Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@15:27:51 GMT

موهای ایران را سفید نکنیم!

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۲۸۱۱

موهای ایران را سفید نکنیم!

متاسفانه همه چیز دست به دست هم داده است که طی سال‌های آینده، موهای ایران سفید شود و به جای یک ایران جوان، قوی، برومند و با انگیزه، یک ایران پیر داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، ملیندا گیتس (همسر بیل گیتس) که یکی از معروف‌ترین زنان جهان به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، چند روز پیش در توئیتی نوشت: «سریع‌ترین کاهش نرخ باروری در تاریخ، مربوط به زنان ایران است، از متوسط 5/6 فرزند به متوسط 6/1 فرزند طی ۴ دهه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی کمتر از زنان آمریکا با متوسط 9/1 فرزند».


همانگونه که مشخص است سیاست‌های جمعیتی در حوزه کاهش یا افزایش جمعیت، منطبق بر شرایط و ضرورت‌های زمانی و ملی، متغیر است؛ در یک برهه، نیاز و ضرورت یک کشور در افزایش جمعیت و فرزندآوری است و در برهه‌ای دیگر، ضرورت‌های  کاهش جمعیت و تحدید فرزندآوری را ایجاب می‌کند. بی‌تردید، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و تعمیق این سیاست‌ها و‌ نیز بسترسازی متناسب و لازم در این‌باره برعهده سازمان‌‌های حاکمیتی و دولتی متولی این حوزه استراتژیک است. 

افزایش جمعیت موضوع مهمی است که بارها ازسوی رهبر انقلاب هم بر آن تاکید شده است و از حداقل یک دهه قبل، ضرورت و نیاز جامعه ایرانی، افزایش جمعیت است و به‌رغم آمارها و هشدار کارشناسان مبنى بر اینکه «با خطر انقراض نسل مواجهیم» اما متأسفانه در 5 سال گذشته، این موضوع استراتژیک، در هیاهوی سیاسی‌کاری‌ها و حاشیه‌ها گم‌ شده است تا جایی ‌که موضوعاتی مانند حضور زنان در استادیوم‌ها و موضوعات درجه چندمی مانند برگزاری کنسرت، به اولویت کشور تبدیل شده‌ است!  در کنار غفلت نهادهای دولتی و مدیریتی، طیفی از برخی چهره‌های هنری و فرهنگی جامعه نیز خودآگاه یا ناخودآگاه، پرچمدار حمله و هجمه به افزایش جمعیت و ضرورت فرزندآوری شده‌اند!

در شرایطی که کشورهای غربی با تولیدعروسک‌های باربی باردار و ساخت انیمیشن‌های متعددی همچون «بچه خان» (پسر رئیس) عزم خود را بر تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری گذاشته و این فرهنگ‌سازی را حتی برای کودکان هم ترتیب‌اثر داده‌اند، فرهنگسازان ما که متاسفانه در مواردی تعدادی از سلبریتی‌ها و شبه‌روشنفکران هستند، تقبیح ازدواج، مجرد ماندن و حتی در برخی موارد پرورش حیوانات خانگی بویژه سگ را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند. این در حالى است که در کشورهای توسعه یافته، تبلیغ فرزندآوری و بارداری توسط سلبریتی‌ها و مدلینگ‌های غربی در شوها، استیج‌ها و برنامه‌های گوناگون صورت می‌گیرد.  شاید عبرت‌آموز باشد که چند سال قبل در کاخ کرملین روسیه مراسم اهدای «نشان ملی» این کشور از سوی پوتین با نام «والدین با افتخار» برگزار و این نشان بسیار مهم به زوج‌هایی اهدا شد که فرزندان بیشتری براى روسیه به دنیا آورده بودند. 

بر اساس ارقام مرکز آمار ایران و سازمان ملل در سال ١٣٨٤ رقم فرزندآورى براى ایران 8/1 فرزند است که حتی از آمریکا هم کمتر بوده است؛ یعنى هر ٢٠ نفر والدین با ١٨ فرزند جایگزین مى‌شود که 2 نفر کمتر از حد جانشینی است.  در حال حاضر، رشد جمعیت ما حتی از برخی کشورهای اروپایی هم کمتر شده است، آنها برای اینکه زوج‌های جوان فرزنددار شوند بسته‌های تشویقی مؤثر گذاشته‌اند اما در کشور ما نهادهای متولی نه‌تنها بسته‌های تشویقی تعیین نکرده‌اند، بلکه چند ‌سالی است اصل موضوع ضرورت افزایش جمعیت را هم فراموش کرده‌اند، از سوی دیگر در اثر تبلیغات منفی، این تفکر بر جامعه ما حاکم‌ شده که گویی فرزنددار شدن، عیب است.

با این روند، طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ایران به کشوری سالمند، افسرده و آسیب‌پذیر تبدیل خواهد شد و آن زمان دیگر نمی‌توان گفت:«اینجا ایران است!» متاسفانه همه چیز دست به دست هم داده است که طی سال‌های آینده، موهای ایران سفید شود و به جای یک ایران جوان، قوی، برومند و با انگیزه، یک ایران پیر داشته باشیم. انگار برخی مدیران مسؤول در این زمینه، در موضوع حیاتی و استراتژیک افزایش جمعیت و فرزندآوری دچار آلزایمر شده‌‌اند؛ نه تبلیغ، نه بسترسازی، نه بسته تشویقی، نه حمایت از زوج‌ها و خانواده‌ها، نه دغدغه، نه هیچ!

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد

ایسنا/هرمزگان به مناسبت هفته سلامت، پارک «دادا و کاکا»؛ نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان، توسط شهردار بندرعباس کلنگ‌زنی شد.

 امروز جمعه هفتم اردیبهشت پارک «دادا و کاکا»؛ نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان، توسط شهردار بندرعباس کلنگ‌زنی شد.

غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم اظهار کرد: باتوجه به اهمیت و جایگاه جمعیت، امیدواریم سازمان‌های دیگر نیز این موضوع را مورد نظر قرار دهند و در جهت آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت یکی از مؤلفه‌های مهم برای هر کشوری است، افزود: باتوجه به اینکه جمعیت به سمت سالمندی پیش می‌رود و جمعیت پویا و فعال در کشور کم می‌شود، لذا ضرورت دارد که به فرزندآوری توجه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: کشوری که نیروی جوان و نیروی کار نداشته باشد، محکوم به فنا خواهد بود.

جاودان با اشاره به هفته سلامت، اظهار کرد: باتوجه به گستردگی استان، همکاران ما در نقاط مختلف استان در حال ارائه خدمت به مردم هستند که از آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی ما در زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کشور و استان هرمزگان شرایط بسیار خوبی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که در حوزه علم و توانمندی‌های پزشکی در سطح اروپا هستیم و پزشکان و کادر درمان بسیار خوب و توانمندی داریم.

غلامعلی جاودان با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های واگیر در کشور ما ریشه‌کن شده، تصریح کرد: از ابتدای دولت آیت‌الله‌ رئیسی تا امروز در استان هرمزگان بیش از ۱۵۰ میلیون خدمت بهداشتی و درمانی به مردم داده شده است.

وی گفت: در ایام عید نوروز بیش از ۷۷ هزار نفر در بیمارستان‌های استان پذیرش شده‌اند.

مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس نیز در این مراسم، بیان کرد: عروسک‌های کاکا و دادا در بهمن‌ماه سال گذشته رونمایی شدند و در مراسم رونمایی، احداث پارکی با این عنوان مطرح شد.

وی افزود: این پارک زیبا با امکاناتی شامل فضای بازی کودکان، فواره خشک و فواره خیس احداث خواهد شد.

شهردار بندرعباس اظهار کرد: قدرت کشورها بر سه اصل است: جمعیت، فضای جغرافیایی و پول و ثروتی که همان جمعیت به دست می‌آورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • کلنگ‌زنی پارک دادا و کاکا در بندرعباس
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت