Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@12:38:35 GMT

تبعات انتشار ارز دیجیتال تلگرام برای اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۳۰۲۱۰

تلگرام یک پیام رسان رایگان، با امکانات و پشتیبانی خوب است. مفهوم رسانه را در ایران با ابزار" کانال" تغییر داده است. با وجود این همه تغییر که این نرم افزار پیام رسان در زیست ایرانی پدید آورده، راقم این سطور فیلترینگ موثر تلگرام را- اگر بلحاظ فنی ممکن است- شدیدا ضروری می داند و کسی که  پای این تصمیم، بی توجه به عدم محبوبیت شدیدی که برایش خواهد داشت ایستاده را عمیقا تحسین می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین موضوع که بستن تلگرام را ضروری کرده، کریپتو کارنسی " گرام" است.
ارزهای دیجیتال اساسا تقاضا محور هستند و با ایجاد شبحی از یک تقاضا ولو اندک قیمتشان روی نردبان صعود می‌رود. حال وقتی یک شبکه اجتماعی رأسا اقدام به نشر ارز دیجیتال می‌کند دهها راه مختلف برای ایجاد تقاضا روی آن دارد از فروش بعضی امکانات فنی بگیرید تا سرویسهای پرداخت "گرام" پایه. در چنین شرایطی با احتمال بسیار بالا تجربه " گرام" یکی از موفقترین تجارب کریپتو کارنسی خواهد بود و بازار آن به شدت سایز خواهد گرفت.

در چنین شرایطی با در نظر داشتن عطشی که برای خرید کریپتوها در ایران وجود دارد نیز این حقیقت که اکثریت غالب کاربران تلگرام ایرانی هستند ولو عرضه اولیه گرام در ایران به هر دلیل رخ ندهد پیش بینی تقاضای بسیار بالا روی گرام از داخل ایران(ولو با واسطه صرافی) و انتقال ارز  شدید برای خرید ارز دیجیتال نوظهور دارای کاربرد روی مهمترین شبکه اجتماعی مستقر در ایران مطلقا کاملا محتمل است. حتی اگر روایت اختصاص گرام به تعداد فالوئرها هم صحیح باشد در نهایت با یک ابزار تامین مالی طرف هستیم( چنان که دورف به صراحت گفته) و خالص انتقال سرمایه از بابت این مصرف جدید قطعی است. آن هم در حالی که از سال ٩٥ حساب سرمایه به شدت منفی شده و سال ٩٦ ( با حفظ روند گزارش نه ماهه)بدترین سال تاریخ جمهوری اسلامی بلحاظ خروج ارز ( به جز سال ٨٩) است و چه بسا با انتشار حساب سرمایه ١٢ ماهه سال ٩٦، مشخص شود سال ٩٦ بدترین سال تاریخ ایران بلحاظ خروج سرمایه بوده است.

در چنین شرایطی بدترین خبر ممکن باز شدن یک کانال جدید برای هم برای تقاضای خروج سرمایه و هم برای خروج سرمایه است. بگذارید صریح باشم، عرضه گرام در شرایط موجود هُل آخر به سیستم ارزی ایران است.

دوم آن که همه تلاش های دولت محترم اقای روحانی در طَی شش سال گذشته متمرکز بر کاهش ریسک پولشویی در ایران بوده است. انکار نمی کنم که در نحوه عمل با ایشان و تیم وزارت اقتصاد هم عقیده نیستم ولی زحمات ان ها و تیم FIU در همه این شش سال بر کاهش ریسک پولشویی متمرکز بوده است.  بستر " گرام" به تنهایی چنان ابزاری برای پولشویی کاملا ازاد فراهم میکند که هر چه در عرصه  مبارزه با پولشویی رشته شده پنبه شود.

سومین موضوع که از این همه مهمتر است مسئله بیگ دیتاست. کشور ایران یک دسترسی بسیار سخاوتمندانه به بیگ دیتا به تلگرام داده است. این موضوع از دو نظر بسیار مهم است. اولا طرف خارجی ابزاری عالی برای قریحه سنجی و تست افکار عمومی ایرانیان بدست اورده و واکنش ان را به هر متغیری به سهولت میتواند براورد کند، دوم امکان افکار سازی در اختیار دارد و به راحتی بسامد یک ایده یا تصور را می تواند در ذهن ها تنظیم کند. کمابیش شبیه به انچه اکنون در پرونده  فیسبوک مطرح است. ما اکنون در آستانه دور جدید تحریم های فلج کننده هستیم و روا نیست چنین ابزاری به این راحتی در اختیار دولت تحریم گر باشد تا هم بتواند واکنش أفکار عمومی به هر رده تحریم به دقت بداند و هم- فراتر از ان- این واکنش را تنظیم کند.

کاوه تقوی*

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، از یک طرف تیک تاک خبر از عملیات انتحاری در بازار آمریکا می‌دهد و پیشروی برند هواوی باعت شده تا جنگ تراشه‌ها بین واشنگتن و پکن بالا بگیرد. شرکت مادر اپلیکیشن تیک‌تاک خبر داده که در در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل میکند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند.

مدیرعامل تیک‌تاک می‌گوید: تصمیم داریم در مبارزه حقوقی علیه قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شده و برنامه ویدئوی کوتاه محبوب ۱۷۰ میلیون آمریکایی را ممنوع می‌کند، پیروز شویم. از سوی دیگر تحیقیق‌ها نشان می‌دهد: جدیدترین گوشی‌های هوشمند هواوی، مجهز به مدلی از پردازنده پیشرفته ساخت چین هستند که توانایی این شرکت چینی برای حفظ تولید تراشه جنجالی را منعکس کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برای هواوی، این گام دیگری به سوی بازسازی کسب و کاری است که با تحریم‌های دوران ترامپ، نابود شد.

این شرکت از نظر سهم بازار چین در سه ماهه اول امسال، با اپل برابری کرد که نشان دهنده ضعیف شدن سهم سازنده آیفون در این بازار طی ماههای اخیر بوده است. خبر دیگر اینکه بنیان‌گذار چینی برند شیائومی خبر داده که بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است. رویترز گزارش داده که این اقدام شیائومی به جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان دامن می‌زند.

اما به بازار انرژی دنیای نگاه کنید که وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده، صادرات گاز طبیعی مایع این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود. برخی گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که هیچ کشور غربی مهمی در میان شرکای تجاری اصلی روسیه باقی نمانده و آلمان با مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری، دیگر یکی از پنج کشور برتر جهان نیست و چین، هند قدرت های نوظهور هستند.

کد خبر 847318 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری) تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال کامپیوتر - تراشه

دیگر خبرها

  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • شکایت پرسپولیس از دو پرسپولیسی | تبعات اقدام علیه درویش
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم