Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-19@11:52:33 GMT

کمی درباره هموطنان عرب و تلویزیون ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۲۵۶۷۹

‍‍‍‍‍‍

مسابقه "خانه ما" با پیروزی خانواده مقدم نسب به پایان رسید. این برنامه پرمخاطب که به طور کامل در خوزستان تهیه شده بود، تصویری جذاب و دل انگیز از هم استانی‌هایم ارائه کرد و دست آخر خانواده مقدم نسب که از هموطنان عرب هستند با رای ده‌ها هزار نفر از مردم در سراسر کشور برنده شد.

آیا تلویزیون ما و سایر دستگاههای فرهنگی و تبلیغی ما متوجه هموطنان عرب ما هستند؟!
وضعیت چندان مطلوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاطرم هست به برخی مدیران صدا و سیما گلایه کرده بودم که فلان گزارشگر فوتبال چرا در دیدار تیم ملی با تیم های کشورهای عربی تا این اندازه نفرت انگیز و نژاد پرستانه گزارش می‌کند؟!
و فراموش نمی‌کنیم شبکه های منحوس انگلیسی را که مدام در آتش دشمنی عرب و فارس می‌دمند.
با همه این تفاصیل آن جریان شیطان صفتی که برای بی توجهی یک برنامه عروسکی هموطنان عرب و غیر عرب را به جان هم می اندازد آیا اینقدر شرافت دارد که به برنامه ای پربیننده مثل "خانه ما" که در چندین قسمت تصویری زیبا و دوست داشتنی از هموطنان عرب خوزستانی نشان داده هم اشاره ای کند؟! خیر.

دوران ما دوران معرکه‌گیری شبکه‌های دروغگویی است که از بی سلیقگی یک برنامه ساز عروسکی یک جنجال قومیتی تدارک می‌کند. شیاطین هستند، کم که نمی‌شوند هیچ بیشتر هم می‌شوند. خدا کند ما حواس مان را بیشتر جمع کنیم و بهانه دست آنها ندهیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۵۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های خاص تاریخی را در کاشان ببینید/به سهراب سر بزنید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-علیرضا صفاری‌فر: کاشان یکی از مشهورترین مقصدهای گردشگری در ایران است که نقش مهمی در صنعت توریسم کشور ایفا می‌کند. قدمت این شهر به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد که تپه سیلک شاهد این ادعا است.

شهرستان کاشان از شمال و شمال غربی با شهرستان کهک استان قم، از شرق و شمال شرقی با شهرستان آران و بیدگل، از جنوب با شهرستان نطنز و از غرب با شهرستان دلیجان استان مرکزی همسایه است.

آب و هوای شهرستان کاشان همانند دیگر شهرستان‌های مرکزی کشور بنا بر پستی و بلندی متغیر است. قسمت‌های مرتفع آن در غرب و جنوب کاشان سردسیر بوده و دامنه‌های معتدل و جلگه به خصوص حاشیه کویر در شرق و شمال کاشان گرمسیر است.

باغ و حمام فین، بازار سنتی، مسجد جامع، مسجد و مدرسه آقابزرگ، تپه سیلک، شهر زیرزمینی نوش‌آباد، خانه طباطبایی‌ها، آبشار نیاسر، کویر ابوزیدآباد، حمام سلطان امیر احمد، آرامگاه سهراب سپهری در مشهداردهال و چندین آثار و بنای تاریخی موجود در کاشان، گردشگران بسیاری را روانه این شهرستان می‌کند.

باغ و حمام فین

قطعاً یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان، باغ زیبای فین است که می‌توان از آن به‌عنوان نمونه کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند بوده است؛ محوطه‌ای چشم‌نواز و مطبوع که از گذشته‌های دور مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در دوران دیگر حکمرانان تاریخ از جمله «آل بویه» و «ایلخانان» گسترش یافته و در برخی دوران نیز بازسازی شده است.

مهم‌ترین بخش این باغ، همان جایی است که امیرکبیر، صدراعظم بزرگ دوره قاجار در آن به قتل رسید و همه ساله مسافران زیادی برای بازدید از آن به کاشان سفر می‌کنند. زیبایی‌های بسیاری در معماری و ساخت این بنا وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

این حمام دارای دو بخش است که بخشی از آن به دستور فتحعلی شاه برای اشراف‌زاده‌های قاجار و بخشی برای خدمه ساخته شده است. یکی از نکات جالب در مورد این باغ، وجود هفت کاشی با قدمت ۵۰۰ ساله در خزینه بخش خدمه است.

حمام سلطان امیراحمد

از دیگر جاهای دیدنی کاشان می‌توان به حمام سلطان امیراحمد اشاره کرد. این حمام تاریخی از آثار به یادگار مانده از دوران سلجوقی است که در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. حمام سلطان میراحمد نمونه‌ای ارزشمند از حمام‌های قدیمی ایرانی و مکان‌های تاریخی کاشان است که از نظر معماری و تزئینات در میان حمام‌های تاریخی کشور، جایگاه ویژه‌ای دارد.

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع یکی دیگر از بناهای تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. قبل از اسلام بنای این مجموعه متعلق به یک آتشکده بوده که پس از ورود اسلام به ایران تبدیل به مسجد شده است. مسجد جامع قدیمی‌ترین بنای کاشان است که از نظر تاریخی و معماری ارزش بسیاری دارد.

از بخش‌های مهم مسجد جامع کاشان می‌توان به یک صحن وسیع، حوض خانه، شبستان‌ها، محراب اصلی و مناره آجری اشاره کرد. تزئینات مختلفی مانند گچ بری‌ها بخش‌های متعدد این مسجد را زیباتر کرده‌اند.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

اگر به دنبال بازدید از یکی از بناهای باشکوه و قشنگ‌ترین جاهای گردشگری کاشان هستید، مسجد و مدرسه آقا بزرگ گزینه خوبی است. این مسجد متعلق به دوران قاجار بوده و برای برگزاری نماز جماعت، کلاس‌ها و مجالس درس ساخته شده است.

معماری مجموعه آقا بزرگ کاشان نمونه‌ای بارز از سبک معماری شگفت انگیز ایران دوران قاجار به شمار می‌رود. در این مسجد زیبا تزئینات هنرمندانه‌ای همچون گچ بری، مقرنس کاری، کاشی کاری، رسمی بندی، کتیبه‌های گچی و کاشی، کنده کاری‌های چوبی، نقاشی، یزدی بندی، گره چینی و غیره به چشم می‌خورد.

خانه طباطبایی‌ها

براساس نظر بسیاری از گردشگران، اصلی‌ترین بنای دیدنی کاشان، خانه تاریخی طباطبایی‌ها است. این بنای شگفت انگیز به عنوان عروس خانه‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد که طی ۱۰ سال بنا شده است.

معماری این خانه که از بناهای معروف و تاریخی کاشان محسوب می‌شود، براساس فرهنگ و اقلیم منطقه بوده و از تزئینات مجلل و حیرت انگیزی برخوردار است. اوج هنر معماری استادکاران دوران قاجار را می‌توان در بخش شاه نشین این خانه تاریخی تماشا کرد.

تالاری با نورگیرهای مختلف، پنجره‌های مشبک رنگی، نقاشی‌های جذاب، آینه کاری و گچ‌بری های زیبا از موارد فوق العاده معماری این بنای تاریخی است که دیدگان هر گردشگری را مات و مبهوت خود می‌کند.

خانه بروجردی‌ها

در شهر کاشان می‌توان عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی با معماری زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری را مشاهده کرد که به‌واسطه معماری جالب و منحصربه‌فرد، از شهرتی مثال‌زدنی برخوردار هستند و امروزه به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و تاریخی تبدیل شده‌اند. خانه‌ی بروجردی‌ها از جمله این بناهای ارزشمند تاریخی است که در زمان حکومت قاجار ساخته شد و از ویژگی‌های این خانه کهن، بادگیرهای هلالی شکل و قرینه آن است که روی بام تالار و کلاه‌فرنگی قرار دارد.

تپه‌های سیلک کاشان

در کتاب‌های تاریخ، بسیار از تپه سیلک نام برده شده، اگر می‌خواهید این مکان باستانی را از نزدیک ببینید باید به کاشان بروید چرا که بازدید از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ بشری، جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. تپه‌های سیلک کاشان برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی، بسیار جذاب است.

گورستان‌های الف و ب هرکدام به ترتیب از قدمتی بیش از ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برخوردار هستند و در آن، لایه‌های تمدنی متفاوتی توسط باستان‌شناسان رقم خورده است. این زیگورات از گل رس و سفال ساخته شده است و تا مدت‌ها از وجود آن‌ها، اطلاعاتی در دسترس نبود تا اینکه پس از جاری شدن سیل در هشتاد سال پیش، سر از خاک بیرون آورد و به‌عنوان آثاری تاریخی و ارزشمند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

بازار تاریخی کاشان

از دیگر میراث ارزشمند تاریخی در شهر کاشان، بازار سنتی این شهر است که علاوه بر زیبایی‌های معماری، در دوران خود نیز از بهترین و معروف‌ترین بازارها محسوب می‌شد، بسیاری از نویسندگان و مورخان ایران و جهان در مورد این بازار گفته‌اند: مثل راسته بازار کاشان در تمام جهان نیست.

بازار سنتی کاشان در واقع چندین قرن قدمت دارد؛ آن‌گونه که از اسناد و شواهد تاریخی به نظر می‌رسد، قدمت اصلی بازار به دوران آل‌بویه و پس از آن سلجوقیان می‌رسد؛ اما دوران رونق آن مربوط به دوران صفویه است.

آرامگاه شاعر معاصر، سهراب سپهری

اگر به ادبیات و هنر علاقمند هستید، می‌توانید به ۴۲ کیلومتری شهر کاشان به‌سمت مشهد اردهال رفته و از آرامگاه شاعر مشهور و نقاش معاصر ایران سهراب سپهری بازدید کنید. سپهری شاعری است که بسیاری از مردم ایران و جهان با شعرهای وی خاطره دارند، مزار این شاعر بزرگ در صحن امام‌زاده سلطان علی ابن محمد باقر در روستای مشهد اردهال است.

غار نیاسر

یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز شهر کاشان، غاری بسیار زیبا و دیدنی است که در نزدیکی روستای نیاسر قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. این پدیده زیبای گردشگری، یکی از عجایب و جاذبه‌های محبوب منطقه به شمار می‌رود که ظاهراً از قدمتی نزدیک به ۲۰۰۰ سال برخوردار بوده و به دست بشر احداث شده است.

در کتاب «آئین مهر» آمده است که آب در آئین میترا دارای اهمیت زیادی بود و یکی از آداب پیروان مهر، شست‌وشو و غسل محسوب می‌شد، آبشار نیاسر نیز از دیگر مکان‌های جذاب است که در همین نزدیکی‌ها قرار دارد.

این آبشار در محله سرکمر واقع شده و آب آن از چشمه تالار سرچشمه می‌گیرد که در کنار آتشکده‌ی ساسانی قرار دارد؛ چشمه‌ای که شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دوسوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یک‌سوم هم به محله نو می‌رود.

نوش‌آباد، شهری در عمق ۴ تا ۱۶ متری زمین

یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی کاشان، شهر زیرزمینی نوش آباد است که قدمت آن به دوره ساسانی باز می‌گردد. این آثار دیدنی کاشان یکی از پایتخت‌های ساسانیان در دوره انوشیروان بوده و ارزش تاریخی بالایی دارد. شهر زیر زمینی اویی که با نام شهر زیرزمینی نوش آباد سر زبان‌ها افتاده، مجموعه‌ای حیرت انگیز در عمق ۴ تا ۱۶ متری است.

این مجموعه به صورت دست کند ساخته شده و شامل راهروها، اتاق‌ها، کانال‌های متعدد، چاه‌ها و بخش‌های مختلف دیگری است. در طبقه اول این شهر دالان‌هایی جهت گمراه کردن دشمنان طراحی شده و در طبقه دوم و سوم محل پناه و زندگی و ذخیره آذوقه تعبیه شده است. این شهر دارای ورودی‌های متعددی است که برخی از آنها طی زمان از بین رفته‌اند.

آئین گلاب‌گیری در کاشان

آثار باستانی کشف شده و بررسی اسناد بین المللی نشان می‌دهد که تولید گلاب و مراسم گلاب‌گیری در ایران و کاشان از عمری طولانی برخوردار است. با اینکه ایرانیان از چندین هزار سال پیش گل محمدی می‌کارند و این گل از گیاهان بومی ایران به شمار می‌رود ولی آئین گلاب گیری از هزار سال پیش شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است.

کویر ابوزید آباد

علاقه‌مندان به بیابان‌گردی و ماجراجویی در بیابان با سفر به کاشان می‌توانند از کویر ابوزید آباد دیدن کنند. این کویر بخشی از بیابان بند ریگ است و چندین بنای باستانی در آن وجود دارد. کویر ابوزید با تپه‌های شنی یک‌دست و زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای ورزش‌های صحرایی مانند آفرود نیز است. اگر به هیجان و ماجراجویی علاقه دارید، سفر به این منطقه زیبا در کاشان را از دست ندهید.

جوشقان قالی

معرفی جاهای دیدنی کاشان را با معرفی یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا اما کمتر شناخته شده این شهر به پایان می‌رسانیم. این جاذبه گردشگری جوشقان قالی نام دارد و منطقه‌ای تفریحی در حوالی قمصر کاشان است. جوشقان قالی محلی مناسب برای عاشقان طبیعت است، به خصوص در فصل بهار این منطقه با گل‌های لاله و شقایق آنقدر تماشایی می‌شود که دل کندن از آن به سختی ممکن است. اگر به کاشان سفر کردید بازدید از این منطقه را فراموش نکنید.

کاشان به شهر گل‌های خوش عطر و خانه‌های تاریخی مشهور است، شهری با جاذبه‌های تاریخی، باستانی، طبیعی و آئین‌های سنتی که در میان همگان شهرت دارد. خانه‌های قدیمی این شهر که تنوع زیادی داشته، کوله باری از تاریخ را به دوش می‌کشند.

کد خبر 6058490

دیگر خبرها

  • قهرمان ورزش ایران در تلویزیون مشخص می‌شود
  • خانه‌های خاص تاریخی را در کاشان ببینید/به سهراب سر بزنید
  • بالاخره حق عروسک‌ها را می‌دهند؟
  • اولین پیام بهاری تلویزیون: صداوسیما شکست خود را پذیرفت
  • ۵ نفر از مشاهیر بازار تهران
  • حمدان: برنامه ریزی برای دوران پس از نتانیاهو آغاز شده است
  • اولین پیام بهاری سال 1403: صداوسیما شکست خود را پذیرفت ؛ مبارکه ...
  • ۸ اثر در جشنواره تئاتر کودک و نمایش عروسکی رضوی
  • معیار تلویزیون برای راهیابی گروه‌های سرود به آنتن چیست؟
  • سورپرایز آقای بازیگر جلوی مادرش در تلویزیون | ببینید