Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@13:58:16 GMT

3200 تجهیز سیسکو در معرض حمله سایبری است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۶۶۳۱۵

3200 تجهیز سیسکو در معرض حمله سایبری است

به گزارش ایرنا، شامگاه جمعه(هفدهم فروردین) برخی از سرویس‌ها و وب سایت‌های مهم کشور بدلیل بروز مشکل در مرکز داده(دیتاسنتر) از دسترس خارج و دلیل آن حمله سایبری ناشی از وجود حفره امنیتی و آسیب پذیری تجهیز 'سیسکو' اعلام شد.
'سیسکو' (Cisco) یک شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات مربوط به شبکه (Network) و ارتباطات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان روز شنبه به ایرنا اعلام کرد: عامل حمله سایبری به مراکز داده کشور، وجود حفره امنیتی در ویژگی
'smart install client' تجهیزات سیسکو است.
مرکز آپا دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان یک مرکز امداد امنیت رایانه‌ای، فعالیت خود را در زمینه تخصصی ارائه سرویس مدیریت حوادث امنیتی و آسیب‌پذیری‌های شبکه، از سال 1386 آغاز کرد.
بر اساس این اعلام، به نظر می‌رسد حدود سه هزار و 200 تجهیز سیسکو در کشور و نزدیک به یکصد تجهیز سیسکو در استان اصفهان در معرض خطر این آسیب پذیری(CVE-2018-0171) قرار دارد.
مرکز آپا اعلام کرد: برای آگاهی از فعال بودن این ویژگی می توان از دستور 'show vstack config' استفاده و در صورت فعال بودن، با دستور 'No vstatck'، آن را غیرفعال کرد.
این مرکز در عین حال افزود: در صورت غیر فعال نشدن یا عدم پشتیبانی نسخه 'آی.او. اس' (IOS) از چنین امکانی، می توان پورت '4786 tcp' را محدود ساخت.
یک کارشناس امنیت اطلاعات نیز روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد، شرکت های خصوصی در کشورمان بیشتر در معرض خطر این حمله سایبری قرار دارند.
وی که خواهان فاش نشدن نام خود بود، افزود: این آسیب پذیری در تجهیزات 'روتر'(مسیریاب) سیسکو از حدود 2 هفته قبل اعلام و در باره آن اطلاع رسانی شد اما با توجه به استفاده گسترده از تجهیزات رایانه ای بِرند سیسکو در کشور و بی توجهی برخی از کارشناسان به هشدارها، این اتفاق رخ داد.
به گفته وی، با توجه به اینکه در زیرساخت های حیاتی و اصلی و بیشتر دستگاه های دولتی کشور از تجهیزات پشتیبانی دیگری غیر از سیسکو استفاده می شود، دستگاه های مزبور، کمتر و شرکت های خصوصی، بیشتر آسیب دیدند.
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای کشور(ماهر) نیز اعلام کرد: بدنبال بروز اختلال سراسری در سرویس اینترنت و سرویس های مراکز داده داخلی در شامگاه 17 فروردین، بررسی های فنی نشان داد که این حملات شامل تجهیزات روتر و سوئیچ متعدد شرکت سیسکو بوده و تنظیمات آن مورد حمله قرار گرفته و همه پیکربندی های این تجهیز(شامل running-config و startup-config) حذف شده است.
بر اساس اعلام مرکز ماهر، به محض شناسایی عامل حمله، دسترسی به پورت مورد استفاده توسط 'اکسپلویت' این آسیب پذیری در لبه شبکه زیرساخت و همچنین همه سرویس دهنده های عمده اینترنت کشور مسدود شد و در زمان حاضر شرایط به حالت عادی بازگشته است.
شرکت سیسکو نیز در اطلاعیه ای در باره این حمله سایبری نوشت: نقص حیاتی در سوئیچ های سیسکو باعث حمله هکرها به زیرساخت‌های مهم در چند کشور از جمله ایران شده و بسیاری از سایت های اینترنتی را از دسترس خارج کرده و این حمله سایبری حدود 168 هزار سیستم را تحت تاثیر خود قرار داده است.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز شب گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: امشب برخی از مراکز داده کشور با حمله سایبری مواجه شد. تعدادی از مسیریاب های کوچک به تنظیمات کارخانه‌ای تغییر یافت. مرکز ماهر به یاری این مراکز داده، حمله را کنترل و در حال اصلاح شبکه‌ها به حالت طبیعی است، تلاش برای ناامن جلوه دادن‌ها، یک فرصت برای اصلاح اشکال هاست.
گ/3011 /6027
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال اینترنت رایانه سیسکو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمریکایی موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۶۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و 228 میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ 3 میلیارد و 301 میلیون دلار و برای خدمات 145 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  یک میلیارد و 5 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و 60 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 168 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 228 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 623 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 335 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 237 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 202 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 226 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 297، 40، 237، 131 و 6 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 678 میلیون دلار ارز نیمایی و 294 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز 17 اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 44 هزار و 588 تومان، یورو با نرخ 47 هزار و 982 تومان و درهم با نرخ 12 هزار و 141 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 41 هزار و 632 تومان، یورور با نرخ 44 هزار و 801 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 336 تومان بود.

دیگر خبرها

  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • اسکان اضطراری ۲۰ خانوار در معرض خطر در روستای دماب
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • ۲۰ استان و ۱۱۰ شهرستان متأثر از بارش‌ها و سیلاب بهاری / بهره‌مندی ۳۲۰۰ نفر از خدمات امدادی
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی