Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@23:18:29 GMT

نشست سه جانبه تأثیری بر خروج ترکیه از سوریه نداشت

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۳۴۵۲۰

نشست سه جانبه تأثیری بر خروج ترکیه از سوریه نداشت

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: پیام ایران و همچنین روسیه در نشست سه جانبه اخیر، به رسمیت شناختن حاکمیت سوریه بوده و اینکه باید تمامیت ارضی این کشور حفظ شود، اما در نهایت می توان گفت، ترکیه به راحتی از سوریه خارج نخواهد شد.

مرتضی موسوی خلخالی در رابطه با نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگار ایمنا گفت: با گذشت ۶ سال از جریانات سوریه و خصومت آمریکا و کشورهای اروپایی، ایران در حال حاضر دو متحد در منطقه پیدا کرده است، البته باید دید دلیل مصالحه آنها چه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ترکیه کشوری است که در حال حاضر ادعای حکومت اسلامی دارد، از طرفی با عربستان و امارات نیز رابطه دوستانه ندارد و از طرف دیگر  با کویت، عمان و قطر مناسبات خوبی دارد.  

موسوی تصریح کرد: پس از پیروزی بر داعش در سوریه،  هر کدام از سه کشور  متحد(ایران، روسیه، ترکیه) خواهان سهمی هستند و روسیه در این بین سهم خواهی بیشتری دارد.  پیروزی در سوریه بدون همکاری ترکیه و روسیه برای ایران میسر نبود؛ البته اگر فرانسه هم در این نشست شرکت می کرد بهتر بود، اما با مخالفت ایران امکان حضور این کشور میسر نشد.

پافشاری ترکیه برای ماندن در سوریه به بهانه کردها است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: پافشاری ترکیه برای ماندن در سوریه به بهانه کردها است؛ چرا که کردهای سوریه با کردهای ترکیه متحد هستند و این امری طبیعی است چون بسیاری از کردهای منطقه از جمله کردهای سوریه، عراق، ترکیه و حتی کردهای آسیای میانه برای تأسیس کشوری مستقل با یکدیگر متحد و همصدا هستند که البته به دلایل مختلف این استقلال حاصل نخواهد شد؛ بارزانی نیز که به دنبال ایجاد استقلال بود، به چنین سرنوشتی محکوم شد.

 وی در رابطه با تأثیر نشست سه جانبه بر عملیات نظامی ترکیه در سوریه تصریح کرد: به نظر من پیام ایران و همچنین روسیه در این نشست سه جانبه به رسمیت شناختن حاکمیت سوریه بوده و اینکه باید تمامیت ارضی این کشور حفظ شود، اما در نهایت می توان گفت، ترکیه به راحتی از سوریه خارج نخواهد شد.

موسوی خلخالی افزود: از سوی دیگر، ترکیه از عراق نیز ناامید است و می داند حساسیت ایران نسبت به عراق، شایداز سوریه هم بیشتر است. ترکیه تا زمانی که از طرف کردها احساس خطر کند، عملیات نظامی در این کشور را متوقف نخواهد کرد، اگر از طرف آمریکا ، اروپا یا روسها تضمینی در زمینه کردها داده شود، شاید ترکها به خروج از سوریه ترغیب شوند.

وی تأکید کرد: اما تا زمانی که این تضمین نیست و کردها همواره خطر و نگرانی امنیتی برای ترک‌ها محسوب می شوند و البته با توجه به هزینه هایی که ترکیه در ماههای اخیر در عفرین متحمل شده است، به نظر می رسد ترکیه به راحتی از سوریه بیرون نمی رود؛  البته ترکیه نسبت به گذشته، یک قدم عقب نشینی کرده و دیگر کاری با نظام سوریه ندارد. ترکیه نابودی نظام سوریه را خواستار بود ولی با این عقب نشینی موضع خود را در قبال نظام سوریه تغییر داده است.

رژیم صهیونیستی از بابت ایران دغدغه های بسیار دارد

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: حضور مستشاران ایرانی – روسی و ترک در جوار رژیم صهیونیستی حساسیت زیادی به دنبال دارد؛ اسرائیل، اروپا وآمریکا در این زمینه حساس هستند و عربستان نیز همراه با آنها است.

وی افزود: آنچه مسلم است  مهمترین چالش اساسی بعد از حضور نظامی ترکیه در سوریه ، به رژیم صهیونیستی باز می گردد؛ چرا که این رژیم، سه کشور موثر در حل بحران سوریه را دشمن خود تلقی می کند و از نزدیکی آنها به مرزهای خود نگران است؛ البته  روسها را باید جدا بدانیم ؛ چرا که روسها هر چند نسبت به رژیم صهیونیستی حساسیت دارند، ولی نظرشان نابودی اسرائیل نیست.

موسوی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی از بابت ایران دغدغه های بسیار دارد؛ چرا که نگران است ایران پس از اینکه با کمک حزب الله جنوب لبنان را آزاد سازی کرد، ممکن است به دنبال آزاد سازی جولان نیز باشد.

 این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به ظاهر با یکدیگر متحد شده اند؛ در چنین شرایطی، روس ها اجازه درگیری ایران و سوریه با اسرائیل را نخواهند داد؛ چرا که  روس ها پس از پیروزی در سوریه خواهان شکل گیری بحران جدیدی در منطقه نیستند و معتقدند در صورت بروز بحران دیگر، این پیروزی لوث خواهد شد.

وی در رابطه با چشم انداز بحران سوریه گفت: من فکر می کنم با توجه به اینکه آمریکا ، اروپا و عربستان به طور نسبی از صحنه سوریه کنار کشیده اند ، بحران در این کشور به سمت رفع تنشها می رود و نه به سمت تشدید.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد

یوری پوپوف معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیما‌های اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی برخی نواحی در مناطق جزیره و التنف سوریه را اشغال و در آنجا پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند، اما واقعیت‌های میدانی و اطلاعاتی بعداً تأیید کرد که این نظامیان از پایگاه‌ها به عنوان مرکزی برای حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه استفاده می‌کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • خروج قطار افغانستان_ترکیه از مرز شمتیق+فیلم
  • مربی بنزما جنبه شکست را نداشت!
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • دفاع از کشور مستلزم حضور همه جانبه در میدان است
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران