Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: سرانه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور بالاست.

دکتر رضا مهرانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به سرانه مصرف داروهای آنتی بیوتیکی در جامعه گفت: متاسفانه مصرف بی رویه و خودسرانه داروهای آنتی بیوتیکی در کشور ما بالاست و خیلی از افراد این داروها را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف میکنند که عوارض جانبی زیادی ازجمله عوارض کلیوی، کبدی و روده‌ای را به همراه دارد و تبدیل به یک معضل امروز جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ییان اینکه آنتی بیوتیک ها دسته‌ای از داروهای ضدمیکروبی هستند که وظیفه آنها مبارزه علیه میکروب هاست و نقش بسیار مهمی در حفظ و استمرار سلامت بشر دارد، اضافه کرد: مصرف نادرست و نابجای این دسته از داروها باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی شده و میکروب ها یک سری مکانیسم هایی را از خود نشان می دهند که به تدریج در مقابل آن ها آنتی بیوتیک نمی توانند موثر واقع شود.

دکتر مهرانی ادامه داد: داروهای آنتی بیوتیک به دلیل سهل الوصول بودن و ضعف نظارتی در داروخانه های کشور و هم چنین قیمت پایین این دسته از داروها جزو داروهای پر مصرف در بین مردم است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها تجویز زیاد این دارو توسط بعضی از پزشکان بوده و بارها دیده شده که برای بیماران ویروسی نیز آنتی بیوتیک تجویز شده است.

این متخصص عفونی تصریح کرد: تعدادی از مراجعه کنندگان بخش بیماری های عفونی اصرار بر تجویز آنتی بیوتیک های غیرضروری از پزشک خود دارند و یک فرهنگ غلط که هرچه پزشک داروی بیشتری تجویز کند پزشک خوبی است در بین مردم رایج است و این یک تصور غلطی است و باید اصلاح شود.

دکتر مهرانی خاطرنشان کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است اگر افراد بهداشت فردی و عمومی خود را رعایت کنند و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند کمتر دچار بیماری شده و در نتیجه کمتر از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده خواهند کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه برای پیشگیری از وجود باقیمانده‌های دارویی بخصوص آنتی بیوتیک‌ها در گوشت و آلایش استحصالی کشتارگاه‌ها الزامی می‌باشد.

محمود زین الدینی گفت: کلیه گله‌های طیور پرورشی آماده کشتار باید ظرف ۴۸ ساعت قبل بارگیری توسط دکتر دامپزشک بهداشتی فارم مورد معاینه درمانگاهی قرار گرفته و به منظور رصد و پایش باقیمانده آنتی بیوتیک‌های مصرفی قبل از کشتار مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: مرغداران  با توجه به رعایت دقیق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی در همه مراحل پرورش اعم از خرید جوجه، حمل و نقل، بهداشت سالن‌های پرورش، واکسیناسیون، درمان و اعمال محدودیت‌های زمانی قرنطینه‌ای در جلوگیری از اشاعه بیماری‌های طیور و تامین گوشت مرغ سالم برای جامعه سهم بزرگی دارند.

زین الدینی بیان کرد: نتایج آزمایشگاهی به نحو مطلوبی حاکی از عدم وجود باقیمانده‌های آنتی بیوتیک در اکثر طیور کشتاری شهرستان کرمان بدست آمده است.

وی تصریح کرد: دارو یا آنتی بیوتیکی که به دام و طیور تزریق یا خورانده می‌شود اگر مقداری از این دارو در بدن آنها باقی بماند این باقی مانده می‌تواند به عنوان یک عامل مضر سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره بر تداوم طرح پایش آنتی بیوتیکی مرغ‌های آماده کشتار از مرغداران عزیز درخواست کرد: توصیه‌های دامپزشکی را جدی‌تر بگیرند تا مخاطرات ناشی از عدم رعایت دوره پرهیز دارویی از جمله افزایش مقاومت‌های دارویی و انتی بیوتیکی و سایر اثرات نامطلوب به حداقل ممکن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند