Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@03:32:46 GMT

روند افزایشی قیمت سکه و ارز در ایام تعطیلات

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۰۹۸۱

روند افزایشی قیمت سکه و ارز در ایام تعطیلات

سال جدید توام با نوسانات سکه و ارز آغاز شد؛ اگرچه مسئولان نوید ثبات نرخ ارز و سکه را داده و در این خصوص اقداماتی را همچون پیش فروش سکه و انتشار گواهی سپرده ارزی و ریالی اجرایی کرده بودند اما در روزهای ابتدایی سال 97 به شکل بی‌سابقه‌ای شاهد افزایش نرخ ارز و سکه بودیم و مسئولان نتوانستند از این نوسانات جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، به این ترتیب قیمت ارز و سکه در ایام تعطیلات نوروز به اوج خود رسید و همه را غافلگیر کرد. دلار برای اولین بار به پنج هزار تومان و سکه به بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان رسید. با این حال گفتنی است که نوسانات بازار ارز و سکه از اواخر سال گذشته آغاز شده بود و درسال گذشته شاهد تحولاتی در این بازار بودیم که بی‌سابقه به نظر می‌رسید. این در حالی است که پیش‌بینی‌ می‌شد، پس از شروع سال جدید با کاهش تقاضا، بازار ارز با ثبات بیشتری همراه شود اما این اتفاقات عملی نشد.

نخستین روز کاری با دلار پنج‌هزار تومانی

درنخستین روز کاری سال جدید یعنی پنجم فروردین دلار از مرز ۵۰۰۰ تومان گذشت و باعث غافلگیری مردم شد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که در بازار نیمه تعطیل سکه و ارز تحرکی دیده نمی‌شد اما حضور دلالان مانند همیشه گرم بود و به این شکل نرخ دلار در بازار غیررسمی به ۵۰۰۰ تومان رسید. در تعطیلات روند صعودی نرخ دلار ادامه داشت و به ۵۱۰۰ تومان رسید و در اواخر تعطیلات اندکی کاهش یافت و روی ۵۰۸۰ تومان ایستاد. این وضعیت برای بازار سکه نیز رقم خورد.

افزایش 100 هزارتومانی سکه

جهش بیش از ۱۰۰ هزار تومانی برای بازار سکه در ایام عید، غیر قابل پیش‌بینی بود. قیمت سکه تمام در اواخر سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و در میانه تعطیلات به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید تا حباب سکه که پیش از این نیز وجود داشت، بزرگ‌تر شود زیرا افزایش قیمت دلار یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار طلا و سکه است. در این بازه زمانی قیمت یورو از ثبات بیشتری برخوردار بود. این نوع ارز که مانند دلار در اواخر سال گذشته کمیاب شده بود در ایام نوروز به ۶۱۰۰ تومان رسید، یعنی حدود ۱۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد. در ایام عید این تحولات در شرایطی رقم خورد که بسیاری صرافی‌ها تعطیل بودند و بیشتر حضور دلالان و دستفروشان در بازار محسوس بود و همین باعث شد که بازار دلال بازی گرم شود.

ارز دو نرخی

اسفند گذشته دو نرخی شدن دلار و یورو، یکی از اتفاقات نامیمون بازار ارز به شمار می‌رفت و امسال نیز همچون سال گذشته، دلار با دو نرخ در بازار قابل مشاهده بود؛ دلار بانکی با قیمت حدود ۴۸۰۰ تومان و دلار آزاد با قیمت بیش از ۵۰۰۰ تومان. این نرخ برای دلار یک رکورد به حساب می‌آید و در تاریخ دلار بالاترین قیمت برای این نوع ارز تعیین کننده در بازار داخلی بوده است. یعنی نرخ بانکی و نرخ آزاد که برای دلار حدود ۳۰۰ تومان و برای یورو حدود ۴۰۰ تومان تفاوت قیمت داشتند به دلال‌بازی و سودآوری برخی منجر شد.

کسانی که دلار و یورو را در صف‌های طولانی با قیمت بانکی خریداری می‌‌کردند و با قیمت آزاد می‌فروختند؛ البته این روند در اواخر سال متوقف شد و این دو ارز در بازار آزاد یکسان شد.

دلیل افزایش نرخ سکه

در این میان تحلیل‌های متفاوتی در خصوص علت افزایش‌ها مطرح شد. عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که افزایش قیمت طلای جهانی و قیمت ارز، مهم‌ترین دلایل جهش قیمت سکه در ایام نوروز بوده است. در این خصوص محمد کشتی‌آرای به تشریح دلایل افزایش قیمت سکه می‌گوید:‌ بعد از سال جدید انتظار می رفت با توجه به کاهش تقاضا و مقداری کاهش التهابات در بازار قیمت‌ها تعدیل شود اما در شروع سال جدید همزمان با جنگ تجاری آمریکا و چین، ارزش دلار بسیار کاهش پیدا کرد. ‌این اتفاق باعث شد که قیمت جهانی طلا با افزایش مواجه شود؛ به‌گونه‌ای که هر اونس به ۱۳۴۷ دلار رسید که اکنون به حدود ۱۳۳۰ دلار رسیده اما همچنان در نوسان است. از طرفی در ایام عید با توجه به تعطیلی واحدها و نبود قیمت رسمی ارز، قیمت ارز افزایش پیدا کرد و همزمانی این دو عامل یعنی افزایش قیمت جهانی و افزایش قیمت ارز باعث شد که قیمت سکه نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه با افزایش همراه شود. همچنین در شرایطی که عرضه در بازار بسیار نبود، قیمت سکه تمام به یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد؛همچنین انتظار می‌رفت که بعد از تعطیلات عید حباب نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی کم شوداما این اتفاق نیفتاد و به دلیل تقاضایی که در بازار وجود داشت و عدم عرضه کافی قیمت این سکه‌ها نیز افزایش یافت. از سوی دیگر با توجه به اینکه روز شنبه قرار است دوباره بانک کارگشایی سکه حراج کند، این انتظار وجود داشت که در آخر هفته قیمت سکه مقداری کاهش پیدا کند اما این اتفاق نیز نیفتاد.

پیش فروش سکه

روز گذشته نیز بانک مرکزی برای ثبات بخشیدن به بازار و جلوگیری از افزایش نرخ سکه پیش فروش سکه را اعلام کرد. بنابراین قیمت‌های جدید پیش فروش سکه برای سال ۹۷ از سوی بانک مرکزی ایران اعلام شد. بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران، قیمت پیش فروش قطعی مسکوک طلا «سکه بهار آزادی منقوش به تصویر حضرت امام خمینی (س) » را از روز شنبه ۱۸ فروردین به شرح ذیل اعلام کرد. بر این اساس، قیمت پیش فروش سکه طلا با سررسید ۶ ماهه، ۱۴.۷۵۰.۰۰۰ ریال و پیش فروش سکه طلا با سررسید ۱۲ ماهه، ۱۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال خواهد بود.گفتنی است بانک ملی ایران از روز شنبه ۲۸ بهمن سال گذشته، پیش فروش سکه بهار آزادی را با روش جدید آغاز کرد. این گزارش می‌افزاید پیش از این و در سال گذشته، پیش فروش ۶ ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال، انجام می‌شد. لازم به ذکر است، پیش فروش سکه در ۱۱۳۱ شعبه منتخب بانک ملی ایران صورت می‌گیرد.

بازار متلاطم

بازار در ایام تعطیلات برخلاف تصورات و پیش‌بینی‌ها متلاطم بود. کارشناسان یکی از دلایل افزایش ناگهانی قیمت سکه را افزایش قیمت دلار بیان می‌کنند. در همین بازه زمانی دلار نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد. در آخرین روز سال گذشته، دلار در بازار آزاد با نرخ ۴۹۰۰ تومان فروخته می شد اما در تعطیلات نوروزی و با باز شدن صرافی‌ها، این قیمت به ۵۰۰۰ تومان و در ادامه به ۵۱۰۰ تومان رسید تا بالاترین قیمت برای تاکنون رقم بخورد. البته در حال حاضر بار دیگر دلار در بازار آزاد با دو نرخ مشاهده می‌شود. یکی دلار بانکی با قیمت حدود ۴۹۰۰ تومان و دیگری دلار آزاد با قیمت ۵۱۰۰ تومان که البته دلار بانکی به متقاضیان فروخته نمی‌شود و آن ها مجبور هستند به سراغ دلار آزاد بروند. اتفاقی که به نگرانی برای دلال بازی دامن می زند. از سوی دیگر در همین مدت قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. این نوع طلا در اواخر سال قبل حدود ۱۵۳ هزار تومان قیمت داشت اما در تعطیلات به ۱۵۷ هزار تومان و بعد به ۱۶۰ هزار تومان رسید. اتفاقی که به گران شدن قیمت سکه نیز دامن زده است. مدتی است که روند افزایشی قیمت طلای داخلی آغاز شده و رسیدن قیمت طلای ۱۸ عیار به ۱۶۰ هزار تومان نیز رکورد تازه‌ای برای این نوع طلا محسوب می‌شود. از طرف دیگر طلای جهانی در این بازه زمانی با نوسانات بسیاری همراه شد.

در انتظار سیاست‌های مثبت

در اواخر سال 96 طلای جهانی با قیمت حدود ۱۳۱۶ دلار داد و ستد شد. در میانه‌های تعطیلات تا ۱۳۵۶ دلار نیز بالا رفت و در نهایت بر روی ۱۳۳۳ دلار ایستاد؛به این ترتیب از شروع سال جدید تاکنون قیمت دلار حدود ۲۰۰ تومان و سکه تمام ۱۴۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد تا رکورد بالاترین نرخ ها را برای دلار و سکه بزند. باید دید با پایان یافتن تعطیلات و بازگشت شرایط بازار به حالت عادی و فعال شدن صرافی‌ها، چه اتفاقاتی در بازار رخ می‌دهد و سیاست‌های بانک مرکزی، بازار را به چه سمت و سویی خواهد برد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ ارز نرخ سود بانکی قیمت دلار قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند، سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار است، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خرید‌های پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع‌سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا ۵۰۰ هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


دیگر خبرها

  • طلای جهانی سقوط کرد
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟