Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@00:06:16 GMT

پوکی استخوان سلامت ایرانی ها را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۰۲۲۵

پوکی استخوان سلامت ایرانی ها را تهدید می کند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانی ها با کمبود ویتامین D مواجه هستند، گفت: باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به مردم رساند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه گروه لبنیات در هرم غذایی، مهمترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن به شمار می رود، گفت: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد، ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن، پوکی استخوان بسیار محتمل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پوکی استخوان به مرور زمان، منجر به شکستگی های خودبه خودی استخوان می شود، در خصوص ویتامین ها و موادمغذی موجود در لبنیات افزود: این گروه دارای کلسیم ، فسفر، پروتئین، ویتامینB۲، ویتامینB۱۲ ، ویتامین A و سایر مواد معذی است، مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهم ترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است، همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه هر فردی روزانه باید ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کند، خاطرنشان کرد: در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده های آن مثل ماست، پنیر، کشک و بستنی قرار می گیرند و خامه، کره و سرشیر جزو گروه لبنیات نیست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص میزان مصرف گروه شیر و لبنیات تصریح کرد: یک واحد از گروه لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست کمتر از ۲.۵  درصد چربی، یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر (معادل یک و نیم قوطی کبریت پنیر)، یا یک چهارم لیوان کشک، یا ۲ لیوان دوغ، یا یک ونیم لیوان بستنی است.

وی با تاکید براینکه به منظور جلوگیری از ابتلا به چربی خون، فشارخون، گرفتگی عروق، چاقی و بیماری های قلبی عروقی باید از لبنیات کم چرب استفاده شود، افزود: باتوجه به اهمیت تامین کلسیم، فسفر و پروتئین برحسب اینکه کدامیک از این موادغذایی در محل زندگی بیشتر یافت می شوند، افراد بزرگسال سالم روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه باید مصرف کنند، مثلا اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یک ونیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود، در واقع ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و یا اگر دو لیوان ماست و یک ونیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود، در این صورت ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است.

عبداللهی با بیان اینکه توصیه می شود از شیرهای پاستوریزه شده دو و نیم درصد چربی و یا کمتراستفاده شود، گفت: در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه باید شیر تازه را مدت ۱۰ دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کرد.

وی با تاکید براینکه  از مصرف پنیر تازه باید پرهیز شود مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد، اظهارداشت: هنگام استفاده از کشک باید دقت شود کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد، کشک مایع قبل از مصرف باید به مدت ۵ دقیقه جوشانده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید از بستنی هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده اند، استفاده شود، گفت: باید توجه داشت که مصرف زیاد بستنی به دلیل کالری بالای آن می تواند منجر به اضافه وزن وچاقی شود.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند، بسیار مهم است، گفت: علاوه برآن در سن بلوغ و در دوران بارداری برای رشد جنین، مصرف شیر و لبنیات بیش از مقدار توصیه شده، ضروری است.

وی در خصوص باورهایی که در خصوص شیرهای فرا دما که ماندگاری طولانی دارند، وجود دارد، گفت: برخلاف باور مردم، شیرهای استریلیزه یا فرا دما که مدت ماندگاری آنها بیش از شیرهای معمولی است، مواد نگهدارنده  ندارد، بلکه این شیرها به دلیل اینکه در درجه حرارت بالا و در محیط خلا بسته بندی می شود، مدت ماندگاری بیشتری دارد، بنابراین چنانچه بسته بندی آن باز شود، باید سریعا مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص غنی سازی شیر با ویتامین D گفت: با توجه به کمبود ویتامین D در ایرانیان، باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به بدن آنها رساند و در حال حاضر شیر و ماست غنی شده در بازار موجود است، بنابراین توصیه می شود، برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن، از شیر و ماست غنی شده استفاده شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران بارداری پوکی استخوان شیر لبنیات وزارت بهداشت ویتامین D ماست ایرانی کلسیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۰۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «جیمز مک دیویت»، پروفسور طب فیزیکی و توانبخشی و رئیس امور بالینی کالج پزشکی بیلور، گفت: «پیاده روی چیزی است که به راحتی می‌توانید آن را در سبک زندگی خود بگنجانید.»

مک دیویت افزود: «مشخص شده است که پیاده روی سلامت قلب را بهبود می بخشد و به سلامت روان کمک می‌کند. حتی می‌تواند با سفت کردن استخوان‌ها از پوکی استخوان جلوگیری کند.»

پیاده‌روی همچنین به عنوان یک نقطه ورود فوق‌العاده برای افرادی که به دنبال بهبود فعالیت بدنی هستند، عمل می‌کند، زیرا در مقایسه با دویدن، ساییدگی و پارگی کمتری روی مفاصل دارد.

مک دیویت گفت: «حتی برای افرادی که مشکلات سلامتی دارند که حرکت را مختل می‌کند، پیاده روی یک گزینه ورزشی خوب است.»

با این حال، افرادی که مشکلات حرکتی شدید دارند، باید از تردمیل و سایر ماشین‌های هوازی خودکار اجتناب کنند، زیرا خطر آسیب بیشتر با آن دستگاه‌ها وجود دارد.

مک دیویت گفت: «افرادی که کم تحرک بوده اند باید با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی مداوم در روز شروع کنند و سپس به تدریج این زمان را افزایش دهند.»

مک دیوایت توصیه می‌کند که با شدت کم برای مدت زمان طولانی پیاده روی کنید تا بیشترین استفاده را از پیاده روی داشته باشید، نه اینکه سعی در برقراری قدرت داشته باشید.

کد خبر 6081572

دیگر خبرها

  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • این افراد ریواس نخورند