Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@07:48:39 GMT

گوسفند سنجابی کرمانشاه از برترین نژاد‌های دامی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۴۸۱۷۵

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، استان کرمانشاه به علت موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از مناطق مستعد دامپروری ایران است. وجود مراتع نسبتاً خوب سبب رشد و توسعه دامداری به ویژه نزد عشایر این استان شده است. بر اساس آمار‌های موجود جمعیت دام استان معادل ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است که در این میان گوسفند و بره به تعداد ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار رأس بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود منابع آب و خاک مستعد، شرایط خاص اقلیمی استان برای توسعه دامداری، دانش بومی و فارغ التحصیلان جویای کار در رشته‌های دامپروری و دامپزشکی، ظرفیت بالای کارخانه‌های خوراک دام استان و امکان صادرات به کشور‌های همسایه از جمله مزایای استان کرمانشاه در زمینه توسعه دامپروری در کشور است.
در حال حاضر ۴۸ درصد از جمعیت دامی استان کرمانشاه در سامانه روستایی و ۵۲ درصد آن در سامانه عشایری پرورش داده میشوند. همچنین ۳۵ درصد از سهم صادرات دام سبک به خارج از کشور مربوط به این استان و منحصر به گوسفند نژاد سنجابی می‌باشد.
گوسفند سنجابی که نام آن از ایل سنجابی (یکی از ایلات استان کرمانشاه) گرفته شده است، بیش از ۵۰ در صد جمیعت گوسفند استان را در بر میگیرد. این نژاد بعد از گوسفند بلوچی دارای بیشترین جمعیت در بین گوسفندان ایران بوده و در اکثر نقاط استان شامل اسلام آباد غرب، گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین پراکنده است.
گوسفند سنجابی نژادی دنبه دار با جثه‌ای بزرگ و دست و پایی بلند است. صورت آن قهوه‌ای تا قهوه‌ای کمرنگ و بدن آن پشمی بلند، نسبتا سفید و ضخیم پوشیده شده است. از لحاظ تولید جزء گوسفندان گوشتی و گوشتی- پشمی بوده، دارای تولید شیر مناسب، مقاوم نسبت به شرایط محیطی و سرعت رشد و کیفیت پشم مناسبی دارد.
گوسفند سنجابی جزء برترین نژاد‌های ایران است که اصلاح این نژاد یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
وضعیت سامانه‌های پرورش گوسفند در استان کرمانشاه
در حال حاضر در ارتباط با پرورش گوسفند سه سامانه روستایی، عشایری و به تعداد معدودی متراکم در کشور ایران به ویژه در استان کرمانشاه رایج است.
در این بین «ایستگاه علوم دامی مهرگان» به عنوان کانون اصلی تحقیق و توسعه نژاد سنجابی از سال ۱۳۵۲ توسط سازمان خوار و بار جهانی (FAO) به عنوان کانون خالص سازی و ذخیره ژنتیکی نژاد سنجابی در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار واقع در کیلومتر ۲۳ جاده کرمانشاه- کامیاران تأسیس شد. این مجموعه شامل سالن‌های پرورش گوسفند و تأسیسات مرتبط شامل، کشتارگاه دام، سالن تجزیه لاشه، سیلو، حمام کنه و... است.
این ایستگاه در حال حاضر دارای ۱۸ رأس قوچ، ۱۱۳ رأس میش، ۱۶ رأس نر یکساله و ۲۶ رأس ماده یکساله است. با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، هدف اصلی اجرای این برنامه، تبدیل ایستگاه مهرگان به کانون اصلی تحقیق و توسعه دام سبد در منطقه غرب کشور و هدف کمی آن، توسعه گله ایستگاه به هزار راس گوسفند مولد اعم از خالص سنجابی و ترکیبات نژادی با سایر نژاد‌های داخلی و خارجی طی ۱۰ سال اجرای برنامه خواهد بود. همچنین تبادل مواد ژنتیکی برتر بین ایستگاه و گله‌های مردمی در تمام سال‌های اجرای برنامه وجود خواهد داشت.
در بین گوسفندان این نژاد سه تیپ غالب دیده می‌شود:
الف.) تیپ زردی: در این تیپ از گوسفند سنجابی سر و صورت از محل خط وصل کننده دو چشم به پایین یکدست قهوه‌ای است.
ب.) تیپ کلول: در این تیپ از گوسفند سنجابی، مانند تیپ کژل نوار سفید دارد ولی به صورت کامل تا روی بینی و پوزه ادامه ندارد.
ج.) تیپ کژل: در این تیپ از گوسفند سنجابی نوار سفیدی از محل پیشانی تا روی بینی و پوزه گوسفند کشیده شده که در بعضی موارد این نوار سفید تا زیر پوزه نیز امتداد یافته است.
کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با انجام همزمانی فعلی خارج از فصل امکان دو قلو زایی آن هم ۲ بار زایمان در سال را برای گوسفندان فراهم می‌کنند.
در حال حاضر دامداران و گله داران استان کرمانشاه از این طرح استقبال کرده و با دریافت تسهیلات کم بهره از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان واحد‌های دامی خود را از سنتی به صنعتی تبدیل کرده اند.
تیمور صفایی یکی از گوسفندداران نمونه کشوری در سال ۹۵ است که حالا توانسته با دریافت ۲۳۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره از ۳۰۰ راس میش مولد، ۴۵۰ راس بره بگیرد.
واحد تحقیقاتی ایستگاه مهرگان تاکنون پروژه‌های فراوانی را در زمینه توسعه گوسفند نژاد سنجابی با هدف افزایش تولید گوشت، پشم و دو قلوزایی انجام داده است.
سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با کمک کارشناسان آموزش‌های لازم را برای اصلاح نژاد گوسفند سنجابی به دامداران ارائه میدهد تا تولید و دوقلو زایی را در گله بالا ببرند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دریافت فیلم *گزارشگر:پریسا پانیاز

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۴۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

عبدالعلی جلیلیان رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سهمیه امسال استان کرمانشاه برای اجرای طرح زراعت چوب را کاشت نهال در سطح ۱۲۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان اعلام کرد و گفت : سال گذشته طرح زراعت چوب در سطح ۸۰۰ هکتار در استان اجرا شد.

 جلیلیان با بیان اینکه امسال برای اجرای طرح زراعت چوب در استان به حدود ۱.۵ میلیون اصله نهال احتیاج داریم، گفت: بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال سردسیری و بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال گرمسیری در استان در راستای اجرای این طرح تولید شده است.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: طرح زراعت چوب در مناطق سردسیری استان با غرس گونه «صنوبر» در شهرستان‌های سنقروکلیایی، صحنه، کنگاور، هرسین، کرمانشاه، دالاهو، اسلام آبادغرب ... و در مناطق گرمسیری با غرس نهال «اکالیپتوس» انجام خواهد شد.

 جلیلیان اشاره‌ای هم به وضعیت کلی مزارع تولید چوب استان داشت و گفت: هم اکنون ۸۰۰ هکتار توده سرپای قابل استحصال در مناطق سردسیری استان داریم که قابلیت برداشت چوب دارند.

 وی افزود: توده‌های سرپای قابل استحصال مربوط به اجرای طرح زراعت چوب عمدتا در شهرستان‌های سنقروکلیایی، صحنه، هرسین و کرمانشاه قابلیت برداشت دارند.

 جلیلیان یادآور شد: در حال حاضر در مزارع تولید چوب مناطق گرمسیری استان توده قابل استحصال نداریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ امشب
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • از قهرمانان ایران در شبکه ورزش رونمایی می شود
  • کارایی‌های عجیب کارت ملی در ایران؛ از خرید خودرو تا گوسفند!
  • برگزاری آیین جشنواره قهرمان ایران
  • رونمایی از «قهرمان ایران» در شبکه ورزش