Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:35:33 GMT

پیمانکار خارجی حکم مرگ تاریخ در چم‌شیر را داد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۸۳۲۷

پیمانکار خارجی حکم مرگ تاریخ در چم‌شیر را داد

«علی‌رغم به انجام رسیدن تمام تعهدات از سوی هیأت مطالعه ‌و پژوهشکده باستان‌شناسی، مسئولان ساخت سد "چم‌شیر" توجهی به انجام تعهدات خود ندارند و حتی بیش از یک‌سال است که نسبت به تخصیص و تأمین بودجه برای مطالعات باستان شناسی قدمی برداشته نمی‌شود.»

به گزارش ایسنا، به دنبال احداث سد و نیروگاه «چم‌شیر» در مرز دو استان کهکیلویه و بویر احمد و فارس در سال ۱۳۹۵ طرحی با عنوان «مطالعات باستان شناسی در محدوده سد چم شیر» در دستور کار پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چارچوب این طرح و در محدوده‌ی دریاچه سد «چم شیر» بررسی باستان‌شناسی انجام شده و مطالعات پیشین در این محدوده بازنگری شدند، حتی با اعلام پژوهشکده باستان‌شناسی در همین زمینه قرار شد تا محوطه‌هایی که قابلیت کاوش گسترده دارند پس از انجام گمانه‌زنی مقدماتی و برای کاوش گسترده ارزیابی و انتخاب شوند.

محمد تقی عطائی؛ سرپرست مطالعات باستان‌شناسی این طرح در این زمینه به ایسنا می‌گوید: «هیئت باستان شناسی در زمستان ۱۳۹۵ مطالعات خود را که در دو مرحله برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کرد. در مرحله نخست این مطالعات حدود ۱۴۰ محوطه مورد شناسایی یا مطالعه قرار گرفت که دوره‌های پیش از تاریخ تا قاجار را شامل می‌شد، همچنین ۳۰ محوطه با قابلیت‌های فرهنگی متمایز تشخیص داده شد که در ۱۵ محوطه آن گمانه‌زنی انجام و مشخص شد که این محوطه‌ها قابلیت کاوش‌های گسترده را دارند و باید پیش از آبگیری سد مورد کاوش قرار گیرند.»

به گفته‌ی او «علی‌رغم به انجام رسیدن تمام تعهدات از سوی هیأت مطالعه ‌و پژوهشکده باستان‌شناسی، اما متاسفانه مسئولان ساخت این سد و نیروگاه، توجهی به انجام تعهدات خود نشان نمی‌دهند. به‌طوری که جزء درصد ناچیزی از بودجه برآورد شده، با گذشت بیش از یکسال، هنوز نسبت به تخصیص و تأمین بودجه این تحقیقات اقدامی انجام نشده است، به همین دلیل مطالعات مذکور از زمستان ۱۳۹۵ تاکنون معوق مانده‌اند.»

این باستان‌شناس با تاکید بر این‌که دست‌کم دو سال زمان برای انجام برنامه‌های نجات‌بخشی باستان‌شناسی در محوطه "چم‌شیر" نیاز است، ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که اعلام شده سد چم شیر در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ آبگیری می‌شود، اما هنوز حتی مرحله مقدماتی مطالعات باستان شناسی در محدوده این سد انجام نشده‌اند.

او می‌گوید: در شرایطی که دریچه‌های سد برای آبگیری بسته می‌شوند در کمتر از یک هفته نخستین اثر تاریخی که در محوطه چم‌شیر زیر آب می‌رود، یک پل متعلق به دوران اسلامی است که از آن حتی در منابع تاریخی ایران نیز نام برده شده است و به مرور ۱۴۰ محوطه تاریخی دیگر هم زیر آب می‌روند.

به نظر می‌رسد بدقولی در پرداخت منابع اعتباری برای بررسی و مطالعه در محوطه‌های تاریخی منطقه، از سوی پیمانکار خارجی (هنوز به صورت رسمی از کشور خاصی نامی  برده نشده اما گفته می‌شود آن پیمانکار چینی است) که قرار بوده به صورت فاینانس تأمین شود، انجام شده است. اما گفته می‌شود این پیمانکار فقط برای ساختمان خود سد، منابع لازم را تأمین می‌کند و با توجه به تامین نشدن اعتبار، مطالعات مربوط به میراث فرهنگی محدوده سد بلاتکلیف مانده است.

باید قرارداد بین وزارت نیرو و پیمانکار خارجی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا این پیمانکار اصلا مسوؤلیتی در قبال انجام مطالعات باستان شناسی، مردم‌شناسی و محیط زیستی محوطه پذیرفته است؟ و این مساله درست براساس تفاهم‌نامه‌هایی که در کشورهایی مانند چین هم امضا می‌شوند و باید به چنین مسائلی توجه لازم را نشان دهند، مورد تاکید قرار گرفته و آیا پژوهشکده باستان‌شناسی این تفاهم‌نامه را قبل از هر نوع اعلام موافقت برای احداث سد بررسی کرده است؟

از سوی دیگر ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد؛ با توجه به این‌که ساختمان بهترین سدها هم عمر مفید و معینی دارند و پس از آن کارآیی‌شان را از دست می‌دهند؛ آیا نباید عوارض منفی آنها را به حداقل کاهش دهیم؟ نباید قبل از ساخت یک سد مطالعات گوناگون در حوزه‌هایی مانند باستان‌شناسی، محیط زیست و حتی گردشگری منطقه انجام شوند و پس از ساخت این ابَرسازه‌ها به کمکِ مطالعات علمی انجام شده، به بهره‌وری بهتر از آنها کمک کرد؟

نمونه‌های زیادی از ساختمان‌های متعددی که در حین ساخت سدها برای اسکان مهندسان و کارکنان آنها ساخته می‌شود اما با آغاز آبگیری بلااستفاده می‌مانند یا به حال خود رها می‌شوند، وجود دارند که حتی چنین طرح‌هایی برای آن‌ها مطرح نمی‌شود!

در شرایطی که در بهترین و ساده‌ترین حالت این ساختمان‌ها را می‌توان به مکانی برای ایجاد موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تبدیل کرد که یافته‌های کاوش و مطالعه از آن مناطق تاریخی را می‌توانند در خود جای دهند تا از یک سو به ورود گردشگر به منطقه فکر کنند.

از سوی دیگر در گفت‌وگوی محمدرضا فاضل، معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با ایسنا؛ «برای تکمیل این پروژه مهم اقتصادی تا کنون ۹۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح بزرگ سد "چم شیر "هزینه شده و به بیش از شش هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است،» اما چند درصد از این اعتبار میلیاردی، سهم مطالعات میراث فرهنگی از این پروژه بوده است؟

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات جدید از پروژه سه طبقه کردن میدان ونک

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید جوانی؛ شهردار منطقه ۳ تهران درباره سه طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طرح طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است. تونلی که از بزرگراه حقانی (زیر چهارراه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است. این موضوع در حال مطالعات است. کارهای مطالعاتی قرار است که امسال انجام شود و بعد از مطالعه، در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ در پاسخ به این پرسش که آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است؟ گفت: هنوز مطالعات نهایی نشده است. جلسه‌ای را با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم. طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع قبلاً سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلاً طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی افزود: پروژه بسیار بزرگ است و اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر و از تونل توحید بزرگ‌تر است، کار بزرگی است و نیازمند مطالعات جدی است.

جوانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر این طرح تأیید شود در این دوره از مدیریت شهری اجرا می‌شود یا خیر گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود در سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد. اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست. ما از معاونت فنی و عمران خواهش کردیم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهار راه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) این پروژه را در اولویت قرار دهند که زیرگذر میدان ونک هم در برنامه مطالعاتی انجام شود که در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

کد خبر 6096969

دیگر خبرها

  • میدان ونک ۳ طبقه می‌شود
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک
  • جزییات جدید از پروژه سه طبقه کردن میدان ونک
  • جزئیات جدید از ۳ طبقه کردن میدان ونک اعلام شد
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم