Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@19:13:11 GMT

هنر درمان و سلامت برای همه- نصیر دهقان*

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۴۲۵۵

هنر درمان و سلامت برای همه- نصیر دهقان*

هر ساله مراسم روز جهانی سلامت در روز 7 اپریل میلادی برگزار می گردد؛ شعار سال 2018 سازمان جهانی بهداشت در جهت اولویت بندی برنامه های حوزه سلامت کشور ها عبارتست از:'سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان'

پوشش همگانی سلامت (Universal health coverage) به معنی اطمینان از اینکه همگی افراد بتوانند خدمات بهداشتی-درمانی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آن نیاز دارند داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به عبارتی دریافت این گونه خدمات بایستی بدون رنج سختی های مالی گزاف هم باشد. در واقع، هیچ کس نباید بین دارابودن از سلامت مناسب و نیازهای دیگر زندگی یکی را انتخاب کند.
لازم به توضیح است که پوشش همگانی سلامت، فقط شامل درمان های پزشکی برای افراد نیست بلکه شامل کلیه خدمات بهداشتی-درمانی جامعه، علی الخصوص کمپین های سلامت عمومی مانند افزودن فلوراید به آب و بهداشت محیط نیز می باشد که در نهایت موجب کاهش شیوع، بروز و بار مالی-روانی ناشی از بیماری ها می گردند.
همان طور که می دانید، راهکار دست یابی کشورها به پوشش همگانی سلامت متفاوت بوده اما انتظار است تا هر کشور می تواند کاری را برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت انجام دهد.
البته می دانیم که هزینه های مرتبط با مراقبت ها و خدمات بهداشتی-درمانی در اقصی نقاط دنیا، مشمول مبالغ نسبتا بالایی برای اقشار مختلف جامعه به عنوان یک دغدغه جهانی محسوب شده و همواره یکی از سنگ بناهای اصلی رضایت عمومی ملل محسوب می گردد.
اصولا سازمان جهانی بهداشت بر این اساس بنا شده است که همگی افراد بتوانند به حق خود به بالاترین سطح ممکن از سلامت دست یابند.
از قضا این شعار با رویکرد ریاست محترم جمهوری هم در راستای ارتقای حقوق شهروندی در حوزه سلامت هم راستا می باشد.
زمانی که رفتار حرفه ای هر درمانگر. منش بالا و به طور کلی هنر درمانش، سبب اولویت انتخاب از سوی مراجعین بخش دولتی و البته خصوصی قرار بگیرد، فرهنگ موجود در فضای خدمات بهداشتی-درمانی کشورمان نیز ارتقای کیفی مناسب تری خواهد یافت.
هم چنین از آنجایی که در طی سالیان اخیر، مفهوم توسعه پایدار (Sustainable Development) مورد توجه و اقبال خاصی در سطح ملی و بین المللی قرار گرفته است، به نظر می رسد یکی از اهداف مهمی که در طول امسال می تواند مورد توجه خاص سیاست گذاران و مجریان متولی ارتقای سلامت در کشور قرار بگیرد، توجه دو چندان به اجرایی کردن شعار همیشگی 'پیگیری بهتر از درمان' است که با تدوین استراتژی های مناسب و حمایت های لازم در راستای راه اندازی و توسعه کلینیک های مختص پایش سلامت و ارزیایی خطر بیماری ها در بیمارستان و مراکز درمانی ویژه عموم جامعه می باشد.

*مدیر گروه مدیریت سلامت دانشگاه علم و فرهنگ/فلوشیپ ترک دخانیات، Mecical Mentor

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي پزشكي روز جهاني بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان

به گزارش خبرنگار مهر، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر حادثه یا بیماری در هفت سال زندگی بچه ها رخ دهد، در بقیه عمر او باقی می ماند و می‌تواند سلامت او را مختل کند و به همین خاطر و بنابر پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت طرحی به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان در مراکز دولتی داده شود تا سلامت کودکان تامین شود و این مصوبه، به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم؛ لذا در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص بدهد.

وی ادامه داد: کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌کنیم.

در حال تکمیل…

کد خبر 6093984

دیگر خبرها

  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی
  • ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • ویدیو/ درمان رایگان زیر ۷ ساله‌ها روی پیشخوان بیمارستان‌ها
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • خدمات تخصصی درمانی با حمایت خیران سلامت شهرستان نور انجام می‌شود