Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@12:30:32 GMT

روحانی بر توسعه مناسبات تهران - آنکارا تاکید کرد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۲۷۱۱۰

پول‌نیوز - رییس جمهوری با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و ترکیه در بخش های مختلف، بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران - آنکارا تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در آنکارا ، با تقدیر از میزبانی شایسته اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه ، این نشست را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: روند مذاکرات آستانه و تلاش سه کشور منجر به بیشترین موفقیت ها برای مبارزه با تروریست ها در سوریه شد و باید این تلاش‌ها تا زمانی که مردم سوریه بتوانند با آرامش در کشورشان زندگی کنند، ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس جمهوری افزود: توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه ای ایران و ترکیه در زمینه های مختلف از جمله گسترش امنیت، آرامش و ثبات در کشورهای منطقه به ویژه یمن، حفظ تمامیت ارضی کشورها و جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی، مقابله با دخالت‌های فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و مبارزه همه جانبه با تروریسم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مشترک همه کشورهای اسلامی منطقه به ویژه ایران و ترکیه در راستای حل و فصل موضوع فلسطین گفت: مردم مظلوم فلسطین حق دارند تا اعلام کنند که می خواهند به سرزمین خود بازگردند، اما توسط رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می شوند.
رییس جمهوری اظهار داشت: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری های خود را در بخش های مختلف از جمله همکاری های مرزی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، محیط زیست، گردشگری، مبارزه با مواد مخدر و همکاری های کمرگی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی و استفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیش ار پیش ارتقاء داده و کمیسیون مشترک روابط راهبردی دوکشور در این راستا تلاش کنند.
روحانی با اشاره به این که توسعه روابط بانکی موجب رونق در مناسبات و همکاری های تجاری و اقتصادی تهران - آنکارا خواهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه روابط با ترکیه به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان برای ایران حائز اهمیت است.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز فرصت ها و ظرفیت های گسترده سرمایه گذاری در ایران فراهم است که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ترکیه هم می توانند در آن حضور داشته و فعالیت کنند.
رییس جمهوری با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و ترکیه در بخش های مختلف بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران - آنکارا تاکید کرد.
 اردوغان: تلاش در راستای توسعه همکاری های ایران و ترکیه ضروری است
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با تقدیر از حضور ایران در اجلاس آنکارا گفت: اهتمام و تلاش ایران در برگزاری هرچه بهتر این اجلاس نشان دهنده علاقه و جدیت دو کشور در توسعه همکاری‌های منطقه ای است.
اردوغان با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش های مختلف، اظهار داشت: شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه به زودی در ترکیه برگزار خواهد شد.
رییس جمهوری ترکیه همکاری و رایزنی‌های ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه ای به ویژه مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی را سازنده و مثبت عنوان کرد و خواستار توسعه و تقویت روابط فی مابین در این راستا شد.
اردوغان با بیان این که استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران - آنکارا تاثیر به سزایی دارد، اظهار داشت: در آینده ای نزدیک هیات عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.
نشست سه جانبه حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه در کاخ بش تپه آنکارا روز چهارشنبه برگزار شد.
دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۲۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه