Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک گفت: بيش از هفت هزار ميليارد ريال ضمانت نامه تا پايان سال 96 توسط اين صندوق صادر شده، اما براي حمايت از صنايع کوچک افزايش سرمايه اين صندوق ضروري است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدحسين مقيسه» افزود: سرمايه کنوني صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک در حدود 1100 ميليارد ريال است که مطابق با استانداردها مي توان بين هفت تا هشت برابر سرمايه ضمانت نامه صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به عنوان نمونه بيان داشت: صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک و متوسط کره جنوبي (KODIT) سرمايه اي نزديک به پنج ميليارد دلار دارد و تا 42 ميليارد دلار نيز ضمانت نامه صادر کرده است.
مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک خاطرنشان کرد: اين بررسي ها نشان مي دهد براي حمايت و تقويت صنايع کوچک، بايد صندوق هاي حمايتي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند تا بتوانند تسهيل کننده مسائل مالي بنگاه ها باشند.
وي گفت: توسعه صنايع کوچک بويژه در استان هاي مرزي، مي تواند بازار خوبي در کشورهاي همسايه ايجاد کند و بايد تلاش کرد اين ظرفيت تقويت شود.
** سهم 90 درصدي بنگاه هاي کوچک و متوسط در صنايع کشور
وي با اشاره به اهميت بنگاه هاي کوچک و متوسط (SME) در اقتصاد کشورها گفت: صنايع کوچک در ايجاد اشتغال، خلق درآمد و صادرات بسيار موثر بوده و موتور رشد و توسعه اقتصادي هر کشور محسوب مي ‌شوند.
مقيسه با اشاره به سهم 90 درصدي بنگاه هاي کوچک و متوسط در صنايع کشور، گفت: جايگاه اين صنايع از آن جهت مي‌تواند مهم و ممتاز باشد که به دليل کوچک بودن انعطاف پذيرترند و آمارها نيز نشان مي دهد که بيش از 50 درصد اختراعات و ايده‌هاي نو از صنايع کوچک سرچشمه مي گيرد.
مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک گفت: بر پايه درجه پيشرفت و توسعه يافتگي، بين 55 تا 90 درصد توليد ناخالص داخلي کشورها توسط صنايع کوچک و متوسط توليد مي‌شود که اين عدد در ايران کمتر از 20 درصد است؛ همچنين اين نوع صنايع در کشورهاي توسعه يافته بين 60 تا 65 درصد و در ايران 45 درصد از سهم اشتغال کشور را تشکيل مي دهند.
وي تصريح کرد: سهم صنايع کوچک و متوسط در صادرات کشورهايي مانند آلمان، چين و ژاپن 60 درصد و در ايران اين سهم کمتر از 15 درصد است.
مقيسه، سهم صنايع کوچک مستقر در شهرک‌هاي صنعتي در صادرات غيرنفتي را حدود 2 ميليارد دلار اعلام کرد.
مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک خاطرنشان کرد: براي حمايت از صنايع کوچک، کشورهاي توسعه يافته اقدام به راه اندازي صندوق هاي ضمانت کرده اند، زيرا با اينکه گام‌هاي بلندي در توسعه برداشته و فضاي تامين مالي و ريسک متفاوتي دارند، همچنان ميان بانک‌ها و صنايع کوچک و متوسط مانعي وجود دارد که عبور از آن به واسطه صندوق ضمانت امکان پذير است.
به گزارش ايرنا، در 11 ماه پارسال 2 هزار و 384 ميليارد ريال ضمانت نامه از سوي صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک ايران صادر شد که در همسنجي با سال پيش از آن 71 درصد رشد داشته است.
قانون تاسيس «صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع کوچک» زير نظر وزارت صنايع و معادن وقت در تاريخ 24 آذر ماه 1383 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. اساسنامه صندوق در سال 1384 مصوب هيات دولت شد و صندوق پس از شروع به کار در سال 1385، نخستين ضمانت‌ نامه خود را در سال 1386 صادر کرد.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۵۸۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهمنامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات