Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه با هم پیمانان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یعنی آمریکا و فرانسه، در خصوص شهر منبج، واقع در استان حلب سوریه، اختلافاتی دارد. آمریکا بر خلاف وعده‌های پیشین خود مبنی بر وادار کردن کرد‌های سوریه به خروج از منبج، نه تنها کرد‌ها را به خروج از این شهر متقاعد و وادار نکرده است، حتی گفته می‌شود که واشنگتن به دنبال ایجاد پایگاه‌های جدید در منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر، منبج تنها شهر در منطقه شمال سوریه است که تحت کنترل نیرو‌های ترکیه نیست. این شهر در ۳۰ کیلومتری غرب رودخانه فرات قرار دارد. نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک به همراه گروه ی. پ. گ. کنترل منبج را در دست دارند. این در حالی است که ترکیه گروه ی. پ. گ. را یکی از گروه‌های وابسته به پ. ک. ک و تشکلی تروریستی می‌داند. آنکارا به دنبال آن است که از قدرت گرفتن کرد‌ها در نزدیکی مرز‌های خود با سوریه جلوگیری کند. ترکیه از آن بیم دارد که قدرت گرفتن کرد‌ها در شمال سوریه باعث شود که اقلیت بزرگ کرد ساکن در مناطق جنوب شرقی این کشور تحریک شده و به دنبال تشدید فعالیت‌های جدایی طلبانه خود باشند. حدود بیست درصد جمعیت ترکیه را کرد‌ها تشکیل می‌دهند.
در مارس ۲۰۱۶ بود که کرد‌های شمال سوريه ‹‹فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه›› را تشکیل دادند. این اقدام کرد‌های سوریه با مخالفت دمشق مواجه شد.
به دنبال تصرف عفرین توسط نیرو‌های ترکیه، آنکارا اعلام کرد اگر کرد‌های عضو ی. پ. گ. منبج را ترک نکنند، احتمالا به این شهر نیز حمله کرده و آن جا را به تصرف خود در خواهد آورد.
با این حال، آمریکا همواره در برابر سیاست‌های ترکیه در قبال کرد‌های سوریه موانعی ایجاد کرده است. واشنگتن کرد‌ها را یکی از مهمترین نیرو‌ها در سوریه تلقی می‌کند و به رغم وعده‌های پیشین خود به آنکارا مبنی بر قطع حمایت‌های خود از کرد‌های سوریه همچنان از این نیرو‌ها حمایت می‌کند. در ۲۶ اوت سال ۲۰۱۶ بود که جو بایدن، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد اگر کرد‌های سوریه می‌خواهند حمایت‌های بیشتری از کاخ سفید دریافت کنند باید بعد از تصرف منبج به شرق رودخانه فرات بازگردند. اما این کار عملی نشد.
در فوریه ۲۰۱۸، رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه برکنار شده آمریکا، بار دیگر تاکید کرد که شبه نظامیان کرد باید از منبج خارج شوند. سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز در اواسط مارس خاطرنشان کرد که برکناری تیلرسون از وزارت امور خارجه آمریکا نمی‌تواند خروج نیرو‌های کرد از منبج را به تعویق اندازد.
این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا به رغم وعده‌های پیشین خود نیرو‌های بیشتری را به منبج روانه کرده است. در واقع، آمریکایی‌ها شمار بیشتری نیرو را به همراه خودرو‌های زرهی و تجهیزات ساخت و ساز در اول آوریل به منبج روانه کرده اند. بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، آمریکا دو پایگاه جدید در منطقه منبج ایجاد کرده است و نیرو‌های آمریکایی کار گشت زنی روزانه در این منطقه را شروع کرده اند.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ در ۲۹ مارس از خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه در آینده نزدیک خبر داد. اما به نظر می‌رسد این سخن ترامپ وعده‌ای پوچ و توخالی بوده است. انتشار این سخنان ترامپ همگان را شگفت زده کرد، زیرا تحولات میدانی با ادعایی که رئیس جمهور آمریکا مطرح می‌کرد مغایرت داشت.
نکته جالب‌تر این است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز در ۲۹ مارس با هیئتی از نمایندگان نیرو‌های موسوم به سوریه دموکراتیک دیدار و گفتگو کرد. او در این دیدار تاکید کرد که پاریس کمک‌های نظامی در اختیار شبه نظامیان کرد در منبج قرار خواهد داد. این اظهار نظر رئیس جمهور فرانسه واکنش تند ترکیه را به دنبال داشت. ترکیه این دیدار را خصومت ورزی نسبت به آنکارا توصیف کرد.
برخی رسانه‌های محلی نیز در ۳ آوریل اعلام کردند که شماری از نیرو‌های فرانسوی به شهر مرزی تل ابیض و شهر منبج وارد شده اند. رسانه‌های محلی تصریح کردند که استقرار نیرو‌های فرانسوی در این منطقه باهماهنگی با ارتش آمریکا صورت گرفته است.
این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه در ۴ آوریل اعلام کرد که آنکارا تا زمانی که نیرو‌های کرد منطقه منبج را ترک نکنند، همچنان به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۱۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بردیا سعادت، ستاره والیبال ایران، آلانیا اسپور را ترک نمی کند

بردیا سعادت، ستاره والیبال ایران در لیگ ترکیه ماندنی شد تا همه از تصمیم وی غافلگیر شوند.

به گزارش فارس؛ بردیا سعادت پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران که این روزها دوران نقاهت خود را سپری می‌کند یک تصمیم غیرمنتظره برای ادامه دوران بازیکنی خود گرفت و می‌خواهد در تیم آلانیا اسپور به کار خود ادامه دهد.

وی که 23 سال سن دارد توانست با تیم آلانیا اسپور در فصل قبل لیگ ترکیه عنوان امتیازآورترین بازیکن دور مقدماتی شود.

این تیم در فصل گذشته علی رغم اینکه در دور مقدماتی عملکرد خوبی داشت اما در نهایت عنوان هشتمی لیگ برتر والیبال ترکیه را به دست آورد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از ۳ رزمایش نیرو‌های ترکیه در ماه جاری
  • بردیا سعادت، ستاره والیبال ایران، آلانیا اسپور را ترک نمی کند
  • سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • استقرار اولین گروه از نیرو‌های رزمی فرانسه در اوکراین
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است