Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلایل افول چشمگیر استان کرمانشاه در حوزه جذب گردشگر که رسانه ها و کارشناسان آن را نتیجه مدیریت غیر متخصص می دانند از ابعد مختلفی در گفتگو با متخصصان این حوزه قابل بررسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد  بر اساس اعلام آمارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان کرمانشاه در سال گذشته و جاری و مخصوصا در ایام نوروز افول چشمگیری در بخش گردشگری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که بر اساس اعلام رئیس این سازمان، استان کرمانشاه حتی در میان استانهای کمتر شناخته شده ای که توانسته اند تعداد گردشگر قابل توجهی را به خود اختصاص دهند  قرار نگرفته است.

پیشتر رسانه های مختلف استان با انتشار گزارش هایی از سوء مدیریت و بی توجهی به جاذبه های گردشگری کرمانشاه مدیریت سیاست زده و غیر متخصص در استان را عامل اصلی این بی رمقی دانستند.

مرصادنیوز نیز تا حدودی با اشاره به وضعیت اسفبار آثار تاریخی در کرمانشاه از جمله کپک ها و ترک ها در آثار تاریخی طاقبستان، نم کشیدن تکیه معاون و در آستانه تخریب بودن پل کهنه بیستون و... به تبعات مدیریت غیر متخصص در این مجموعه اشاره کرد.

در همین رابطه یک دکترای باستان شناسی و استاد دانشگاه به مرصادنیوز گفت: واژه گردشگر با برگردان از واژه توریسم به مجموعه مسافرت هایی اطلاق می گردد که بین مبدا و مقصد با انگیزه های استراحتی، تفریحی، تفرجی، ورزشی، دیداری، تجاری، فرهنگی، سلامت و یا گذراندن اوقات فراغت انجام می گیرد و در آن شخص گردشگر در مقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد.

دکتر احسان احمدی نصر گفت: با استناد به آمار سازمان بین المللی گردشگری (UNWTO) حدودا  ۱۳ درصد مشاغل در دنیا بصورت مسقیم و غیر مستقیم با گردشگری در ارتباط هستند و این رقم ، جایگاه اول این صنعت در زمینه اشتغال را به خود اختصاص داده است. چنانکه هر گردشگر بین المللی ۶ فرصت شغلی ایجاد می کند. و کشور عزیزمان ایران اسلامی طبق آمار همین سازمان بین المللی دارای رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی در جهان است.

وی افزود: حال با توجه به جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، توجه بیش از پیش در حوزه گردشگری می تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده و مبتنی بر ارزش های نظام و انقلاب با کشورهای دنیا و درهم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم می کند.

این کارشناس ارشد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: استان کرمانشاه با دارا بودن بیش از ۴ هزار اثر تاریخی و فرهنگی ، یک اثر ثبت جهانی، ۱۴ روستای هدف گردشگری ۵۰ منطقه نمونه گردشگری شناخته شده مصنوعات دستی چندین هزار ساله، آب و هوای چهار فصل و مطلوب، مردمان مهمانواز و خونگرم  تنوع اقلیم و قومیت  راههای دسترسی مناسب به تختگاه کشور تقریبا ریز فاکتورها و پتانسیل های بسیاری دارد تا بتواند به نیک در حوزه گردشگری سرآمد باشد موقعیت سوق الجیشی استان کرمانشاه که در طول تاریخ هماره مورد توجه بوده است بطوریکه مسیر عتبات عالیات را به آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا( ع) متصل می ساخته است و بر سر راه شاهی جاده ابریشم راه ادویه و جاده بزرگ خراسان قرار داشته همچنان نیز این کارکرد خود را حفظ کرده است و می توان با خرد و اندیشه و تدبیر صحیح بخوبی از این ظرفیت جهت توسعه این استان استفاده نمود.

احمدی نصر تصریح کرد: در خصوص منافعی که می توان از این قبال کسب کرد می توان به مواردی چون ۱. افزایش درآمد برای جامعه محلی ۲. تقویت درک فرهنگی ۳. اشتغال زایی۴. مدیریت پایدار زمین ۵. افزایش ارزشی قیمت املاک و مستقلات ۶. محرکی جهت تولید کالا و خدمات ۷. محرک صادرات محلی ۸. توسعه زیرساخت ۹. افزایش حس تعلق به مکان ۱۰. مشوق های اقتصادی برای حفاظت از محیط زیست و ... اشاره داشت.
 
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: حال که اینک سیاست های دولت مبتنی بر توسعه صنعت گردشگری می باشد و از طرفی مدیریت ارشد استان علاوه بر اینکه متخصص در حوزه عمران و توسعه بوده و تحصیلات خود را نیز در مقطع تکمیلی ( دکتری) در زمینه گردشگری پی گرفته اند نمود آن است که باید در آینده اتفاقات قابل توجهی را در این استان انتظار داشته باشیم. با توجه به اینکه دغدغه اول مسولین استان موضوع اشتغال است به نظر می رسد با استناد به مباحث آکادمیک و علمی یکی از اصلی ترین راههای برون رفت از این مشکل بزرگ استان حرکت در حوزه گردشگری باشد.چرا که حجم عظیمی از ایجاد اشتغال های دائم را می توان درراین صنعت سراغ داشت و این مهم با توجه به ظرفیت های استان کرمانشاه صد چندان است. 

وی افزود: توسعه امری اتفاقی نیست و ابتداییترین دلیل برای کاهش گردشگر در این استان در نوروز ۹۷ را می توان به این امر اختصاص داد که توسعه می بایست در ابتدای امر بصورت تخم مرغی باشد و این نوع توسعه یعنی اینکه در تخم مرغ اگر از داخل فشار آورده با پدیده تولد و رشد مواجه خواهد شد و اگر از بیرون فشار آورده و شکسته شود محکوم به میرایی و مرگ است.

بدور از هر تعارفی کرمانشاه امروز ما در حوزه اشتغال بیمار است و هر چه زودتر باید به سلامت برسد چراکه رشد بیکاری با رشد فقر و تبعات منفی بعدی همراه خواهد بود و در ابتدا می بایست قبل از هر کس و هر چیز مردم بخواهند که از این معضل نجات یابند آنوقت است که دغدغه استاندار محترم  رنگ و بوی تازه ای خواهد گرفت و جان صد باره می گیرد.

زلزله می توانست باعث رشد توریست برای کرمانشاه باشد

شهردار سابق شهر تاریخی بیستون گفت: کاهش چشمگیر گردشگر دلایل زیادی می تواند داشته باشد. ما امسال با پدیده ای از جنس بلایای طبیعی مواجه بودیم زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته به نوعی خود می تواند یکی از اصلی ترین آیتم های کاهش گردشگر باشد. البته هم می توانست باعث کاهش و شاید به عقیده برخی کارشناسان باعث افزایش گردشگر هم باشد که متاسفانه بخش بد قصه شامل حال استان شد. 

وی افزود: طبعا همه ما ایرانی ها دوست داریم در گردشگری نوروزی که به نوعی گردشگری سیاحتی و یا اوقات فراغت محسوب می گردد جایی رفته که خود و خانواده مان لذت ببرند و ضمنا امنیت کافی را هم داشته باشد. و این در حالی بود که تقریبا بعد از آن واقعه تلخ آبان ماه بصورت تقریبی و میانگین استان ما هر روز در رسانه ها سر تیتر خبرها بود که باز کرمانشاه ( شهرهای استان) لرزید و این به نوعی خود امنیت گردشگر را تحت الشعاع قرار می داد که کرمانشاه را جهت سفر انتخاب نکنند. 

احمدی نصر گفت: با همه احوالات من اشاره کردم که می توانست باعث افزایش گردشگر هم باشد. و این باید با برنامه ریزی و استفاده از یک ابزار بزرگ در توسعه گردشگری حل و فصل می شد و آن موضوع تبلیغات گردشگری بوده و هست. تبلیغات نوین گردشگری می تواند ابزار بزرگی باشد تا بدترین جلوه ها را نیز بتوان از منظر و نگاه جدیدی دید. که این مهم نیز مستلزم بودجه و تخصص می باشد که ما شاید می توانستیم زودتر به این فکر فرو رفته و در این حوزه حرکت می کردیم. 

وی ادامه داد: گردشگران نوروزی که شاید از بیم زلزله کرمانشاه را جهت سفر انتخاب ننمودند همان ایرانی های نوع دوستی بودند که در اوج مشکلات روزهای زلزله که هر روز پس لرزها کرمانشاه را رها نمی کرد خود و خانواده هایشان در مرزی ترین نقاط استان حضور یافته و ارائه خدمات می دادند. پس با یک جلوه و نما می توانستیم شاید بهتر حرکت کنیم هرچند این واقعه طبیعی آنقدر دردناک بود که شاید همه توجه ما را به خود جلب کرد و به نوعی ما را از نوروز و جشن و پایان سال غافل نمود. 

کارنامه خوبی در خصوص زیرساختهای گردشگری نداریم

این کار شناس ارشد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: از طرفی ما در حوزه زیرساخت های گردشگری نیز در سنوات سابق خیلی کارنامه خوبی نداشته ایم و این امروز منحصر به مدیریت حال استان  نیست. کل هتل های استان کرمانشاه  به بیش از ۲۵ هتل نمی رسد کمتر از ۲۰ مهمانپذیر در کل استان کرمانشاه است. و این تعداد را مقایسه نماییم با هتل ها و اقامت گاههای سرعین اردبیل که یک شهر کوچک با ظرفیت گردشگری آبگرم است حداقل چندین برابر کل استان ما می باشد. 

وی افزود: از طرفی تکرار جشن ها و نمایشگاه ها با همان نمود سابق خستگی به گردشگر القا می کند چندین سال است که در حال انجام برنامه های تکراری هستیم. جاذبه نو و جدیدی که مردم ایران زمین را از اقصی نقاط ایران به خود جلب کند را نتوانسته ایم طراحی و برنامه ریزی کنیم کسی که ۲۰ سال پیش کرمانشاه آمده باشد بیستون تاق بستان تکایا و بازار کرمانشاه را دیده و اگر امروز هم بیاید با اندکی تغییر چهره همان آثار را می بینید و هیچ جایگاه تفریحی و گردشگری جدیدی برای ارائه نداریم اما شهرهای چون مشهد علاوه بر استفاده از ظرفیت مذهبی و وجود پربرکت آقا امام رضا ( ع) که افتخار همه ما مردم ایران اسلامی است که میزبان اما رئوف هستیم اما با ایجاد ساختاری همچون سرزمین موج های آبی، پدیده شاندیز، بازار ۱۷ شهریور، و الماس شرق و .... و هتل های بیشمار در کلاس های مختلف بسیار خوب جلو رفته اند و همین کار را در دهه ۶۰ با داشتن مثلا جاذبه ای چون بازدید از باغ وحش مخاطب خود را جهت ماندگاری در مشهد برنامه ریزی نموده بودند یا اصفهان باغ پرندگان .... در همه شهرها ما می بایست به دنبال کار نو و جدید باشیم.

کرمانشاه در حوزه گردشگر چه ظرفیتهایی دارد؟

وی افزود: اشاره می کنم به سریال پایتخت که این روزها در حال پخش است ایجاد زیر ساخت بالن  در مناطق زیبای مختلف استان همچون اورامانات و ..... تله کابین سورتمه، سافاری، جت اسکی و پاراسل در پشت سدهای استا


 ما چقدر می توانیم از ظرفیت های این عنوان که کرمانشاه سرزمین سنگ و آب است استفاده کنیم سرزمین سنگ که بیستون بهشت گمشده صخره نوردی دنیا به گواه شرکت کنندگان در بینال صخره نوردی بوده و از این دسته امور بسیار می تواند در معرفی کرمانشاه نقش داشته باشد.

احمدی نصر گفت: نقش شبکه های اجتماعی را نباید غافل شویم. دیرین دیرین و معرفی غار قوری قلعه علاوه بر جوانرود که نوروز ۹۶ طراحی شد می تواند در معرفی موثر باشد توسعه ادامه مسیر بازدید همین غار و معرفی هرچه بیشتر آن حتما موثر است. و در ادامه خیلی ها نمی دانند از تهران تا کرمانشاه تنها ۵۰۰ کیلومتر فاصله است و با این جاده بجای شمال می توانند بیایند و پارک موزه ایران زمین بیستون و یا بزرگترین نقش برجسته ساسانی یعنی تاق بستان یا پایلوت تکایای ایران یعنی تکیه معاون الملک را ببیند. آیا می دانید ها را با هدف معرفی کرمانشاه و با اکران در بیلبوردهای تهران و جاده های شمالی کشور تعریف نموده که می تواند گام های بزرگی باشد آن زمان است که سرمایه گذار خود متقاضی فعالیت در کرمانشاه گردد. 

وی تصریح کرد: با همه احوالات به نظر می رسد مدیریت ارشد استان خواهان تلاش مدیران در این زمینه هستند و بی شک اگر همت حرکت بر این نیل سوار گردد کرمانشاه را می توان بسیار بهتر از امروز دید این فرصت می خواهد و همت و حمیت همه جانبه.

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۷۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

بنابر اعلام ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان، با جمع‌بندی انجام‌ شده در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری، شهرستان دزفول رتبه اول را در میزان اقامت و بازدید گردشگران به خود اختصاص داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، بنابر اعلام ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان، با جمع‌بندی انجام‌شده در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری، شهرستان دزفول رتبه اول را در میزان اقامت و بازدید گردشگران به خود اختصاص داد.

در بازه زمانی 24 اسفند 1402 تا پایان فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز (24 فروردین‌ 1403) متوسط بازدید از هر جاذبه در استان خوزستان بیش از 88 هزار نفر بود.

در بازه زمانی یادشده 26 میلیون و 618 هزار و 232 بازدید از جاذبه‌های گردشگری خوزستان صورت گرفت که از این تعداد، هفت میلیون و 923 هزار و 481 بازدید مربوط به جاذبه‌های تاریخی، هفت میلیون و 583 هزار و 522 بازدید مربوط به جاذبه‌های طبیعی، سه میلیون و 125 هزار و 279 بازدید مربوط به جاذبه‌های دست‌ساز، دو میلیون و 733 هزار و 398 هزار و 602 بازدید مربوط به جاذبه‌های مذهبی، چهار ‌میلیون و 842 هزار و 913 بازدید مربوط به جاذبه‌های تفریحی، 223 هزار و 703 بازدید مربوط به جاذبه‌های فرهنگی، یک‌هزار و 487 بازدید مربوط به گردشگری سلامت و 68 هزار و 323 بازدید نیز مربوط به موزه‌های استان بودند؛ ضمن این‌ که طی این مدت آمار 450 هزار و 922 نفربازدید نیز برای نمایشگاه‌های دایمی و غیردائمی مربوط به صنایع‌دستی به ثبت رسید.

بنابر گزارش، این ستاد، میزان بازدید از جاذبه‌ها امسال حدود 42 درصد افزایش داشت. هم چنین براساس جمع‌بندی انجام شده، دزفول با ثبت 10 میلیون و 568 هزار و 349 نفربازدید اولین شهر پربازدید استان در بازه زمانی یک‌ماهه لقب گرفت و شوشتر نیز با ثبت پنج‌میلیون و 603 هزار و 827 نفربازدید در رتبه دوم قرار گرفت؛ هم چنین اندیکا با بازدید 2 میلیون 317 هزار و 120 نفری، شوش با یک میلیون و 260 هزار و 599 بازدید و کارون با یک‌ میلیون و 174 هزار و 180 نفربازدید هم در رده‌های سوم تا پنجم پربازدیدترین شهرستان‌ها جای گرفتند.

برپایه آمار ثبت‌شده ایذه، مسجدسلیمان، شادگان، لالی، بندرماهشهر، بهبهان، اندیمشک، امیدیه، اهواز، گتوند، باوی، دزپارت، باغ‌ملک، هندیجان، رامهرمز، حمیدیه، رامشیر، هفتکل، دشت‌آزادگان، هویزه و آقاجری نیز در جایگاه‌های بعدی بیشترین تعداد بازدید قرار گرفتند.

ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان اقامت گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی، غیررسمی و اضطراری سطح استان تا 24 فروردین 1403 را در مجموع سه‌ میلیون و 631 هزار و 199 نفرشب‌اقامت اعلام کرد و با اشاره به اشغال حدود 80 درصدی ظرفیت هتل‌ها و دیگر تأسیسات اقامتی در این ایام اعلام کرد که 63 درصد از گردشگران در اقامتگاه‌های غیررسمی، 16 درصد در اقامت‌گاه‌های رسمی و 21 درصد نیز در اقامت‌گاه‌های اضطراری اقامت کردند.

از سوی دیگر، میزان اقامت در اقامت‌گاه‌های رسمی در مجموع 571 هزار و 577 نفرشب اقامت بود که از این تعداد 71 هزار و 692 نفر در هتل‌ها، هشت‌ هزار و 351 نفر در هتل آپارتمان‌ها، 2 ‎هزار و 909 نفر در هتل‌سراهای سنتی، 18 هزار و 403 نفر در مهمان‎پذیرها، 32 هزار و 373 نفر در اقامت‎گاه‌های بوم‎گردی، 148 هزار و 338 نفر در خانه‌مسافرها، 30 هزار و 510 نفر در مجتمع‌های گردشگری، 67 هزار و 680 نفر در زائرسراها، 45 هزار 836 نفر در اردوگاه‌ها، 113 هزار و 497 نفر در مناطق نمونه گردشگری، 31 هزار و 666 نفر در مجتمع‌های خدمات بین‌راهی و 322 نفر نیز در پارک‌های ملی طبیعت‌گردی اقامت داشتند.

هم چنین از میزان سه میلیون و 631 هزار و 199 اقامت ثبت‌شده در سطح استان خوزستان، شهرستان دزفول با ثبت یک میلیون 704 هزار و 408 نفرشب‌ اقامت، بیشترین میزان اقامت از سوی گردشگران در سطح استان را به خود اختصاص داد و شوشتر با 590 هزار 837 نفرشب‌ اقامت و اهواز با 355 هزار و 198 نفرشب‌ اقامت در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

در این بخش اندیکا، ایذه، امیدیه، ماهشهر، بهبهان، اندیمشک، لالی، دزپارت، شوش، کارون، باغ‌ملک، مسجدسلیمان، هندیجان، گُتوند، هفتکل، رامهرمز، شادگان، باوی، دشت‌آزادگان، آقاجری، حمیدیه، رامشیر و هویزه در رده‌های چهارم تا 26 قرار گرفتند.

در بازه زمانی یک‌ ماهه 26 میلیون و 497 ‌هزار و 705 تردد در جاده‌های مواصلاتی استان به ثبت رسید. ضمن این‌که میزان ترددهای ورودی به استان یک میلیون و 308 هزار و 417 و ترددهای خروجی نیز یک میلیون و 249 هزار و 930 مورد بود.

ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان به 244 مورد بازدید نظارتی انجام‌شده در سطح استان طی مدت‌زمان نوروز تا عید فطر اشاره و اعلام داشت که از این تعداد 109 مورد بازدید از مراکز اقامتی، 66 مورد از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و 44 بازدید از رستوران‌ها، مراکز پذیرایی و بین راهی انجام شده است؛ ضمن این‌که در این مدت درمجموع 9 فقره تشویق به مراکز اقامتی و مراکز پذیرایی اعطا شده است. هم چنین 15 واحد تأسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی و دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی نیز در این مدت تذکر دریافت کردند.

در این مدت تعداد 10 فقره شکایت از مراکز اقامتی، هشت فقره از جاذبه‌های گردشگری و 13 فقره شکایت نیز از دفاتر خدمات مسافرتی و  گشت‌ها در سطح استان دریافت شد و این درحالی بود که شکایتی از مراکز پذیرایی و بین‌راهی تا پایان نوروز واصل نشد.

در ایام نوروز بازرسان مخفی به طور مستمر از کمپ‌ها، ظرفیت اقامتگاه‌ها و امکانات گردشگران بازدید می‌کردند و در خصوص آسیب‌های احتمالی که ممکن بود برای مسافران اتفاق بیفتد به صورت روزانه رصد و پیگیری می‌کردند.

برپایه اظهار ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز خوزستان، جریان مسافرت به استان خوزستان در تعطیلات بهاری 1403 نشان داد که کیفیت خدمات‌رسانی در سطح استان خوب بود.

ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز 1403 در خوزستان امسال از 24 اسفند 1402 فعالیتش را آغاز کرد و 24 فروردین 1403 همزمان با عید سعید فطر به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه مدون برای استانداردسازی اماکن گردشگری
  • از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم
  • منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز
  • همکاری مردم و مسوولان سبب عادی شدن شرایط پس از سیل مخرب بلوچستان شد
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت
  • در تعطیلات نوروز ۶۱۵ هزار نفر در اماکن اقامتی استان کردستان اسکان یافتند