Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال میراث فرهنگی و لیدر تورهای گردشگری بیان کرد: ورود گردشگران با ماشین‌، به کلوت‌های شهداد آسیب جدی وارد می‌کند بنابراین حفظ این شهر تاریخی نیازمند مدیریت جدی است.

سمیرا تاج‌الدینی که سالها به عنوان فعال میراث فرهنگی و لیدر تورهای گردشگری کار کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا در معرفی یکی از جاذبه‌های استان کرمان گفت: کرمان از استان‌هایی است که آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی دارد به طوری‌که برای گشت و گذار از این خطه از کشور نمی‌توان سفر را به مدت زمان دو یا سه روز محدود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های دیدنی و قدیمی استان کرمان، شهر باستانی شهداد است که با حدود ۲۰۰ هکتار وسعت از دوره مفرغ برجای مانده و به همین دلیل هم از سال ۱۳۴۷ تاکنون بارها مورد کاوش قرار گرفته است. اگرچه در گوشه گوشه شهداد، آثار باستانی از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره‌های اسلامی و معاصر از جمله گورستان‌ها، قلعه‌ها، کاروانسراها وجود دارد اما مهمترین بخش دیدنی این استان، کلوتهای آن است.

تاج‌الدینی با اشاره به این‌که «کویر شهداد» بخشی از حاشیه غربی کویر لوت است وبه علت وجود آبادی و زندگی در طی بیش از 4 هزار سال گذشته، این بخش قدیمی‌ترین اجتماع انسانی را در همسایگی کویر پدید آورده عنوان کرد: هرچند که سعی می‌شود جلوی تخریب بخش‌های قدیمی و تاریخی استان گرفته شود اما یکی از مسائلی که تاکنون ممانعت از روی دادن آن ممکن نشده، هجوم گردشگران و مسافران با ماشین‌هایشان در کلات‌های شهداد بوده است. باید توجه داشت که افتتاح خانه‌های بوم‌گردی توانسته مهاجرت معکوس را ایجاد کند یعنی مسافران بجای رفتن به هتل‌هایی که داخل شهرها هستند، ترجیح می‌دهند در حاشیه مناطق تاریخی و دیدنی استان اقامت داشته باشند و این امر هم به اقتصاد روستاها کمک می‌کند و هم رونق این مناطق را به دنبال دارد. بر همین اساس تردد بیش از حد گردشگران با ماشین‌های متفرقه حیات این منطقه تاریخی را به خطر انداخته است.

این لیدر در پاسخ به این سوال که آیا آفرود در کلوت شهداد نتوانسته پاسخگوی توریست‌ها باشد، گفت: در حال حاضر ماشین‌های آفرودی زیادی است که باید مجوز هم داشته‌ باشند و به طور معمول 6 تا 10 نفر را در خود جای می‌دهند. مسالهای که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از ماشین‌های آفرودی مجوز ندارند ولی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی بیان کرد: شهداد در کنار بیابان لوت قرار دارد و به همین دلیل هم باد تاثیر بسیاری زیادی بر روی منظر فرهنگی منطقه شهداد داشته، البته منطقه دیدنی شهداد با درختان نخل، حنا، درخت کنار و پرتقالی که دارد اقلیم متفاوتی را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که قطعا توجه هر توریست را به خود جلب می‌کند.

این فعال میراث فرهنگی عنوان کرد: کاوش‌های متعدد در این شهر تاریخی باعث بدست آمدن داده های سفالی شده به طوریکه برخی‌ها معتقدند شهر شهداد بر اثر ایجاد شبکه ارتباطی – تجاری با شهر‌های جنوب شرق؛ در نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد از نزدیکی فرهنگ سفالی با دیگر محوطه‌های جنوب شرق ایران برخوردار بوده است. همچنین در گورستان محوطه شهداد ۳۸۳ گور و چهار هزار شیء تدفینی کشف شده که هر یک ویژگی‌ها و چراغی از گذشته مبهم را روشن کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود در این منطقه این است که شلوغی و رونق این خطه فقط محدود به فضل توریست می‌شود بنابراین لازم است تا با مدیریت هرچه بهتر بازدید از آن ساماندهی شود.

تاج‌الدینی گفت: پیش از این امکان رفت و آمد به شهر تاریخی شهداد کم بود که با افتتاح فرودگاه شهداد در سال گذشته قرار بود تردد‌ها آسان‌تر شود اگرچه این اتفاق هم نتوانست ایجاد کننده آنچه‌که می‌بایست روی دهد، باشد.

وی تاکید کرد: بر اساس تخریب‌ها و آسیب‌هایی که در پی بازدید گردشگران به مناطق تاریخی وارد می‌شود لازم است تا در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود و هرکس با سوارشدن بر ماشین‌های شخصی باعث خرابی کلوت‌ها نشود. باید به خاطر داشت که تمام کسانی که در حاشیه مناطق تاریخی زندگی می‌کنند و سعی دارند با افتتاح خانه‌های بوم‌گردی، جاذبه‌های استان‌ها را به توریست‌ها و مسافران نشان دهند به ورود گردشگر امید دارند و اقتصادشان را بر همین مبنا بنا نهاده‌اند بنابراین با بیابان‌زدایی مناطق خالی از سکنه می‌شود.

وی که سالها به عنوان تورلیدر نیز فعالیت داشته اظهار کرد: اکثر توریست‌هایی که به ایران می‌آیند افراد دنیا دیده و جهانگرد هستند که در میانشان کمتر می‌توان جوانان را دید. به همین دلیل هم می‌توان گفت که افرادی که به ایران می‌آیند کسانی هستند که از خیلی مناطق تاریخی دنیا دیدن کرده‌اند. این‌که گردشگر در مواجهه با یک منطقه تاریخی با رفتار یا شرایطی روبه رو شود که در نهایت بگوید «من می‌دانم که به کشور جهان سومی آمده‌ام و این مسئله ایراد ندارد» برای ایرانیان وجهه خوبی ندارد.

تاج‌الدینی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که تقریبا در هر بازدید آزاردهنده است موضوع سرویس‌های بهداشتی است که امروزه به بزرگترین معضل تبدیل شده است. در شرایط آب‌وهوایی استان کرمان گردشگران به طور میانگین هر یک ساعت یکبار به سرویس بهداشتی می‌روند و نامناسب بودن شرایط آنها، برای گردشگر بسیار ناراحت‌‌کننده است.

بر اساس سخنان این فعال میراث فرهنگی، شـــهداد با نام کهن « خبیص » به فاصله حدود یکصد کیلومتری کرمان در حاشیه غربی دشت لوت قرار دارد و دهستان «سیرچ» با بهاری زیبا، دهســـتان اندوهجرد در 20 کیلومتری شهداد با عطر فرحبخش شکوفه‌های مرکبات و نخیلات ،دره «هنـــزا» در مجـــاورت اندوهجرد با طراوت بهاری خاص خود ،«چهار فرســـخ» و «کشیتوئیه» در 20 کیلومتری غرب شهداد با طبیعتی بکر و زیبا، آب گرم چهار فرسخ ،روستای گودیز با هوای لطیف بهاری و آثار باستانی (قلعه سنگی و کاروانسرا ) ،گندم بریان به عنوان گـــرم ترین نقطه کره خاکی با 480 کیلومترمربع وسعت، روستاهای تکاب شامل 40 روستا و قلعه تاریخی شفیع‌آباد، سایت گردشگری کویر با امکانات اقامتی صحرایی در مجاورت کلوت‌های زیبای کویر لوت، رود شور تنها رود جاری و دائمی و شـــهداد با آثار تاریخی و دیدنی فراوان (امامزاده زیـــد –قلعه‌های کهنه –رموک–چغوکی - بهرام - گورستان‌های باستانی – کارگاه فلز کاری باستانی – آسیاب آبی – باغ شهرداری و باغ کشاورزی و ... ) از جاذبه‌های تاریخی شهداد به شمار می‌روند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد، گفت: وضعیت کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ بحرانی و نیازمند مرمت هر چه سریعتر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حیم خاکی بعدازظهر امروز در بازدید از کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ اظهار داشت: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با 53 کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسراهای ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز عنوان کرد: شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه ای  است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 200 میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.

خاکی بیان کرد: کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

ثبت 14 اثر تاریخی البرز در فهرست میراث‌ ملی ‌ کاروانسرای ینگی‌امام ثبت جهانی ‌می‌شود/ داوطلب ثبت جهانی تپه ازبکی ‌هستیم

براساس تحقیقات محلی ، ادبی و تاریخی "ینگی امام" یا "ینگه امام" در زبان آذری به معنای تازه و نو است که این نام به یک مجموعه تاریخی، مذهبی و یک روستا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز اطلاق می‌شود.

در مجموع ینگی امام شامل یک تپه تاریخی مربوط به قرن چهارم هجری قمری با ارتفاع 18 متر از سطح زمین، یک کاروانسرا مربوط به دوران صفویه و قاجاریه، بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع) و یک روستا را شامل می شود که این مجموعه در شرق شهر هشتگرد استان البرز قرار گرفته است.

بررسی های تاریخی بیانگر آن است که در ابتدا نام «ینگی امام» به بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع)، سپس به کاروانسرا و تپه تاریخی و ‌اکنون به روستای واقع در این محدوده اطلاق می‌شود.

قرار گرفتن این مجموعه فرهنگی، مذهبی و تاریخی در یک منطقه خوش آب و هوا موجب شده تا ینگی امام از گذشته ها تاکنون مورد توجه گردشگران و رهگذران قرار گیرد ضمن آنکه احداث کاروانسرای ینگی امام در زمان صفویه در مسیر جاده تاریخی ابریشم بیانگر اهمیت اقتصادی و گردشگری منطقه از دیرباز تاکنون بوده است.

اولین مرحله کاووش های باستان شناسی در تپه تاریخی ینگی امام مربوط به سال 1385 است که در جریان این کاووش ها تعدادی سفال متنوع لعاب دار مربوط به دوران صدر اسلام به دست آمد. کشف 50 شئی مفرغی، میخ های چادر و داس های آهنی از دیگر آثار به دست آمده از این تپه است.

سال 1387 دومین کاووش باستان شناسی در ضلع شرقی این تپه تاریخی با حضور 6 کارشناس میراث فرهنگی کشور انجام شد و سطوح دیگری از یافته های تاریخی به دست آمد.

تپه تاریخی ینگی در 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3504 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید،

بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع ) که  بنای آن مربوط به دوره صفوی - قاجاریه است ؛ در تاریخ 28 دیماه 1379 با شماره 2965 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای ینگی امام نیز در تاریخ 17 آذرماه 1377 به شماره 2175 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در آثار ملی ایران قرار گرفته است.

مجموعه کاروانسرای ینگی امام به وسعت سه هزار مترمربع ادارای اتاق های ویژه برای استراحت مسافران و رهگذران در طول تاریخ فعالیت خود بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ چیست؟
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • واکنش جباری به خبر شکایت باشگاه پرسپولیس: مگر به مسائل شخصی درویش ورود کردم؟
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد