Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:07:30 GMT

محیط‌ زیست پلیس می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۳۱۵۴۴

محیط‌ زیست پلیس می‌خواهد

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان به بررسی مشکلات زیست محیطی و مخاطرات به وجود آمده در این زمینه پرداخت و آورد: همه ‌ساله از مشکلات محیط‌ زیستی در داخل ایران سخن گفته و درباره آنها به مردم هشدار داده می‌شود. هر چند در چند سال گذشته حساسیت مردم به این مسائل بیشتر شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شاهد توصیه‌ های محیط‌ زیستی شهروندان به یکدیگر هستیم، اما افرادی همچنان راه نادرست گذشته را در پیش گرفته‌اند و یکی از پراهمیت‌ ترین مسائل کشور را کم اهمیت می‌شمارند و در راستای بهبود وضعیت محیط‌ زیست در ایران گامی برنمی‌دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دسته از افراد غالبا مشکلات محیط ‌زیستی را ناشی از بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی مدیران می‌دارند و سهم مردم را بسیار اندک می‌شمارند.
ایجاد پلیس طبیعت یکی از راه‌ های پیش ‌رو برای مقابله با این افراد است. حال باید دید آیا ایجاد پلیس امنیت به‌ رغم وجود سازمان ‌های محیط ‌زیست و جنگل‌ها در کشور دارای اهمیت است یا خیر.

عمر توجه به قوانین محیط‌ زیستی در ایران زیاد نیست و تقریبا حدود 60 سال است مسائل محیط‌زیست طبیعی در کشور موردتوجه قانونگذاران قرار گرفته و برای آن قانون وضع کرده‌اند، اما قوانین وضع ‌شده چندان روشن و شفاف نیستند و به ‌نظر ناکارآمد می‌آیند، زیرا به ‌رغم وجود این قوانین شدت آسیب به محیط‌ زیست نه‌تنها کاهش نیافته است بلکه در سال ‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر مساحت جنگل‌ ها و سفره‌های آب ‌زیرزمینی بوده‌ایم. اگر در کنار این مسائل کاهش و انقراض برخی گونه ‌های جانوری در ایران را نیز قرار دهیم در این صورت در‌می‌یابیم که نگاه ما به مباحث محیط‌زیستی در طی سالیان گذشته درست نبوده و قوانین در این زمینه به میزان کافی بازدارنده نیستند.

بد نیست بدانید سالانه سه‌ هزار تن زباله در جنگل‌ها دفن می‌شوند و ایران در میان شش کشور مخرب جنگل جهان قرار دارد. همچنین سالانه شش‌ میلیون متر مکعب مساحت جنگل‌های شمال کشور را از بین می‌بریم و درختان آنها را قطع می‌کنیم. البته این میزان نابودی جنگل تنها به معنای استفاده از چوب درختان جنگل برای مصارف گوناگون است و اگر سخن از آتش‌سوزی جنگل‌ها به میان آید همچنان آمار دردآوری در این زمینه وجود دارد و تقریبا 200‌هزار هکتار مساحت جنگل‌ها و مراتع کشور در 41 سال اخیر طعمه حریق شده‌اند. نظارت اندک نیز بر حجم گسترده تخریب جنگل‌ها بی‌تاثیر نبوده است. با شدت گرفتن مشکلات محیط ‌زیستی به مرور اهمیت وجود محیط‌بانان نیز برای مسئولان به اثبات رسید.

بنابراین دغدغه‌های آنان را جدی تر گرفتند و تلاش بیشتری برای حفظ امنیت آنها انجام دادند. در تازه‌ترین اقدام مجلس پنج تبصره به لایحه حمایت از محیط‌بانان افزود که یکی از این قوانین مشمولیت آنها به قانون حمایت‌گرانه به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح است. با تصویب این قانون، محیط‌بانان به منظور افزایش میزان امنیت خود در محل خدمتشان به سلاح گرم مجهز خواهند شد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

** آیا حضور پلیس طبیعت ضرورت دارد؟
یک عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس ایجاد پلیس طبیعت را یک ضرورت دانست. احمد همتی عنوان کرد: «در برخی مراکز گردشگری انباشتی از زباله‌ها به فاجعه تبدیل شده است که این معضل می تواند مانعی برای جذب گردشگران خارجی باشد بنابراین این معضل تهدیدی برای کشور محسوب شده که باید با استفاده از تکنولوژی های روز برای رفع آن چاره اندیشی کرد.» هرچند او توضیح بیشتری در ارتباط با مکانیزم و ساختار پلیس طبیعت ارائه نداده است، اما به ‌نظر می‌رسد پلیس طبیعت همان‌ گونه که از نام آن برمی‌آید احتمالا زیرمجموعه نیروی انتظامی است و اختیارات قانونی نیروی‌انتظامی را نیز داراست.
بدون‌ شک اکنون مسائل محیط‌ زیستی از اهمیت بسیار ویژه‌ای در کشور برخوردار هستند. بحران آب، خشکسالی و کمبود منابع آب زیرزمینی و...، اما پلیس طبیعت چه کمک ویژه‌ای می‌تواند به این مسائل داشته باشد؟ تصور کنید پلیس طبیعت مانع استفاده بی‌رویه شهروندان از آب شرب و لوله‌ کشی شود.

در نگاه اول اقدام شایسته‌ای است، اما هنگام یادآوری این نکته که تنها سه‌ درصد از مصارف بی‌رویه آبی در کشور به مصارف خانگی ختم می‌شود این اقدام چندان مثمرثمر به‌نظر نمی‌رسد. اگر یکی از اقدامات مهم این پلیس را ساماند‌هی موضوع پسماند و زباله بدانیم نیز با یادآوری مشکل سازمان‌یافته و حل ناپذیر پسماندها در کشور و روش معدوم ‌سازی و بازیافت آنها وجود پلیس طبیعت راه ‌حل نهایی برای رهایی از این مشکل نیست. در مواردی وجود پلیس طبیعت در کشور حائزاهمیت می‌شود.

به ‌عنوان مثال در گردهمایی‌های بزرگ مردم در طبیعت و به‌عنوان مثال روز سیزده بدر وجود پلیس طبیعت ضروری است. در روز طبیعت سال 97 اخبار تایید نشده‌ای از قطع درختان، برافروختن آتش در مناطق غیرمجاز و همچنین ایجاد کمپ در مناطق غیرقانونی به گوش رسید. حال تصور کنید معضل قطع شاخ و برگ و حتی درختان نابالغ در جنگل‌ها توسط گردشگران و مسافران رخ دهد در این صورت ماموران محیط‌بان در اسرع وقت به محل اعزام شده و از بروز این حوادث محیط‌زیستی جلوگیری خواهند کرد، اما در پارک‌های جنگلی در حاشیه و درون شهرها چطور؟! در این صورت چگونه می‌توان از حریم طبیعت محافظت کرد و طبیعت مظلوم را از گزند آسیب‌های انسان در امان نگاه داشت؟ در این موارد بی‌شک پلیس طبیعت جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.

در واقع در هر مکانی که محیط‌بانان و بازرسان سازمان‌ محیط ‌زیست به هر نحو حضور ندارند وجود پلیس طبیعت بی‌شک راهگشا خواهد بود. اگر اختیارات قانونی و حوزه عملکرد این پلیس را همانند تمام نیروهای انتظامی بدانیم در این صورت این پلیس قادر به دستگیری خاطیان و همچنین برخورد قانونی با آنها خواهد بود. اگر این افراد زیرشاخه‌ای از نیروی انتظامی نیز نباشند و در مجموعه سازمان محیط‌زیست قرار بگیرند نیز احتمالا باید اختیارات قانونی متفاوت و حیطه عملکرد گسترده داشته باشند.

** ضرورت فرهنگسازی برای حفظ محیط‌ زیست
به‌گفته اکثر مسئولان روز طبیعت امسال به نسبت سال‌ های گذشته شاهد آسیب کمتر مردم به محیط‌زیست بودیم، هرچند در نوروز امسال میزان قابل‌توجهی از مساحت جنگل‌ های گیلان و مازندران را به ‌دلیل خطای انسانی از دست دادیم.
در هر صورت نباید از یاد برد که جدا از وجود محیط‌ بانان، ناظران سازمان محیط‌ زیست یا ایجاد پلیس طبیعت آنچه راهگشا خواهد بود، وجود فرهنگ حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش توسط مردم است و بس! محیط ‌زیست ایران نفس تازه نخواهد کرد مگر‌آنکه هر ایرانی خود یک محیط‌بان،قرق‌بان و پلیس طبیعت باشد و حفاظت از محیط‌ زیست و گونه‌ های مختلف جانوری و گیاهی را وظیفه خود دانسته و محیط‌زیست را امانتی در دست خود بشمارد.

** محیط ‌بان و قرق ‌بان پلیس طبیعت‌اند
مدیرکل محیط‌ زیست استان تهران با تاکید بر آنکه اولویت باید بر افزایش حمایت از سازمان محیط‌زیست و محیط‌ بانان باشد تا ایجاد پلیس‌طبیعت، می‌گوید: طبیعت در کشور دارای متولی و براساس اصل‌های 45 و 50 قانون اساسی تکلیف محیط‌زیست کاملا مشخص است. براساس اصل 45 تمام جنگل‌ها، مراتع، کوه‌ها و... جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند و در اختیار حاکمیت هستند. براساس اصل 50 نیز حفظ محیط‌زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود.

کیومرث کلانتری می‌افزاید: برای حفظ منابع طبیعی و محیط‌ زیست بهترین روش مشارکت مردم است. در سطح دنیا منابع طبیعی و محیط ‌زیست به دو روش مدیریت می‌شوند، یکی از این روش‌ها کنترل و فرماندهی است و روش دیگر مشارکت‌مردمی است و بهترین روش، روش مشارکت مردمی است.مردم باید در حفظ منابع ‌طبیعی و همچنین محیط‌ زیست با حاکمیت شریک شوند.
او تاکید می‌کند: قطعا امکانپذیر نیست که به ازای هر فرد یک پلیس بگماریم، اما قطعا در برخی موارد نیازمند اعمال قانون از سوی حاکمیت و پلیس به منظور اجرای قانون نیز هستیم. کلانتری می‌افزاید: بهترین روش آن است که بتوانیم مردم را در حفظ طبیعت و محیط‌زیست شریک کنیم.
براساس فرمایشات مقام معظم رهبری حفظ محیط‌زیست و منابع ‌طبیعی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. اگر این اتفاق رخ دهد قطعا مردم خودشان حافظ طبیعت و محیط‌ زیست خواهند بود.

بنابراین نباید مردم را جزو مزاحم برای منابع طبیعی و محیط‌ زیست برشماریم و آنها باید جزو لاینفک محیط‌زیست و منابع طبیعی باشند تا مردم به این یقین برسند که مواهب الهی در طبیعت حق و حقوق تک تک آنهاست.
او خاطرنشان می‌کند: در واقع منابع‌طبیعی و محیط ‌زیست متعلق به مردم است و حفظ آن نیز وظیفه‌ای همگانی است. بنابراین تمام افراد به یک اندازه در حفظ منابع‌طبیعی مسئولیت دارند و تمام آحاد جامعه باید نسبت به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست احساس تکلیف و دین کنند.
کلانتری می‌گوید: حیات تمام موجودات زنده و در راس آنها انسان منوط به حفظ محیط‌‌زیست و منابع‌طبیعی است.

در‌ حال‌حاضر فرهنگ مردم نسبت به محیط‌زیست و منابع‌ طبیعی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. به‌ عنوان مثال خانواده‌ های بسیاری در روز طبیعت اقدام به جمع ‌آوری پسماند‌های خود ‌کردند و آنها را در کیسه زباله ‌ریختند و درون اتومبیل خود گذاشتند تا در اولین سطل زباله قرارشان دهند. در موارد اندکی نیز ممکن است تعرضی به منابع‌ طبیعی و محیط‌ زیست در روز طبیعت شده باشد، اما به‌طورکلی حساسیت شهروندان به مساله محیط‌زیست بیشتر شده است.

کلانتری می افزاید : محیط‌ بانان در سازمان محیط ‌زیست و قرق‌بان ‌ها در سازمان جنگل‌ها وجود دارند، این افراد در حقیقت همان نیرو‌های حاکمیتی هستند که وظیفه صیانت و حفظ محیط‌زیست را در مقابل افراد فرصت ‌طلب و سودجو را دارند. بنابراین اگر محیط‌بانان را بیشتر تجهیز کنیم و منابع مالی را در اختیار دو سازمان منابع‌ طبیعی و محیط ‌زیست قرار دهیم زیرساخت در این بخش موجود است. در واقع محیط ‌بانان و قرق ‌بانان شرح وظیفه دارند و آنها می‌توانند همان نیروی‌ پلیس طبیعتی باشند که برای حفظ محیط ‌زیست استخدام شده‌اند و وظیفه برخورد با سودجویان از محیط ‌زیست را دارند.

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9117**1601
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آرمان مشكلات زيست محيطي پليس طبيعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد

به گزارش همشهری آنلاین، در ویدئوی زیر، آتش گرفتن یک باتری را می‌توانید مشاهده فرمایید. آتشی که می‌تواند یک جنگل سرسبز را به ویرانه‌ای سوخته تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟ کد خبر 849391 برچسب‌ها باتری آتشفشان محیط زیست جنگل محیط زیست جهان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم