Web Analytics Made Easy - Statcounter

از نگاه یک کارشناس حوزه کار، تغییرات شدید نرخ ارز در بازار، بنگاه‌ها و سیاست‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. او توجه به معیشت مردم در رکود حاکم بر اقتصاد و ایجاد اشتغال را مهمترین اولویت‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۷ عنوان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا حیدری چشم‌انداز بنگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: مشکلاتی که بنگاه‌ها در سال گذشته داشتند، امسال نیز به قوت خود باقی است و متغیرهای کلان اقتصادی چشم‌انداز مناسبی را برای سال جدید از خود نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تغییرات شدید نرخ ارز در بازار به طور حتم در سیاست‌های اقتصادی، وضعیت بنگاه‌ها و حتی سیاست خارجی ما تاثیرگذار خواهد بود و مدیران بنگاه‌ها را از تصمیم‌گیری میان مدت باز خواهد داشت.

این کارشناس حوزه کار ابراز امیدواری کرد که نرخ ارز بر عدد ۵۰۰۰ تومان ثابت بماند و گفت: معتقدم دامنه رکود اقتصادی در سال ۱۳۹۷ شدت بیشتری به خود می‌گیرد و بسیاری از سیاست‌های اقتصادی دولت را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.

حیدری در عین حال معیشت را مهمترین مساله جامعه کارگری دانست و گفت: امسال باید برای پوشش معیشت اقشار محروم و ضعیف سختی‌های زیادی را به جان بخریم. چراکه بحث معیشت به امنیت هم مرتبط است و وقتی از امنیت شغلی صحبت می‌کنیم، شرط لازم برای تامین آن داشتن معیشت است.

وی گفت: اگرچه معیشت به حوزه شاغلان برمی‌گردد ولی بیکاران هم باید از معیشت مناسب برخوردار باشند، در حالی که صندوق بیمه بیکاری حداکثر می‌تواند تا ۲۵۰ هزار نفر بیکار را پوشش بدهد و به لحاظ عملکرد و پوشش بیمه‌ای ضعیف و ناکارامد است و باید برای منابع آن چاره‌ای اندیشید و مشترکین جدید را به این صندوق دعوت کرد تا بتواند همه را تحت پوشش قرار بدهد.

کارشناس حوزه کار افزود: در بحث بیمه بیکاری تنها کارفرما سهم خود را پرداخت می‌کند و دولت و کارگر عملا مشارکتی ندارند، البته در قانون به طور ضمنی گفته شده که اگر صندوق مشکل منابع پیدا کرد، دولت به آن توجه کند ولی اگر قرار باشد پوشش بیمه بیکاری به شکل موثری خود را در فضای بازار کار که به لحاظ عرضه و تقاضا نامتناسب است نشان بدهد باید نرخ بیکاری که هم اکنون به شکل معناداری بالاست و در تقسیم بندی سنی و جنسی جمعیت بیکار اعداد متفاوتی از خود نشان می‌دهد، کاهش داد.

به گفته حیدری در حال حاضر نرخ بیکاری جمعیت موثر بیکار که در سن ۱۵ تا ۲۹ سال طبقه بندی می‌شوند، بیش از دو برابر نرخ بیکاری اعلام شده است و نرخ بیکاری زنان در این فرایند بیشتر است. در برخی مناطق نیز نرخ بیکاری به شدت بالاست و نشان می‌دهد که پوشش صندوق بیمه بیکاری که باید در اختیار شاغلان بیکار شده و بیکاران آماده کار قرار گیرد، بسیار ضعیف است.

او صف بیکاران کشور را طولانی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر بازار کار ایران با عدم تعادل شدید در حوزه عرضه و تقاضا روبه روست و مدتی که یک فرد بیکار برای پیدا کردن شغل باید در صف انتظار بماند، طولانی است و همین امر نوعی ناامنی ایجاد می‌کند.

این کارشناس حوزه کار، درعین حال قراردادهای موقت را موجب ناامنی شغلی دانست و افزود: امروز ناامنی شغلی بیشتر ناشی از افزایش نرخ بیکاری است تا قراردادهای کار و دسترسی به یک فرصت شغلی با هر ویژگی بر بیکار بودن ترجیح دارد.

حیدری با بیان اینکه دستمزد سال ۹۷ با چالشهای جدی روبه رو شده است، اظهار کرد: اولین سالی است که نتوانسته‌ایم بخشنامه مزد را ابلاغ کنیم و بنگاه‌های اقتصادی نمی‌دانند که با چه نرخ و افزایش رقمی باید مزد نیروهای کار خود را پرداخت کنند، در حالی که امسال باید مذاکرات مزد به نتیجه می‌رسید و این امر نشانگر فاصله و اختلاف نظر بالای گروه‌های کارگری و کارفرمایی است که نتوانسته‌اند دیدگاه خود را به طرف مقابل نزدیک کنند؛ در حالی که مذاکرات، فشرده و زمان بر و با صرف انرژی حداکثری بوده و مذاکرات قبل از تشکیل جلسات شورا هم وجود داشته است.

به اعتقاد این فعال کارگری، نگاه معیشتی نیروی کار در شرایط مناسبی قرار ندارد و امکان جبران عقب افتادگی‌های مزدی با فراز و نشیبهای فراوانی در آینده روبه رو خواهد شد.

شورای عالی کار در جلسه ۲۸ اسفندماه سال گذشته، پس از ساعت‌ها بحث و چانه زنی فشرده با افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۹۷ موافقت کرد اما طولانی شدن روند مذاکرات موجب شد تا تصمیم گیری در مورد سایر سطوح مزدی به بعد از ایام عید موکول شود.

در آخرین جلسه شورای عالی کار هیچگونه افزایشی درباره حق مسکن و خواربار کارگران اتفاق نیفتاد و بر این اساس از ابتدای امسال حق مسکن کارگران همچنان ۴۰ هزار تومان و بن خواربار ۱۱۰ هزار تومان خواهد بود. با افزایش ۲۰ درصدی دستمزد، حداقل مزد کارگران ۱۸۶ هزار تومان افزایش یافت و از ۹۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ رسید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کار اشتغال معیشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی آجودان‌زاده» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در حوزه سلامت و بهداشت شاهد برخی مشکلات هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز، سلامت مردم این شهر و شهرهای اطراف را به خطر انداخته است و باید استفاده از این سوخت متوقف شود. آلودگی هوا در کشور به ویژه تبریز از معضلات جامعه بوده و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های حرارتی از دلایل اصلی بروز این آلودگی است.

هدف نظام جمهوری اسلامی و خواست ملی، تأمین و حفظ سلامت مردم است و در این راستا باید مازوت سوزی در منطقه متوقف شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بهداشت و درمان

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

آرزوی دیرینه مردم این منطقه تشکیل شرکت مس آذربایجان همانند شرکت مس سرچشمه است. جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان ضروری است. تشکیل این شرکت و ایجاد کارخانجات فرآوری مواد معدنی در این استان برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی برای بیش از ۲ هزار نفر افراد جویای کار استان ضروری است.

آذربایجان شرقی، استان صنعتی بوده و با برخورداری از صنایع مادرتخصصی مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، ایدم، پیستون سازی و بلبرینگ سازی، مزیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در این حوزه دارد.

بر اساس نظر اندیشمندان اقتصادی توسعه صنعت کشاورزی زیربنای توسعه اقتصادی است و باید به بخش کشاورزی در کشور توجه بیشتری شود.در بخش کشاورزی با مشکلات اساسی مواجه هستیم، در صورت تصویب طرح ارائه شده از سوی صندوق توسعه بخش کشاورزی برای تهیه نهاده‌های دامی باکیفیت بالا و قیمت پایین و توزیع آنها بدون استفاده از رانت و ابزارهای فسادانگیز در بین کشاورزان، بخشی از مشکلات کشاورزان و دامداران حل می‌شود.

آذربایجان شرقی دارای صنایع مختلفی در زمینه‌های کفش، چرم، فرش و صنایع مادرتخصصی است و با توجه به وجود ۲۰۰ معدن در این استان، می‌توان با دعوت از سرمایه گذاران در جهت اشتغالزایی، حمایت از تولید و صادرات و توسعه اقتصادی استان قدم‌های اساسی برداشت.

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

وجود مجلس شیشه‌ای و شفافیت آرا مهمتر از تقسیم بندی حزبی است چراکه موجب می‌شود تا مردم بدانند که نمایندگان آنها در مجلس به چه طرح‌ها و مصوباتی رأی مثبت یا منفی داده‌اند. ایجاد مجلس قوی و پاسخگو نیازمند حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی است و امیدوارم مردم در دور دوم انتخابات حضور پرشور و پرتعدادی داشته باشند.

کد خبر 6091799

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال