Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@09:33:01 GMT

قوچ افشاری ثمره طرح نوین علمی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۹۴۷۴۸۵

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛یکی از نمودهای مشخص پژوهش‌های نوین، بحث چندقلوزایی گوسفند افشار است که کمک مستقیمی به جامعه دامداری محسوب می‌شود و زمینه را برای و دیده شدن در صنعت دامداری فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه زنجان می گوید: گوسفند افشاری ثمره یکی از پژوهش‌های کاربردی است که از سال‌ها پیش در دانشگاه زنجان با اعضای هیئت علمی گروه علوم دامی آغاز شده است و نتایج قابل عرضه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجفیان با بیان اینکه درواقع چندقلوزایی از نمودهای بارز اقتصاد دانش بنیان است، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد امروز رقابتی است، فقط در صورتی که بر پایه علم و دانش استوار شود، می‌تواند قدرت رقابت خود را حفظ کند وگرنه محکوم به شست است.

 وی با اشاره به اینکه محققان پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشار سال‌ها زحمت کشیده‌اند و چنین تلاشی، نوعی مجاهده علمی است و قطعاً ارزش آن از جهاد پایین‌تر نخواهد بود، گفت: در حال حاضر نیز بیش از 7هزار رأس از این نوع گوسفند اصلاح شده و در سطح دامداری‌ها انتشار یافته است و اگر حمایت‌های کافی صورت بگیرد، در عرض 10 سال می‌توان همه نژادهای مستعد در سطح کشور را اصلاح کرد.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: اگر حمایت‌ها کافی باشد و واردات بی رویه که از آسیب‌های کشور است این نهال نوپا را از بین نبرد، می‌توان خروجی این پروژه را به تولید انبوه رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می گوید: پروژه گوسفند افشاری از سال 85 آغاز به‌کار کرده و تاکنون زحمات زیادی برای به سرانجام رسیدن آن کشیده شده است.

به گفته رستم خانی بیش از 60 طرح تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری برای پیشبرد پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشار به‌کار گرفته‌شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری، استراتژی چند صفتی دنبال می‌شد و روی توان شیرواری این گوسفند کارشده است تا بتواند حداقل سه رأس بره خود را شیر بدهد.

وی افزود: سرعت رشد این گوسفند 30 درصد نسبت به نژاد بومی بهبودیافته و دوسوم از حجم دنبه گوسفندان اصلاح‌شده نیز کاسته شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر نیز جمعیت گوسفند افشار استان 650 هزار رأس است که در شهرستان‌های ماه‌نشان، زنجان، خدابنده و ایجرود پراکنده هستند.

رستم خانی گفت: بیش از 10 هزار رأس تحت پوشش برنامه‌های اصلاح نژاد گوسفند افشار قرار دارد و تعدادی دام محدود اصلاح‌شده وجود دارد و برای اینکه بتوان آنها را باسرعت‌بالا تکثیر کرد و در اختیار دامداران قرارداد، ۷۰ گله به‌عنوان گله‌های پیش رو و تکثیرکننده این دام ساماندهی شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب تبدیل غذایی گوسفند اصلاح‌شده افشار خبر داد و افزود: در حال حاضر در همه شهرستان‌ها، نمونه‌ای از گله‌ها راداریم و این دام در اختیار دامداران ۱۹ استان دیگر قرار گرفته است.

گوسفند افشاری یکی از نژادهای گوسفندی است که با کمک علم امکان چند قلو زایی در آنها وجود دارد و این امر محقق شده است.

علیپور دامدار نمونه استان زنجان هم گفت: نژاد‌های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در این استان را ندارند، زیرا توان تولیدی این نژاد اصلاح شده در زنجان بیشتر از گوسفندان خارجی وارداتی است.

میزان و کیفیت بالای شیر پرچرب، سازگاری با اقلیم سرد، مقاومت در برابر امراض انگلی داخلی و خارجی، قدرت زیاد راهپیمایی و کوهپیمایی از ویژگی های گوسفند نژاد افشاری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۷۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه ۱۷۰ تن گوشت مرغ در یزد

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، شاه حسینی خبر داد: گوشت منجمد گاو، گوساله و گوسفند و گوشت گرم گوسفند به اندازه مورد نیاز مردم استان تامین شده و قیمت مصوب آن ۵۵۰ هزار تومان است و قیمت گوشت وارداتی کمتر است.

در مورد گوشت مرغ هم مازاد داریم که به استان‌های دیگر می‌فرستیم. مصرف روزانه استان بین ۵۰ تا ۸۰ تن است در حالی که تولید روزانه آن ۱۷۰ تن بوده و بیش از ۱۰۰ تن ذخیره گوشت سفید در استان داریم.

۲۲۰ تن شکر خانوار به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تامین کردیم و همچنین هزار تن شکر در اختیار صنف صنعتی و صنف شیرینی‌ساز برای تولید زولبیا قرار گرفته است و بخشی را هم در اختیار کارخانجات قند و نبات گذاشتیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1224729 برچسب‌ها گوشت سفید قیمت گوشت قیمت مرغ

دیگر خبرها

  • ادعای معاون احمدی نژاد درباره سهم اصلاح طلبان از مجلس دوازدهم
  • (ویدیو) طرز تهیه واویشکای گوشت گوسفند و گوجه توسط آشپز مشهور افغانی
  • کشف ۲ میلیارد تومانی اسباب بازی چینی
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری دو راهبرد اساسی در نجات دریاچه ارومیه
  • تولید روزانه ۱۷۰ تن گوشت مرغ در یزد
  • سخت‌گیری خدا برای حق‌الناس
  • پیوند اشک و لبخند ثمره جشن گلریزان سنندج
  • فیلم| آوازخوانی احساسی بهرام افشاری
  • کشف ۳۵ میلیارد ریال دخانیات قاچاق در جنوب تهران