمزه‌زاده با اشاره به ثبت جهانی سه کاروانسرا و ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان بهترین دهکده گردشگری جهان، گفت: در طول تعطیلات عید فطر امسال بازدید از این اماکن نسبت به تعطیلات عید فطر سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: به‌رغم افزایش ۱۵ درصدی ترددهای وسایل نقلیه در استان، تصادفات جاده‌ای تعطیلات عید فطر سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت و تعداد فوتی‌های امسال ۱۲ نفر اعلام شد که از کاهش ۲۵ درصدی فوتی‌های سوانح جاده‌ای نسبت به ایام تعطیلات عید فطر سال گذشته حکایت دارد.

کد خبر 745165

دیگر خبرها

  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • آمادگی میزبانی از تمامی رویدادهای مهم ورزشی را داریم
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟
  • افزایش ۲ برابری بودجه فرهنگی شهرداری شهرکرد
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۲۸ فروردین
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در جام جهانی قطر
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • کندوان؛ پنجمین روستای پربازدید ایران