Web Analytics Made Easy - Statcounter

برداشت قارچ دنبلان که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود از ارتفاعات و کوههای اصلاندوز آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ارس تبار،قارچ دنبلان ( از ریشه فعل ترکی دونبالان به معنی برآمده و متورم) نوعی قارچ خوراکی گران‎قیمت و کمیاب است و تأثیر چشم‎گیری در کاهش قند خون دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندازه این قارچ از یک فندق تا یک پرتغال بوده و شکلی شبیه سیب‎زمینی دارد.در سال های پر باران و فصل پاییز و نیز از اول اسفند تا نیمه اول فروردین در مراتع منطقه مغان بخصوص در کوههای اطراف اصلاندوز رشد می کند.

افراد آشنا و مطلعی در منطقه اصلاندوز وجود دارند که روزانه بین 5 تا 10 کیلوگرم دنبلان بخصوص در ارتفاعات و کوههای اطراف روستاها و قشلاقات جمع‎آوری می‎کنند و به قیمت 20 هزار تا 40 هزار تومان می فروشند.

 

قیمت این نوع قارچ در ایران متغیر بوده و در خارج از کشور نیز خریداران بسیار خوبی دارند؛ در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس هر کیلو 100 تا 200 دلار به فروش می‎رسد.

قارچ های دنبلان معمولاً دسته دسته در عمق 10سانتیمتری در خاک کوههای اطراف اصلاندوز می رویند و به حالت طبیعی در بسیاری از زمین های معتدل دیده می شوند.

با توجه به آغاز بارندگی‎های بهاره و مساعد شدن شرایط رشد این قارچ جمع‎آوری، خرید و فروش و مصرف این قارچ‎ها در رویشگاه‎های قارچ دنبلان در کشور از رونق خاصی برخوردار شده است.

بخشی از خواص دارویی و پزشکی قارچ دنبلان براساس مستندات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی و برخی دیگر در میان مردم مناطق مختلف و براساس تجربیات شخصی و در طول سال‎های متمادی به اثبات رسیده است.تغذیه از آن در فصل بهار را برای جلوگیری از انواع بیماری‎ها در طول سال مؤثر می‎دانند.

در ایران در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور نیز از قارچ به عنوان غذایی مقوی و دارویی در درمان بیماری‎های چشمی یاد می‎شودبسیاری مصرف قارچ را در درمان عوارض پیری مؤثر دانسته و آن را به عنوان عامل جوانی می‎شناسند.

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون تأثیرات آنتی بیوتیکی قارچ در برابر میکروب‎ها و عوامل بیماری‎زا، تأثیر آنتی اکسیدانی در برابر انواع عوامل سرطان‎زا و محافظت از کبد در برابر بیماری‎های کبدی به اثبات رسیده است.

 

 قارچ دنبلان به رنگ‎های سفید، سیاه، قرمز تیره، خاکستری و بنفش دیده می‎شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است.از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین‎های زیادی است استفاده از انواع قارچ‎ها به ویژه دنبل به عنوان یک غذای سالم روبه افزایش است و هرساله متقاضیان بیشتری پیدا می‎کند.

این محصول که به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک در طبیعت یافت می شود و در کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان فراوانی دارد،امسال به جهت بارشهای مناسب باران رویش این قارچ در اراضی مرتعی اصلاندوز بویژه دامنه های آق داغ بسیار مناسب است.

اصلاندوزمغان در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و هم مرز کشور جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۲۲۱ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲۵۸ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد