Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوکوهه اندیمشک یکی از مهم ترین آثار فرهنگی کشور بوده و این یادمان دفاع مقدس افتخار اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس است. ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴ استانها خوزستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اندیمشک، در فاصله 7 کیلومتری شمال شهر اندیمشک و 160 کیلومتری شهر اهواز نامی آشنا می‌درخشد که در هشت سال دفاع مقدس، پشتیبان جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود  و شهید آوینی در وصف آن گفت: دوکوهه آیا دوست داری که پادگان یاران مهدی(عج) نیز باشی؟ پس منتظر باش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پادگان از شرق به جاده خرم‌آباد ــ اندیمشک و از شمال و از غرب به رودخانه فصلی بالا رود منتهی می‌شود، بخش جنوبی آن توسط فنس‌ها و عوارض مصنوعی محدود شده است.

مساحت این پادگان با حواشی آن، 15 کیلومترمربع بوده که وسعت بخش اصلی آن، کم‌تر از 5 کیلومترمربع است و بخش اصلی پادگان، شامل ساختمان‌های گردان‌ها، ساختمان‌های اداری، دژبانی و انبار و ادوات و هم چنین زمین صبح گاه است.

دوکوهه یکی از مراکز نظامی مهم کشور در هشت سال دفاع مقدس

دوکوهه امروز حالتی دو بخشی پیدا کرده که با فنس و دیوار از هم جداشده‌اند و بخش شرقی آن در اختیار لشگر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) قرار دارد،این بخش محل  بازدیدکاروان‌های راهیان نور سرتاسرکشور است.

این پادگان قبل از انقلاب دوکوهه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پادگان‌های ارتش در اختیار یکی از تیپ‌های لشکر 92 زرهی ارتش بود و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در شهریور سال 1359 هم زمان با شروع حمله کرکس‌های صدام در شهریورماه 1359 به عنوان یکی از مراکز مهم نظامی کشور مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن و هم زمان با عملیات فتح المبین دوکوهه به عنوان پشتیبان رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس به چرخه دفاع و ایثار وارد عمل شد و به محل استقرار تیپ‌های هفت ولی عصر(عج)، تیپ 14 امام حسین(ع)، تیپ تازه تأسیس محمد رسول الله(ص) و بعد تیپ 17 قم و تیپ هشت نجف اشرف تبدیل گردید. 

نخستین اعزام رزمندگان اسلام از پادگان دوکوهه در اسفندماه 1360 به دنبال حمله ارتش عراق به چزابه از دوکوهه صورت گرفت و پس از آن شهدای والای مقامی از جمله حاج احمد متوسلیان، حاج ابراهیم همت، رضا چراغی، عباس کریمی، رضا دستواره، مهدی زین‌الدین، حاج حسین خرازی، حاج احمد کاظمی میهمان میعادگاه جاودان هشت سال دفاع مقدس شدند.

دوکوهه مرکز اعزام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

جواد خصالی با بیان این که ما در پادگان دوکوهه بعضی مواقع به عنوان لشگر پیشرو و برخی اوقات به عنوان لشگر پشتیبانی به مناطق عملیاتی اعزام می‌شدیم گفت: زمانی که نیروها از مناطق خود برای عملیات‌ها اعزام می‌شدند، در پادگان دوکوهه تقسیم و وارد گردان‌ها می‌شدند.

وی افزود: افرادی هم که در کارهای تخصصی صاحب مهارت و تجربه بودند نیز در گردان‌های مخصوص به مهارت خود مشغول می‌شدند و آمادگی لازم برای انجام عملیات را پیدا می‌کردند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: هنگامی که موعد اعزام نیروها به منطقه فرا می‌رسید، رزمندگان را از مناطق مختلف به ویژه تهران، با قطار به این پادگان منتقل می‌شدند.

وی بیان کرد: قطاری که حامل رزمندگان بود دیگر در اندیمشک توقف نمی‌کرد و جلوی درب پادگان، زیر پل توقف می‌کرد و بچه‌ها از قطار برای ورود به پادگان پیاده می‌شدند.

خصالی ادامه داد: در این مدت که ارتش عراق از این موضوع با خبر شده و مطلع شد که رزمندگان در این مکان از قطار پیاده می‌شوند، این مسیر را بمب باران می‌کرد ایستگاه حسینی، پل تله زنگ و حتی اندیمشک از جمله مناطقی بودند که توسط ارتش عراق برای جلوگیری از رسیدن رزمندگان به پادگان دوکوهه بمب باران شدند.

دوکوهه افتخار اندیمشک است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک عنوان کرد: شهرستان اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس و برای دفاع از آرمان‌های امام راحل و راه ولایت ایستادگی ماندگار کرده است.

امام جمعه اندیمشک افزود: پادگان دوکوهه یکی از مهم‌ترین افتخارات اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس است و دوکوهه در دوران شکوه ایثار و افتخار سدی بزرگ در برابر دشمنان اسلام و انقلاب بود.

فریدون حسنوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک دوکوهه را میعادگاه عشق و ایثار دانست و گفت: ما هر چه داریم از رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس داریم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی پاسداشت شهدا را یک وظیفه مهم شرعی دانست و عنوان کرد: مردم اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس درخشیدند و حال ما باید قدر دان این مردم باشیم.

پیمان جهانگیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک بیان کرد: با توجه به این که هر سال و در تعطیلات سال نو مردم سرتاسر ایران برای بازدید از مناطق عملیاتی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان وارد اندیمشک می‌شوند امسال نیز تمهیدات ویژه‌ای برای پذیرایی و اسکان زائران سرزمین نور و مسافران نوروز یپیش بینی و مهیا شده است.

فرماندار اندیمشک ادامه داد: پادگان دوکوهه یکی از آثار فرهنگی و یادمان‌های دفاع مقدس شهرستان اندیمشک بوده که در هشت سال دفاع مقدس نقش و جایگاه والایی داشته است و به همین جهت باید از تمام ظرفیت‌ها برای معرفی آن استفاده کنیم.

گزارش از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/

R41468/P1361/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی هویت شهید دفاع مقدس

سرهنگ رستمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه زرقان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: شهید سید علاءالدین اسدپور متولد سال ۱۳۴۹ بود که بیست و سوم خرداد سال ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه و در عملیات بیت المقدس ۷ به شهادت رسید.
سرهنگ رستمی افزود: پیکر این شهید والامقام همراه با پلاک هم اکنون در معراج شهدای تهران است و شنبه ۱۵ اردیبهشت و هم زمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان مردم شهرستان زرقان تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد