Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@01:08:20 GMT

صنایع کوچک در انتظار حمایت واقعی برای چرخش چرخ تولید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۴۵۳۳۸

صنایع کوچک در انتظار حمایت واقعی برای چرخش چرخ تولید

باوجود آن که دو سوم همه‌ شغل‌های رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه دنیا توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و از سویی دیگر توسعه این صنایع علاوه بر مردمی‌کردن اقتصاد و عدم نیاز به سرمایه‌های هنگفت، اما متأسفانه طی سالیان متمادی به شدت از توجه و نگاه مسئولان امر، مغفول و بی‌نصیب مانده است، امری که انتظار می‌رود طی سال‌جاری و با توجه به تأکیدات رهبری، در صدر والویت کاری متولیان صنعت کشور قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب، رکود و بیکاری دو مشکل عمده‌ کشور است و این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم‌ها باشد، متوجه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است.


ایشان در ادامه این دیدگاه توصیه کردند: برای حل این دو مشکل باید به صنایع کوچک و متوسط توجه شود و احیای این‌گونه صنایع، از بنیان‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند تا حد زیادی باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

به فرموده رهبر معظم انقلاب، راه مردمی کردن اقتصاد، اولاً تغییر ذهنیت‌های اشتباه درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ثانیاً رفع موانع متعدد مقابل تولد و رشد بنگاه‌ها در ایران است. چراکه «آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرّک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسّط است.

نقش انکارناپذیر صنایع کوچک و متوسط در تحقق شعار سال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به نام‌گذاری سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، گفت: برای تحقق شعار سال، باید خرید و استفاده از کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

سیدمصطفی موسوی افزود: بی‌شک واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، نقش انکارناپذیر در زنجیره تولید دارند و خودکفایی و اشتغال پایدار، با فعالیت مستمر این واحدها امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی کوچک نه‌تنها با هزینه کمتر نسبت به واحدهای بزرگ‌تر ایجاد می‌شوند، بلکه می‌توانند با صادرات کالا، نقش اساسی و مهمی در صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشند.

موسوی تصریح کرد: برای مقابله با اجناس بی‌کیفیت خارجی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال، باید خرید و حمایت از کالای ایرانی به‌عنوان یک فرهنگ، در خانواده‌های ایرانی تبدیل شود.

سهم متقابل تولیدکنندگان و خریداران در تحقق شعار سال
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران به نقش متقابل تولیدکننده و مصرف‌کننده در تحقق شعار سال اشاره و اذعان کرد: تولیدکنندگان از یک‌سو باید محصولات خود را باکیفیت بالاتر به بازار عرضه کنند تا بتوانند رضایت خریداران را برای خرید کالای ایرانی فراهم آورند و از سوی دیگر، اولویت هر ایرانی در خرید و مصرف، کالاهای بومی باشد تا باعث رونق بازار داخلی شود.


حمایت از صنایع کوچک در سال حمایت از تولید ملی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد این واحدها را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند و از این میزان فقط حدود ۶۵ درصد فعال هستند.

صادق نجفی با بیان اینکه شعار امسال باید در اولویت کاری قرار گیرد، افزود: به علت اینکه بخش بزرگی از صنایع ما کوچک است باید نوسازی، بازسازی، استارت آپ‌ها و صنایع کوچک روستایی و شهرک‌های صنعتی و ایجاد مشوق‌هایی در حوزه صادرات صنایع کوچک را در برنامه کاری خود قرار دهیم.‌

نجفی با اشاره به اینکه ۷ درصد از معوقه‌های بانکی متعلق به صنایع کوچک است، گفت: باید شرایط را آماده کنیم که تولید ما بتواند رقابتی در شان مردم و کشورمان باشد.

وی یادآور شد: صندوق‌های ضمانتی و حمایتی مانند صندوق ضمانت صادرات و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری‌های کوچک را حمایت می‌کنیم تا ریسک تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش دهیم.

حرف پایانی...
در پایان یادآور می‌شویم با وجود آنکه دو سوم همه‌ شغل‌های رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه دنیا توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و از سویی دیگر توسعه این صنایع علاوه بر مردمی‌کردن اقتصاد و عدم نیاز به سرمایه‌های هنگفت، اما متأسفانه طی سالیان متمادی به شدت از توجه و نگاه مسئولان امر، مغفول و بی‌نصیب مانده است، امری که انتظار می‌رود طی سال‌جاری و با توجه به تأکیدات رهبری، در صدر اولویت کاری متولیان صنعت کشور قرار گیرد.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه تفکیک میان فعالان اقتصادی واقعی و غیر واقعی با حضورشان در سامانه الکترونیک شناسه یکتا امکانپذیر است، گفت: از فعالان اقتصادی واقعی در راستای تحقق شعار سال حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، مهدی دوستی امروز، ۸ اردیبهشت در جلسه وبیناری با فرمانداران با محوریت حذف مجوزهای کاغذی و جایگزینی مجوز الکترونیکی شناسه یکتا اظهار کرد: در نظام بروکراتیک ارتباطات انسانی و کاغذ منشأ فساد هستند که با حذف آن‌ها و توسعه سامانه‌های الکترونیک گلایه مهم مردم از فساد نیز رفع می شود. 

وی با تأکید بر لزوم شفاف سازی در تمام ابعاد تجاری، مالی و تخصیص یارانه‌های دولتی، افزود: تاکید دارم نباید محدودیت‌ها باعث زیان فعالان واقعی حوزه بازار و اقتصادشود و یکی از موارد ساماندهی شناسایی ایشان از طریق درگاه‌های الکترونیک و شناسه یکتاست.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان اولین استان ایجاد کننده واحد مبارزه با پولشویی در کشور بوده، گفت: سال گذشته با جدیت شفاف‌سازی را آغاز کرده‌ایم در حوزه‌های مختلف، از انتقال پروانه‌های مالیاتی، کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکی مجهول تا باز پس‌گیری چند صد قطعه زمین واگذار شده برای انجام فعالیت اقتصادی که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند و این مسیر را ادامه می‌دهیم. 

دوستی ضمن بررسی آخرین آمار ثبت نام صنوف مختلف در درگاه ملی مجوزها در تمام شهرستان‌های استان، اظهار داشت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تکلیف دارند وقت بگذارند تا جایگزینی پروانه کسب الکترونیک بطور کامل انجام و تا فرصت ۲۵ اردیبهشت ماه همه اصناف شناسه یکتا دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، افزود: باید میان فعالین اقتصادی واقعی و غیر واقعی تفکیک ایجاد شود و حمایت‌ها به‌ویژه در راستای تحقق شعار سال به فعالان واقعی اختصاص داده شود که این مسئله با ثبت نام صنوف در درگاه ملی مجوزها تسریع خواهد شد. 

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعاملات تجاری همدان با حضور در اکسپو افزایش یافت
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد