Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان- مشاور معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: افراد با اصلاح «سبک زندگی» خود می‌توانند مانع از سرطان که دشمن سلامتی آن‌ها است شوند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فائزه نوچمنی: سرطان که در تصور عموم جامعه به عنوان بیماری ترسناک شناخته می شود، در چند سال اخیر افزایش چشمگیری در استان گلستان داشته است.

این بیماری در حالی برای مبتلایان به آن ترس‌آور است که در بسیاری مواقع مراحل درمان ازجمله جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی‌ها علاوه بر هزینه‌بر بودن بسیار آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی می‌شود که علاوه بر دوره‌های درمانی، شیوه‌های جدیدی نظیر طب تسکینی در خارج از ایران برای افزایش روحیه بیماران و غلبه آنان بر بیماری به اجرا درآمده و نتایج مثبتی به همراه داشته است، اما حضور نوین این طب در  ایران و ازجمله گلستان از مزایای تلاش بخش خصوصی است که به‌رغم مثمر ثمر بودن بسیاری از شهروندان گلستانی و بیماران مبتلا به سرطان با آن آشنا نیستند.  از این رو برای آشنایی بیشتر با طب تسکینی و روش‌های درمانی آن با مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان که اجرا کننده این طرح در گلستان بوده است به گفتگو نشستیم.

عبدالرحیم حزینی که مشاور معاون اجتماعی وزیر بهداشت هم هست، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که تغییر سبک زندگی و اصلاح آن از عوامل عمده غلبه بر سرطان‌ها و بیماری‌ها است، اظهار کرد: سلامت روان امروزه یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی سلامت یک جامعه است و بی‌شک نقش چشمگیری در کارآمدی و پیشرفت آن دارد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت که هدف خود را دستیابی به عالی‌ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده، در اساسنامه خود در تعریف سلامت اشاره دارد منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، و صرفاً فقدان بیماری نیست.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: بر اساس این تعریف فردی دارای سلامت روان است که توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و مؤثری در جامعه مشارکت و فعالیت کند.

آرامش اولین شرط روان سالم است

وی در خصوص توجه به جنبه‌های روانی سلامت اجتماعی، تصریح کرد: راهکارهای متعددی برای تضمین سلامت روان بیان‌شده که بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.

حزینی بابیان اینکه منظور از آرامش، آرامش نسبی و نداشتن دغدغه‌های متعدد و گاه فلج‌کننده، است، اظهار کرد: یکی از نکات مهم این است که فرد بتواند به‌درستی شرایط را ارزیابی و برای رفع و کاهش این نگرانی‌ها اقدام کند.

وی افزود: در صورتی هم که مشکلات قابل‌حل نیستند باید به‌گونه‌ای با آن‌ها کنار آمد که اجازه نداد گرفتاری‌ها، عملکرد و زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سلب آرامش شود.

بروز مناسب هیجان‌ها از ویژگی‌های سلامت روان است

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها را از دیگر ویژگی‌های مهم سلامت روان دانست و گفت: بروز احساست باید به‌گونه‌ای باشد که ازیک‌طرف فرد نخواهد احساس‌هایش را سرکوب کند و از طرف دیگر، مهارگسیخته آن‌ها را بروز ندهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات ذهن سالم، شناخت است، تصریح کرد: منظور از شناخت، مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و... است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌منداست.

حزینی اظهار کرد: سالم بودن این توانایی‌ها تأمین‌کننده و نشانگر بخشی از سلامت روان ما هستند.

وی افزود: همه توانایی‌ها و خصوصیات گفته‌شده خود را به‌صورت یک نماد بیرونی و عینی بروز می‌دهند که آن رفتار است.

سلامت معنوی باعث کاهش مبتلا به بیماری‌های مزمن می شود

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: داشتن سلامت معنوی یکی از عوامل مؤثر در بهبودی بیماران مبتلابه بیماری‌های مزمن مخصوصاً«سرطان» است.

وی تصریح کرد: تجسم آینده و یافتن راهکارهایی که از وقوع مشکلات و خطرات احتمالی در دهه‌های آتی عمر پیشگیری می‌کند، علم نوینی است که تحت عنوان آینده‌پژوهی و سبک صحیح زندگی در جوامع مدرن به آن پرداخته می‌شود.

حزینی اظهار کرد: افراد با اصلاح «سبک زندگی» خود می‌توانند مانع از سرطان که دشمن سلامتی آن‌ها است شوند. استرس باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول و در نهایت تضعیف سیستم ایمنی فرد و مستعد قرار گرفتن در معرض سرطان می‌شود

وی افزود: شیوه زندگی نادرست، شامل رفتارهای غلط روزمره و همچنین عادات غلط غذایی عامل بسیار مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان در خصوص چند عامل رفتاری و غذایی که باعث ایجاد سرطان می‌شود، گفت: عدم رضایت فرد از کارهای مفیدی که انجام می‌دهد و توجه بیش‌ازحد به این‌که نتیجه کار چه می‌شود، خشم، نداشتن خواب کافی یا داشتن خواب زیاد، نداشتن تفریح کافی و مفید، نداشتن روحیه گذشت باعث به وجود آمدن این بیماری خواهد شد.

وی افزود: فعالیت در محیط کار نامناسب که دائم فرد را در معرض استرس‌های فراوان قرار می‌دهد، داشتن افکار منفی، ناامیدی و دلسوزی بیش‌ازاندازه برای دیگران از دیگر عوامل هستند.

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری سرطان است

حزینی استرس را یکی از مهم‌ترین عامل دانست و اظهار کرد: استرس باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول و در نهایت تضعیف سیستم ایمنی فرد و مستعد قرار گرفتن در معرض سرطان می‌شود.

وی در خصوص وزن بالا و اینکه بین چربی اضافه بدن و سرطان ارتباط وجود دارد، افزود: چاقی به‌صورت یک التهاب مزمن تولید هورمون‌های طبیعی بدن مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل می‌کند که میزان غیرطبیعی این هورمون‌ها عامل ایجاد سرطان می‌شود.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: عدم تحرک و ورزش، عدم محافظت پوست در برابر آفتاب، عدم انجام آزمایش‌های پزشکی و غربالگری به‌صورت منظم، عدم نرمال بودن هورمون‌های بدن، کشیدن سیگار و مصرف الکل. مصرف میوه و سبزیجات به میزان خیلی کم از دیگر مواردی هستند که باید نسبت به آن توجه داشت.

وی افزود: مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه حاوی ویتامین سی پتاسیم و فیبر هستند که مانع از ایجاد سرطان می‌شوند.

حزینی مصرف بیش‌ازاندازه گوشت قرمز، شکر، غذاهای سرخ‌کردنی و فست فودها، گوشت‌های کباب شده و غذاهایی که به میزان زیادی سوخته‌اند را از دیگر موارد سرطان اعلام کرد و اظهار کرد: مصرف چربی‌های اشباع ریسک سرطان‌های روده، پروستات، رحم و تخمدان را بالا می‌برد.

وی افزود: بهتر است روغن‌های گیاهی بخصوص روغن‌زیتون و کنجد را وارد رژیم غذایی خود کنیم.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: همان‌طور که گفته شد در تمام عادات و رفتارهای ما عوامل سرطان‌زا به‌صورت نهفته قرار دارد، مهم این هست که ما روش زندگی و رفتارهای خود را اصلاح کنیم تا مانع از حضور دشمن سلامتی‌مان که همان سرطان هست شویم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سرور عدوانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به باورهای غلط بیماری MS گفت: اینکه مبتلایان به ام اس نمی‌توانند ازدواج کنند و یافرآیند بچه‌دار شدنشان دچار مشکل است، باوری کاملا اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولا در سن پایین درگیر این بیماری می‌شوند و یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند ممکن است این موضوع برای این افراد نگران کننده باشد، این باور از اساس اشتباه و بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان درباره احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند ریسک بیشتری ازنظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند ولی اصلا به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.

عدوانی تاکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید حتما نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود از اساس اشتباه و غلط است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود توضیح داد: تا زمانیکه آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی دهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملا طبیعی به دنیا آورده‌اند کم نیستند.

عدوانی با تاکید بر اینکه مسئله‌ای که درباره ام اس مد نظر است فارغ از مسایل ژنتیکی موضوعات محیطی است، اضافه کرد: در نهایت علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتورهای ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است توضیح داد: اصلا به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای 60 یا 70 سال هم دیده می‌شود.

کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد، خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده است، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند.

وی  با بیان این مسئله که الزاما همه‌ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه رفتن می‌شوند و یا  در نهایت بینایی خود را از دست می‌دهند را تصور اشتباهی عنوان کرد و توضیح داد: بیماری ام اس با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد به میزان قابل توجهی قابل کنترل است، شاید در سالهای دور مثلا 20 یا 30 سال پیش درمان قابل توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای بیماران به صورت موفقیت آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعا مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: MS و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سالهای اول شیوع بیماری است، به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلاکمتر دچار عوارض خواهد شد.

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده یابنده و حمله کننده دارد شاید مدتها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است مواجه شود.

وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحا مواد غذایی که طبع سرد دارد را استفاده کنند ادامه داد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل و یا عود بیماری اثر دارد تایید نشده است، در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.

عدوانی در خاتمه توصیه کرد: عاداتی مثل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان می تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ترک مواد دخانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس