وقتی بهبود فریبا سینما را پُر میکند، نقی معمولی نه
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۵۸۷۴۳
فرهنگ > سینما - مهران احمدی که عکسش در «پایتخت 5» دست به دست می شود، سالن ها را با «مصادره» اش پر کرده، و محسن تنابنده، نقی معمولیِ این روزهای تلویزیون، نتوانسته با حضورش «فراری» را از قعر جدول نجات دهد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها اگرچه صداوسیما خود را وقف تیزرهای تبلیغاتی «به وقت شام» و «لاتاری» کرده است اما این «مصادره» است که پیشتاز است و ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان در حال تعقیبش هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از آن سو علیرضا داوودنژاد با «فراری» اش در ته جدول جا گرفته است و دل پردردی دارد. داوودنژاد چند روز پیش در اینستاگرامش به همه کسانی که با مفهوم فیلم سوزی در زمان اکران آشنا نیستند، گفته بود برای درک این مفهوم با او تماس بگیرند!
«دلبر»ی «مصادره» از مخاطبان سینما
مهران احمدی که اگرچه خودش در «پایتخت 5» نیست اما عکسش در نقش بهبود فریبا، بین فهیمه، بهتاش و دیگر کاراکترهای این سریال دست به دست می شود، فیلمش سرنشین این روزهای سینمای ایران است.
این فیلم که اکرانش از چهارشنبه 23 اسفند شروع شد طبق آن چه در سایت سینماتیکت آمده است تاکنون، شنبه 18 فروردین و پس از گذشت سه هفته از آغاز اکرانش فروشی بالغ بر هشت میلیارد و سیصد میلیون تومان داشته است.
پس از هشت میلیاردی شدن «مصادره» به نویسندگی علی فرقانی و کارگردانی مهران احمدی بود که خبر آمد محسن چاوشی هم قطعه ای به نام «دلبر» برای این فیلم با بازی رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، میرطاهر مظلومی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی خوانده است که به زودی منتشر می شود.
«چطوری، ایرانی؟» با طعم «غیرت مردِ ایرانی» دوش به دوشِ هم
«به وقت شام» و «لاتاری» که این روزها تیزرهایشان یکی در میان از صداوسیما پخش می شود تا بینندگان بارها و بارها عبارت های «چطوری ایرانی؟» را در تبلیغِ «به وقت شام» و «حماسه ای در رثای غیرت مرد ایرانی!» را در تبلیغ «لاتاری» ببینند چنان دوشادوش هم حرکت می کنند که حتی در رقم دهگانِ فروش شان نیز برابرند! هر دو فیلم تاکنون پنج میلیارد و هفتصد میلیون فروخته اند تا ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان در حال تعقیب «مصادره» باشند.
«لونه زنبور» و ترکیبی که ظاهرا جوابگو نبود
«لونه زنبور» اگرچه از ترکیب ظاهرا بفروشِ پژمان جمشیدی و محسن کیایی بهره می برد اما تاکنون چهار میلیارد و چهارصد میلیون تومان فروخته است و در جایگاه چهارم قرار دارد.
«لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک نژاد و نویسندگی محسن کیایی داستان دو سارق خردهپاست که با تحویل گرفتن جعبهای وارد ماجرایی بزرگ میشوند.
فیلشاهی که آن چنان تحویلش نگرفتند
انیمیشن سینمایی «فیلشاه» تا امروز تنها یک میلیارد و سی میلیون فروخته است تا این گمانه زنی تقویت شود که کودکان و والدینشان تماشای انیمیشن تحسین شده ای چون «کوکو» را در خانه، به تماشای «فیلشاه» در سینما ترجیح داده اند.
داستان «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان درباره بچه فیلی با نام شاد فیل است که کسی او را جدی نمیگیرد. او به اسارات شکارچیان درمی آید و به سرزمینی فرستاده میشود که حاکمش ابرهه است. این فیل طی اتفاقاتی به مقام فیلشاه میرسد و مامور میشود جلوی سپاهی که سمت مکه میرود، حرکت کند.
این فیل جوان که فریفته نام فیلشاه شده، گذشته خود را فراموش کرده اما در زمان لازم هوشیار شده و بر علیه ابرهه به پا میخیزد و فیلها را از سپاه دور می کند تا در زمان نازل شدن عذاب الهی آن ها آسیب نبینند. او در پایان به سرزمین خود بازگشته و رهبر گله فیلها میشود.
صداوسیمایی که «خرگیوش» دوست ندارد
«خرگیوش» به کارگردانی و نویسندگی مانی باغبانی و تهیهکنندگی حبیب اسماعیلی درباره مردی به نام آرش با بازی بابک حمیدیان است. پدر آرش سرطان دارد و برای درمان به خارج از کشور رفته است. دوستان آرش، بابک و بهنود برای این که او غم ناشی از بیماری پدرش را فراموش کند و افسرده نشود قرصهای شادی مصرف و یک روز شاد و خنده دار را سپری میکنند اما آرش به رازهایی پی میبرد... ولی ظاهرا آن چه آرش به آن پی می برد نتوانسته مخاطبان را آن قدر کنجکاو کند که به سینما بروند و همین «خرگیوش» را با فروشی معادل یک میلیارد و صد میلیون تومان در جایگاه ششم نشانده است.
حبیب اسماعیلی، تهیه کننده این فیلم پنجم فروردین در گفت و گو با ایسنا تاکید کرده بود که «پخش تیزرهای این فیلم از صداوسیما بدون هیچ دلیلی قطع شده است» تا این شائبه تقویت شود که تلویزیون «خرگیوش» دوست ندارد.
جاماندن «فِراری» از رقابت
علیرضا داودنژاد، کارگردان «فِراری» چند روز پیش با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«آقای رئیس جمهور ...آقای وزیر ارشاد... آقایون وزارت ارشاد... آقای مهران مدیری... آقای رامبد جوان... آقای احسان علیخانی... اخبار ۲۰:۳۰... برنامه درشهر... اخبار ساعت ۲۲... برنامه های پُر چالش و پُر بیننده.... برنامه های محبوب وطنی... شما با پدیده فیلم سوزی در زمان اکران آشنا هستین؟ فکر نکنم... من به شدت آشنام، چون با نون سینما بزرگ شدم. هر کدومتون خواست آشنا بشه تماس بگیره.»
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! «فراری» تنها دویست میلیون و سیصد و نود هزار تومان فروخته است. این فیلم با بازی محسن تنابنده، ترلان پروانه، سحر دولتشاهی، سیامک صفری، رضا داوودنژاد و با حضور رضا کیانیان و سیما تیرانداز داستان دختر 18 سالهای به نام گلنار را روایت میکند که از شهرستان به تهران میآید و تلاش میکند تا با ماشین فراریِ هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد.
ظاهرا اگرچه نقیِ معمولیِ «پایتخت پنج» نتوانسته مخاطبان را به سینما بکشاند و «فراری» که در آن بازی می کند آخرین شده است اما برعکس، بهبود فریبا در جذب تماشاگر به سینما بسیار موفق عمل کرده است.
58242
کلید واژهها : سینمای ایران - اکران سینما - فروش سینمای ایران -منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران اکران سینما فروش سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۸۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی