Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شرایط اقلیمی متفاوت در ایران وجود دارد که موجب شده گیاهان طبی و دارویی در این سرزمین رشد کنند به طوری که منطقه زاگرس که استان لرستان در آن واقع شده، با داشتن رویشگاه‌های گیاهی مرتعی و جنگلی متنوع، دارای انواع مختلف محصولات جنگلی و مرتعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاگرس یک اکوتوم بی نظیر جهانی است، محل تلاقی چند جبهه آب و هوایی متعدد، دریای سیاه و مدیترانه از غرب و اقیانوس هند از شرق و دریای سرخ از جنوب در زاگرس به هم می‌رسند و مجموعه بی نظیر از انواع گیاهان و جانوران را در این ناحیه ایجاد می‌کند. لرستان در قلب زاگرس، مرکزیت این مجموعه نفیس طبیعت است.

گیاهان دارویی لرستان، گنجینه پنهان طبیعت

از آنجا که انسان جزئی از طبیعت است به طور یقین برای هر بیماری، در طبیعت گیاه مداوای آن عرضه شده است. اما آنچه در این بین مهم بوده وجود این گیاهان دارویی در کشور و استان لرستان بوده که در صورت توجه بیشتر می‌توان گستره درخور توجهی آن‌ها را در استان تولید و حتی صادر نیز کرد.

امروزه اغلب شرکت‌های داروسازی معتبر کشور‌های مختلف از گیاهان دارویی برای تهیه انواع دارو استفاده می‌کنند که این، دلیلی برای اثبات اهمیت گیاهان دارویی است.

وجود ۲ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از میان ۸ هزار گونه گیاهی دنیا تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه در رویشگاه‌های بومی استان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این گونه ها، دارویی محسوب می‌شوند. وجود این تنوع از داد‌های طبیعی در تنوع تولیدی استان موثر است.

بازدار افزود: عمده گیاهان دارویی زیر کشت در لرستان را از نوع بابونه، آرتیشو، نعنا، شوید، کاسنی، بادرنجبویه، بیدمشک، گشنیز، زیره، مرزه، رازیانه، کنجد، شاتره، شقایق، خاکشیر، گاوزبان، غاریایتی، شیرین بیان، ختمی، پنج انگشت، خار مریم، شنبلیه، علف هفت بند، مورد، مریم گلی و جعفری است.

خانم احمدی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان، گفت: بعضی از گونه‌ها مانند اَنشک، مرزه خوزستانی (از این گیاه می‌توان در تولید مرغ سالم (بدون آنتی بیوتیک)، پیشگیری از هایپر لپییدمیا و عوارض ناشی از آن استفاده کرد) خاص منطقه لرستان هستند.

وی کیفیت گیاهان دارویی که ماده اولیه زنجیره ارزش فرآوری، تولید دارو تجاری سازی هستند را وابسته به محیط و شرایط جغرافیایی دانست و گفت: تولید دارو‌های گیاهی از این گیاهان در صورتی که با بازاریابی و برندسازی بتواند سهم مناسبی از بازار‌های پر کشش بین المللی را به خود اختصاص دهد، شرایط بی نظیری نسبت به سایر کالا‌های صنعتی شده در بخش رقابت پذیری بین المللی خواهند داشت.

در این بین افرادی هستند که با توجه به ذهن خلاق این این موهبت‌های خدادادی استفاده وبرای خودودیگران اشتغال زایی می‌کنند.

آقای جهانگیر مدیر عامل شرکت دارو سازی بهداشتی در خصوص کار خود خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گفت: عاشق کارم هستم و در راهی که پیش رو دارد مصمم هستم برای پیروزی و رسیدن به اهداف بلند مدتی که در ذهن دارم.

فرآوری گیاهان دارویی برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی

وی معتقد است ترک میدان مسابقه آسان ترین، ولی بدترین راه است و برنده واقعی در زندگی کسی است که برای رسیدن به اهدافش اراده داشته باشد از هیچ تلاشی فروگذار نباشد.

وی گفت: شرکت ما شرکتی دانش بنیان است وفعالیتمون روی گیاهان دارویی است و در رابطه با مراقبت از پوست ومو وبهداشت دهان ودندان محصولاتی تولید می‌کنیم.

مونا جهانگیر قائم مقام شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: ماده موثره همه محصولات ما گیاهانی هستند که غالبا در استان خودمان هستند و این گیاهان دارویی توسط همین شرکت کشت وبه مرحله فرآوری می‌رسند.

وی افزود: ما خودمان مزرعه کشاورزی داریم که بسیاری از گیاهانی که مورد نیازمان هست رو کشت می‌کنیم ودر درنهایت برداشت می‌کنیم.

سلطانی کارشناس آزمایشگاه وعضو تحقیق وتوسعه این کارخانه گفت: گیاهانی که مد نظر هستند وبرای پوست مفید هستند را شناسایی می‌کنیم وعصاره‌های آن‌ها گرفته می‌شود وبعدبا استفاده از این عصاره‌ها محصولاتی که مناسب برای پوست وموهستند راتهیه می‌کنیم و وارد بازار می‌کنیم.

تولید کننده اولین برندهای گیاهی بهداشتی،آرایشی در کشور

مونا جهانگیر قائم مقام شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: اولین تولید کننده خمیر دندان گیاهی در کشور هستیم به دلیل استفاده از عصاره بره بوم واولین تولید کننده ژل کتیرا هستیم در کشورواولین تولید کننده شامپوضدریزش مو هستیم که عصاره سبوس برنج را درآن استفاده کردیم.

صادرات محصولات تولیدی به کشور‌های دیگر

جهانگیر مدیر عامل شرکت دارو سازی بهداشتی گفت: محصولات این شرکت دانش بنیان نه تنها به سراسر کشور بلکه به کشور‌های دیگر هم صادر می‌شود.

وی افزود: صادرات ما به کشور‌های انگلستان، کانادا، کره جنوبی، ارمنستان، گرجستان، افغانستان وعراق است.

لزوم حمایت از کارفرینان در سال حمایت ازکالای ایرانی

استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از این منابع طبیعی و خدادادی که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است، می‌تواند ضمن تامین بخشی از نیاز‌های عمده بهداشتی و درمانی جامعه، از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری کند.

بنابراین با اتخاذ سیاست‌ها و راهکار‌های مناسب و مبتنی بر یک شناخت واقع گرایانه از وضعیت موجود این منابع و کاربرد روش‌های علمی و صحیح در تمام ابعاد اعم از کاشت، داشت، برداشت و بهره برداری صنعتی و اقتصادی آن، چه از طبیعت و چه به صورت کشت مکانیزه، می‌توان به درکی واقعی و اصولی در خصوص نقش و بازدهی گیاهان دارویی در لرستان رسید و علاوه بر حفظ و حراست از این سرمایه‌های ملی، به شکوفایی و توسعه پایدار جامعه نیز دست یافت.

خلاصه اینکه تنوع اقلیمی، کوهستانی و دارا بودن شرایط خاص رویش گیاه در لرستان می‌تواند این استان را به قطب تولید گیاه دارویی تبدیل کند و زمینه اشتغال خیل عظیم فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را فراهم کند.

با حمایت از این سرمایه گذاران وکارآفرینان می‌توان در سالی که به حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است سهم قابل توجهی در پیشرفت کشور داشت.

گزارش ازمهدیه فکوری

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشتغال اخباراقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی بر لزوم استفاده از همه ظرفیت های جهاددانشگاهی و نیز سایر دستگاه‌ها برای توسعه اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد و گفت: لازمه این مهم استفاده از نیروی توانمند جهاددانشگاهی در سراسر کشور و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور است.

به گزارش ایسنا، محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در آستانه سال ۱۴۰۳ گفت: ایجاد بستر و  ایجاد سازوکارهای تقویت و توسعه مشارکت کارشناسان، مدیران و تمامی اعضای توانمند و علاقه مند در حوزه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی برای ما بسیار حائز اهمیت است و مطمئن هستیم این مهم با استفاده از نیروی توانمند و شبکه قوی و خوب جهاددانشگاهی در سراسر کشور میسر است.

وی بر تعامل و همکاری واحد های جهاددانشگاهی و مدیران ستاد و صف این نهاد در حوزه آموزش، مهارت و اشتغال تاکید کرد و گفت: همه زیرساخت ها، کارگروه ها و نشست ها و نیز شوراهای مختلف برای توسعه مهارت و آمورش های منجر به اشتغال باید در جهاددانشگاهی فعال تر شود؛ چرا که یکی از عوامل موفقیت آموزش های جهاددانشگاهی نیز آموزش های منجر به شغل است که در طول سال ها در این نهاد وجود داشته و دارد.

غفوریان تصریح کرد: ماهیت آموزش های جهاددانشگاهی این است که منجر به شغل شود و یکی از عوامل استقبال از آموزش های جهاددانشگاهی در طول سال های گذشته این همین توجه به آموزش های مهارت محور و شغلی است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی بر همکاری های خوب حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی با دستگاه های مختلف اشاره کرد و گفت: این همکاری ها با بدنه دولت و دستگاه های مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ...، تجارب خوبی را برای جهاددانشگاهی رقم زده است و باید تلاش کنیم در حوزه آموزش، اشتغال  و مهارت و کارآفرینی به مرجعیت برسیم تا دستگاه های مختلف بخش دولتی و خصوصی به جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

وی بر همکاری جهاددانشگاهی با نهادها و سازمان های غیر دولتی اشاره و تصریح کرد: ظرفیت های خوبی در نهادها و دستگاه های غیر دولتی در حوزه اشتغال و کارآفرینی وجود دارد و می توان از این ظرفیت ها مثل کمیته امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان امام ره، شهرداری ها و ... برای توسعه اهداف مورد نظر در حوزه اشتغال و کارآفرینی استفاده کرد که تلاش می کنیم این ظرفیت ها از طریق اداره کل کارآفرینی و اشتغال این نهاد دنبال شود.

غفوریان با تصریح اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد توسعه ای است گفت: این نهاد توسعه ای در حوزه اشتغال ظرفیت های خوبی دارد که باید بتوانیم به خوبی استفاده کنیم؛ یکی از این ظرفیت های خوب "رسانه بازارکار "شامل پایگاه خبری و هفته نامه بازار کار است که می تواند به عنوان یکی از باسابقه ترین رسانه های فعال در کشور در خدمت توسعه آموزش، اشتغال و کارآفرینی باشد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با تصریح اینکه بازارکار با حدود ۲۴ سال سابقه فعالیت یک برند و سرمایه خوب برای جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است تصریح کرد:  بازارکار جهاددانشگاهی می تواند به محل رجوع سیاستگذاران، صاحب نظران، کارشناسان و تصمیم گیران تبدیل شود. 

وی با اشاره به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی ساختاری است که بر مبنای رابطه دینی و تقوا ایجاد شده است، گفت: این نهاد در مقام مقایسه با بقیه نهادها همواره منشا خیر و برکت بوده است و موضوع اشتغال نیز بر همین مبنا دنبال شده است‌. جهاددانشگاهی علی رغم همه امکانات کم توانسته به نسبت خدمترسانی خوبی انجام دهد. ما نیز خوشحالیم که توفیق خدمت به مردم را داشته ایم.  

غفوریان در ادامه گفت: تغییر و تحول بخشی از طبیعت هر سیستمی است و من نیز تلاش میکنم تا بتوانم وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهم و از زحمات دیگر همکاران نیز تشکر میکنم. چیزی که مبناست این است که مسئولیت‌ها به درستی انجام شوند. در جهاد تلاطم‌ها تغییری در روحیه نیروها ایجاد نمی کند. امیدواریم از این به بعد نیز همکاری خوبی بین بخش‌های مختلف جهاد و شبکه‌ای که ایجاد شده است برقرار شود تا کارها بهتر و بیشتر پیش بروند. 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی ، فراهم شدن ساز وکارهای تقویت و توسعه مشارکت کارشناسان، مدیران و تمامی اعضای توانمند و علاقه مند در حوزه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی به منظور گردآوری، ساماندهی، پرورش و اجرایی سازی ایده‌ها و نظرات؛ تعمیق، مشارکت و هم افزایی با ادارات کل ستادی و واحدهای سازمانی در جهت تقویت ویژگی‌های کارآفرینانه در آموزش‌های مهارتی و کوتاه مدت تخصصی را از رویکرد های جدید این معاونت در حوزه اشتغال عنوان کرد که باید توسط اداره کل کارآفرینی و اشتغال این نهاد دنبال شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • برداشت گیاه دارویی زیره سبز از مزارع استان بوشهر آغاز شد
  • کاشت بذر گیاهان مرتعی در راور
  • لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند
  • افتتاح ۲ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سدید کرمان
  • کشت گیاه دارویی «زیره » در استان بوشهر تقویت می‌شود