Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی کشور، گفت: ۱۱ قنات در کشور ثبت جهانی شده که سه مورد از آن ها در استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید از قنات دو طبقه اردستان در گفت و گو با صبح اردستان، اظهار کرد: 120هزار قنات در کشور وجود دارد.

وی افزود: قناتی در زاج وجود دارد که بیش از 82 کیلومتر طول دارد و از زیر شهر عبور می کند و فقط برای شرب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همچنین قناتی در قصبه وجود دارد که مادر چاه آن بیش از 300 متر عمق داشته و از دوره هخامنشی است.

طالبیان با بیان اینکه 11 قنات در کشور ثبت جهانی شده است، تصریح کرد: قنات دو طبقه اردستان یکی از آن ها است و استان اصفهان دارای سه قنات ثبت جهانی است.

وی تاکید کرد: قناتی در فردوس وجود دارد که 15مادر چاه داشته و در زمان بارندگی چشمه ها آن را پر آب می کنند و همه فردوس از آن بهره می برند.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: مردم در دو هزار و 500 سال پیش قنوات را خلق کردند و آب آن ها با هوشمندی به کار رفته در فصول سال کم و زیاد نمی شود.

طالبیان تصریح کرد: حفر چاه های زیاد و پرعمق موجب کم عمق شدن آب قنوات شده و یا بیشتر آن ها خشک شده اند که در حال حاضر تنها 37 هزار قنات فعال و دارای آب است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۴۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عسکری چاوردی  مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص مرمت برخی آسیب‌ها در این محوطه اظهار داشت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ‌ داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

موزه‌ها شنبه تعطیل است

وی بابیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ‌ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است، اظهار کرد: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

 عسکری گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • سامانه بارشی مجدد دوشنبه در اصفهان فعال می‌شود
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری