Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@17:43:32 GMT

اخراج دیپلمات‌ بلژیکی از مسکو

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۳۹۶۶۶

اخراج دیپلمات‌ بلژیکی از مسکو

به گزارش ایسکانیوز، روسیه در اقدامی متقابل با شماری از کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا و کانادا و استرالیا که در حمایت از انگلیس بر اخراج کارکنان دیپلماتیک روسیه تصمیم گرفتند، یک دیپلمات بلژیکی را اخراج کرد.

وزارت خارجه بلژیک گزارش کرد که سفیر کشورش در روسیه از تصمیم مسکو برای اخراج یک دیپلمات بلژیکی در واکنش به اقدام «بروکسل» از سفارت روسیه در پی جنجال‌های بین‌المللی بر سر مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دو جانبه روس، مطلع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

طبق گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، روسیه به دیپلمات بلژیک، 14 روز زمان داده است تا خاک این کشور را ترک کند؛ بلژیک نیز پیش از این به دیپلمات روسیه 14 روز زمان داده بود تا خاک این کشور را ترک کند.

اسفندماه سال گذشته اسکریپال و دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد.

اوایل روز چهارشنبه (امروز) نیز، مسکو در اقدامی متقابل، اعلام کرد که دیپلمات مجارستان هم از این به بعد حق ادامه حضور در خاک روسیه را ندارد.

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرده بررسی پرونده اسکریپال نشان می‌دهد یک روز قبل از مسمومیت اسکریپال مرکز «پورتون داون» انگلیس در اقدامی مشکوک مقابله با آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیک را تمرین کرده است.

پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روسیه و دختر وی در سالزبری انگلیس و متهم شدن مسکو به انجام این اقدام، لندن 23 دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد.

این اقدام لندن علیه مسکو با اخراج متقابل 23 دیپلمات انگلیسی از روسیه دنبال شد و واکنش دیگر کشورهای غربی را نیز به دنبال داشت به طوری که تا کنون 25 کشور اروپایی و آمریکایی در همراهی با لندن حدود 150 دیپلمات روس را اخراج کردند که از بین این کشورها، آمریکا 60 دیپلمات روس را اخراج کرده بود و البته این اقدام واشنگتن با واکنش سریع مسکو مواجه شد و روسیه نیز اندکی بعد 60 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

یک روز پس از اخراج دیپلمات‌های آمریکایی، وزارت خارجه روسیه دیپلمات‌های دیگر کشورهای غربی را نیز احضار و اخراج دیپلمات های آنها را نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد.

روسیه آمریکا بلژیک

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۳۹۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: نیروهای فرانسوی را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به فرانسه هشدار داد در صورتی که رئیس‌جمهور این کشور به اوکراین نیرو اعزام کند، آن‌ها اهداف قانونی ارتش روسیه تلقی خواهند شد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخارووا امروز چهارشنبه هشدار داد نیروهای فرانسوی در صورت حضور در منطقه درگیری‌ها در اوکراین، به هدف ارتش روسیه تبدیل خواهند شد.

او همچنین گفت که روسیه شاهد تعداد فزاینده شهروندان فرانسوی در میان کشته‌شدگان جنگ اوکراین بوده است.

ایده اعزام نیروهای خارجی به اوکراین اولین بار در زمستان گذشته توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشستی موسوم به نشست دوستان اوکراین در پاریس مطرح شد که با انتقادات زیادی حتی از سوی متحدان پاریس در ناتو مواجه شد.

ماکرون اخیراً هم اظهارات خود در زمینه اعزام نظامیان غربی به اوکراین را تکرار کرد و در مصاحبه با اکونومیست گفت: اگر روس‌ها پیشروی قابل توجهی در خط مقدم جنگ با اوکراین داشته باشند و در صورتی که اوکراین درخواست کند که البته تا امروز مطرح نشده، احتمال اعزام نیروی زمینی فرانسه به اوکراین وجود دارد.

پیش‌تر، معاون شورای امنیت روسیه دیمیتری مدودف در واکنش به این اظهارات گفت «اعزام نیروهای غربی به خاک اوکراین به معنای مشارکت مستقیم آن کشورها در جنگ است که باید به آن پاسخ دهیم».

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • مسکو: به اخراج وابسته نظامی روسیه توسط لندن پاسخ می‌دهیم
  • انگلیس سفیر مسکو را احضار کرد
  • مسکو: نیروهای فرانسوی را هدف قرار می‌دهیم
  • اتهام لندن علیه مسکو درباره آتش‌افروزی درملک اوکراینی احمقانه است
  • مسکو در بزنگاه تصمیم درباره اردوغان
  • زاخارووا: حرف‌های ماکرون متحدان فرانسه را هم گیج کرده است!
  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه