Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- واژگوني اتوبوس در مهريز يزد با پنج کشته و 23 زخمي، پايان هجدهمين اجلاس وزيران امورخارجه جنبش عدم تعهد با محکوم کردن سياست هاي غير قانوني و اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين، راهپيمايي جمعه در غزه با 10 شهيد و بيش از يکهزار و سيصد زخمي، مخالفت آمريکا با صدور بيانيه شوراي امنيت درباره غزه و سقوط دوباره بورس نيويورک با سياست هاي جديد ترامپ عليه چين مهمترين خبرهاي 12ساعت گذشته ايرنا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اخبار داخلي
**********
* يزد - ايرنا - واژگوني يک دستگاه اتوبوس مسير کرمان - تهران در محدوده شهرستان مهريز در استان يزد، پنج کشته و 23 زخمي برجا گذاشت.
* تهران- ايرنا- زلزله اي به بزرگي 4.3 ريشتر ساعت 22 و 21 دقيقه و 19 ثانيه امشب (جمعه) حوالي دهرم در استان فارس را لرزاند.
* کرمان- ايرنا- فرمانده انتظامي شهرستان ريگان گفت: بر اثر تيراندازي با اسلحه شکاري در مراسم عروسي در روستاي تهرود اين شهرستان متاسفانه 2 کودک 6 ساله جان باختند و اين مراسم به عزا تبديل شد.
* کرمانشاه- ايرنا- مسئول روابط عمومي جمعيت هلال احمر استان کرمانشاه اعلام کرد: يک نفر بر اثر سقوط از کوه بيستون جان باخت و يک نفر ديگر نيز بشدت مصدوم شد.
* ساري- ايرنا- هواشناسي مازندران اعلام کرد که ناپايداري جوي استان تا پنجشنبه هفته آينده ( 24 فروردين ) ادامه دارد و هواي استان در اين مدت نيمه ابري تا تمام ابري همراه با بارش پراکنده باران در مناطق جلگه اي و برف در ارتفاعات خواهد بود .
* نوشهر- ايرنا- جسد مردي که به گفته شاهدان عيني آثار سوختگي در چهره اش وجود داشت روز جمعه در يکي از روستاهاي بخش مرکزي نوشهر کشف شد.
اخبار خارجي
**********
* باکو- ايرنا- هجدهمين اجلاس وزيران امورخارجه جنبش عدم تعهد با محکوم کردن سياست هاي غير قانوني و اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين امروز - جمعه - در باکو پايتخت جمهوري آذربايجان به کار خود پايان داد.
* تهران- ايرنا- منابع فلسطيني شمار شهداي هشتمين روز راهپيمايي موسوم به «بازگشت بزرگ» در نوار غزه را 10 نفر و شمار زخمي ها را يکهزار و 354 نفر اعلام کردند.
* نيويورک- ايرنا- نماينده فلسطين در سازمان ملل گفت با وجود موافقت 14 عضو شوراي امنيت براي صدور بيانيه اي مطبوعاتي درباره غزه، تنها مخالفت آمريکا آن را متوقف کرد.
* کوالالامپور- ايرنا- گزارش منابع رسانه اي نشان مي دهد که فرار مسلمانان روهينگيايي از سرکوب و کشتار نظاميان در ايالت راخين ميانمار به کشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا شدت يافته است.
* پکن- ايرنا- سخنگوي وزارت خارجه چين با انتشار بيانيه اي تاکيد کرد آمريکا هرگز نبايد در عزم راسخ چين براي ايستادگي مقابل آن کشور در جريان جنگ تجاري ترديد کند.
* تهران- ايرنا- مسئول اداره سياسي جبهه خلق براي آزادي فلسطين، گفت: زمان آن فرارسيده است که گروه هاي فلسطيني يکپارچه شوند و با ترامپ، ارتجاع عرب و طرح موسوم به «معامله قرن» مقابله کنند.
* تهران- ايرنا- روزنامه نگار فلسطيني که روز گذشته هنگام پوشش راهپيمايي «بازگشت بزرگ» در غزه با تير مستقيم نظاميان صهيونيست زخمي شده بود، براثر شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.
* تهران- ايرنا- وزير خزانه داري آمريکا در پي اعمال تعرفه هاي تلافي جويانه از سوي واشنگتن و پکن، ضمن استقبال از گفت و گو با چين در اين باره، جنگ تجاري با اين کشور را محتمل دانست.
* تهران- ايرنا- تل آويو در پي آتش زدن لاستيک خودرو از سوي فلسطينيان براي مقابله با نظاميان رژيم صهيونيستي در راهپيمايي بازگشت بزرگ، ورود لاستيک به غزه را ممنوع اعلام کرد.
* تهران- ايرنا- نماينده جمهوريخواه ايالت تگزاس در مجلس نمايندگان آمريکا در پي رسوايي اخلاقي از کنگره استعفا کرد.
* دوحه- ايرنا- نخستين همايش لباس هاي سنتي قطربا مشارکت کشورهاي ايران، ترکيه، سوريه و مغرب در شهرک فرهنگي کتارا در دوحه آغاز به کار کرد.
* تهران- ايرنا- شاخص بورس نيويورک آمريکا بر اثر نگراني از سياست هاي جديد دونالد ترامپ عليه چين، با سقوط بيش از 500 واحدي هفته کاري خود را به پايان برد.
* نيويورک- ايرنا- نماينده کويت در سازمان ملل متحد خواستار احترام به حقوق فلسطينيان شد و گفت: اعضاي شوراي امنيت بايد موضع واحدي درباره غزه از خود ارائه دهند.
* دوحه- ايرنا- روزنامه الکترونيکي «سبق» عربستان از طرحي پرده برداشت که در صورت اجراي آن از سوي رياض، قطر به جزيره تبديل خواهد شد.
* تهران- ايرنا- يگان موشکي يمن يک فروند موشک بالستيک از نوع «بدر 1» به پايگاه نظامي عربستان در نجران واقع در جنوب اين کشور شليک کرد.
* تهران- ايرنا- صنعا پايتخت يمن روز جمعه شاهد برگزاري تظاهرات گسترده مردم اين کشور عليه ائتلاف آمريکايي - عربي بود.
* مادريد- ايرنا- سخنگوي دولت اسپانيا روز جمعه اعلام کردکه مادريد با توجه به جايگاهي‌ که اعضاي دولت و مخالفان پس از انتخابات رياست جمهوري 20 مه (30 ارديبهشت )در ونزوئلا خواهند داشت، موضع گيري خواهد کرد.
* دمشق- ايرنا- چهار شهروند سوري در حمله خمپاره اي و موشکي گروه تروريستي جيش الاسلام به دمشق کشته و 22 تن ديگر زخمي شدند.
* مادريد- ايرنا- «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي هفته آينده با هدف امضاي چندين قرارداد از جمله ساخت پنج ناوچه جنگي، براي نخستين بار به اسپانيا سفر مي کند.
* بلگراد- ايرنا- سازمان هاي بين المللي و مراکز متعدد در بوسني و هرزگوين که فعاليت آنان خنثي کردن مين است، هشدار دادند با وجود گذشت 20 سال از جنگ در اين کشور، هنوز بوسني بيشترين نقاط مين گذاري را در اروپا دارد که تهديدي مستقيم براي بيش از نيم ميليون بوسنيايي است.
* بيروت- ايرنا- کنفرانس «پاريس 4» موسوم به «سيدر» به منظور حمايت از خيزش اقتصادي لبنان امروز (جمعه) در پايتخت فرانسه و با مشارکت هيات هايي از لبنان، 41 کشور جهان و 10 سازمان بين المللي برگزار شد.
* اسلام آباد - ايرنا- در پي افزايش تنش ها بين هند و پاکستان در کشمير پاکستاني ها روز جمعه براي اعلام همبستگي با مردم کشمير به خيابان ها آمدند.
* تهران- ايرنا- درپي شهادت 3 فلسطيني ديگر، شمار شهداي هشتمين روز راهپيمايي «بازگشت بزرگ» در نوار غزه به 6 نفر و شمار زخمي ها به بيش از يکهزار نفر رسيد.
شبد**1953** 1379**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه

تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت:  «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنان‌که می‌دانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، به‌جز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل می‌کنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.

مسیحیان نیز که میراثدار  آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود می‌شمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی می‌افزایند.

هیچ‌کدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را به‌عنوان روز تعطیل برنگزیده‌اند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه می‌برد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان می‌کاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را به‌عنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.

روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، به‌معنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» به‌معنی روز جشن و سرور نامیده‌اند.

مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیین‌های خاصی چون زیارت اهل قبور و رفت‌وآمدهای خانوادگی و امثال آن می‌پردازند.

بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند.

اخیراً شاهد جوسازی‌های رسانه‌ای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پاره‌ای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانی‌سازی است. این زمزمه نغمه‌ای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمی‌کند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنت‌های کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگه‌داریم.

سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتل‌عام خواب کودکان

این استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کرده‌اند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همه‌جا پاجای پای آن‌ها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آن‌ها، به میلادی تبدیل کنیم و...!

و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانه‌ای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمن‌ها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنه‌های تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشه‌دار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ افسر دیگر اسرائیل در غزه کشته شدند
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی ۲ ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟
  • پیش‌بینی وضع هوای مازندران در ۷ روز آینده
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه