Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:25:57 GMT

آمریکا با حضور در سوریه، تاوان سنگینی خواهد پرداخت

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۴۲۱۱۳

آمریکا با حضور در سوریه، تاوان سنگینی خواهد پرداخت

آنکاراـ ایرناـ دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: آمریکایی ها قصد دارند که به حضور خود در سوریه ادامه دهند ولی آنها اگر از سوریه خارج نشوند، تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، دوغو پرینچک دیشب در گفت و گوی زنده با شبکه ملی، خاک کشور سوریه را متعلق به مردم این کشور دانست و اظهار کرد: سیاست های آمریکا در سوریه شکست خورده و این کشور در مبارزات نظامی منطقه هیچ شانسی برای پیروزی ندارد و به همین دلیل دونالد ترامپ قصد خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: ترکیه با حمایت روسیه، معادلات آمریکا در سوریه را به هم زد و به واقع موجب شکست این کشور شد تا جایی که سوریه امروز در کنترل آمریکایی ها نیست و به همین دلیل واشنگتن چاره ای جز عقب نشینی ندارد و گر نه تاوان سنگینی خواهد پرداخت.
وی در واکنش به پیشنهاد مقامات کاخ الیزه مبنی بر میانجیگری بین ترکیه و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) و همچنین حضور سربازان فرانسوی در سوریه گفت: با پاکسازی کامل تروریست ها، هیچ نیروی خارجی در سوریه نخواهد ماند و اگر سربازان فرانسوی با هواپیما به سوریه وارد شوند، با تابوت از این کشور خارج خواهند شد.
هفته گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سخنانی غافلگیرکننده از خروج قریب الوقوع نیروهای این کشور از سوریه خبر داد.
وی گفت: ما داعش را شکست دادیم، به ‌زودی زود از سوریه خارج خواهیم شد تا دیگران امور را به دست بگیرند، بسیار زود از سوریه خارج خواهیم شد. داعش را به شکل بسیار سریعی کاملا شکست خواهیم داد، از آنجا بسیار زود خارج خواهیم شد و به کشورمان بازمی‌گردیم؛ جایی‌که آرزو داریم و می‌خواهیم آنجا باشیم.
اعلام خبر خروج احتمالی آمریکا از سوریه موجب خوشحالی و استقبال مقامات دولت و احزاب شده است اما آنها به دیده تردید به این وعده آمریکا نگاه می کنند.
چندی پیش فکری ایشیک معاون نخست وزیر ترکیه با حضور در برنامه زنده شبکه تی.آر.تی اظهار کرد: انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان آمریکا در سال 2018 برگزار خواهد شد و سخنان اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از سوریه جنبه تبلیغاتی و در راستای موفقیت نمایندگان جمهوری خواه در این انتخابات است چرا که شعار خروج سربازان آمریکایی از خاورمیانه به ویژه از سوریه در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری تاثیر شگرفی در موفقیت ترامپ داشت.
وی بیان کرد: دولتمردان آمریکایی چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ، بارها وعده توقف ارسال سلاح به تروریست ها و خروج از منبج را داده اند اما تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده اند و حتی به منظور تداوم حضور خود، خواهان همکاری مشترک با ترکیه در ایجاد مناطق امن در منبج هستند.
وی تاکید کرد: واشنگتن به راحتی سوریه را ترک نخواهد کرد چرا با تثبیت حضور نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) می خواهند در شمال عراق، زمینه تشکیل یک دولت کُردی را در آینده نزدیک فراهم کنند.
چند روز بعد از مواضع ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از سوریه، مکرون رییس جمهوری فرانسه پیشنهاد میانجیگری بین ترکیه و ی.پ.گ را داد که با واکنش تند مقامات آنکارا مواجه شد.
مقامات آنکارا در واکنش های متعدد، پیشنهاد رییس جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین ترکیه با گروه های کردی سوریه را رد کردند به طوری که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی یک سخنرانی خطاب به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: شما می توانید با گروه های تروریستی بر سر میز مذاکره بنشینید، اما ترکیه مبارزه خود با این گروه ها را مانند آن چه که در عفرین انجام داد، ادامه خواهد داد.
اردوغان همچنین اظهارات رییس جمهوری فرانسه در زمینه میانجیگری بین ترکیه و گروه های کردی سوریه را گزافه گویی خواند.
امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه هفته گذشته با 6 نفر از رهبران گروه های کردی سوریه دیدار کرده و ضمن اعلام حمایت از آنها و با اعلام احتمال حضور نظامی فرانسه در منبج، پیشنهاد داده است که حاضر است برای حل مساله اختلاف بین ترکیه و گروه های کردهای سوریه میانجیگری کند.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه آمريكا پرينچك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری‌ها و حملات بین گروه‌های مخالف و نیروهای نظام سوریه ادامه دارد و فضای پرتنشی در شمال غرب سوریه حاکم است. ارتش ترکیه پس از اینکه هیئت «تحریر الشام» از پاسخگویی به درخواست این کشور برای ایجاد نقاط مرزی خودداری کرد، نیروهای کمکی به منطقه اعزام کرد.

منابع سوری گفتند: ارتش ترکیه نیروهای کمکی را به گذرگاه «الغزاویه» اعزام کرد که این گذرگاه، مناطق تحت کنترل هیئت «تحریر الشام» در ادلب را از حومه غربی آن جدا می‌کند. هم‌زمان یک کاروان نظامی متعلق به هیئت تحریرالشام شامل ده‌ها نیروی مسلح با سلاح‌های سنگین از حومه ادلب به سمت گذرگاه مذکور حرکت کرد.

این منابع سوری توضیح دادند که تقویت‌های متقابل پس از آن صورت گرفت که تحریر الشام درخواست طرف ترکیه را رد کرد؛ این درخواست به ایجاد نقاط مرزی تحت نظارت نیروهای «گارد مرزی» ارتش ملی تحت حمایت ترکیه در کنار نیروهای خود ترکیه با هدف محدود کردن عملیات قاچاق انسان به خاک این کشور ارتباط می‌یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا